header energy saving

Zmniejszenie zużycia paliwa dzięki zastosowaniu opon energooszczędnych

Opublikowano dnia 25 lutego 2024 - 3 minuty czytania

Kwestie ekonomiczne i środowiskowe wywierają coraz większą presję na floty, wymagając właściwej strategii w kwestii opon. Przy wciąż wysokiej inflacji, zmniejszenie zużycia energii staje się priorytetem. Michelin stworzył dwie serie energooszczędnych opon do użytku dalekobieżnego i regionalnego, aby pomóc flotom w kontrolowaniu kosztów energii. François Le Hen, Dyrektor ds. Marketingu produktów, powie nam więcej na ten temat.

 

François Le Hen (Michelin product expert) share benefits of energy-savings truck tyres

francois le hen

François Le Hen, Dyrektor ds. Marketingu produktów

 

 

Czy mógłby Pan wyjaśnić jak kontekst gospodarczy i środowiskowy wpływa na zużycie energii przez flotę?

Po pierwsze, Covid-19 spowodował inflację i zakłócił globalną gospodarkę. Po drugie, sytuacja polityczna w latach 2022-2023 skomplikowała istniejące wyzwania, czyniąc ceny energii (paliw, gazu i energii elektrycznej) nieprzewidywalnymi. Do tego dochodzi niedobór kierowców wywolany zmieniającymi się oczekiwaniami kierowców ciężarówek co do warunków pracy i innymi czynnikami lokalnymi. Wreszcie, dążenie do poprawy zrównoważonego rozwoju branży transportu drogowego oznacza, że wiele firm musi dostosować swoje floty pojazdów, aby zmniejszyć wpływ na środowisko.

 

Jak dokładnie ten kontekst wpływa na floty ciężarówek?

W tak niestabilnym otoczeniu biznesowym floty mają niższe marże zysku i muszą monitorować zarządzanie swoimi kosztami, aby zachować kontrolę oraz podejmować świadome decyzje. Aktualizując swoje floty samochodów ciężarowych, firmy muszą brać pod uwagę najnowsze standardy, co oznacza zakup bardziej paliwooszczędnych pojazdów. Muszą ściśle monitorować wszystkie dane zarządzania flotą, takie jak załadunek i informacje telematyczne pojazdu, aby precyzyjnie określać zużycie paliwa na kierowcę i pojazd. Informacje te mogą być następnie wykorzystane do przyznawania potencjalnych premii za zużycie paliwa lub zapewnienia szkoleń jazdy ekologicznej dla swoich kierowców, zgodnie z wymaganiami. 

Ponadto floty muszą traktować konserwację zapobiegawczą priorytetowo, aby zapobiegać kosztownym awariom, optymalizować wydatki na opony oraz pogłębiać i bieżnikować opony w celu opanowania kosztów eksploatacji.

W jaki sposób opony o niskim oporze toczenia pomagają flotom zmniejszyć zużycie energii?

 

Aktualnie Michelin oferuje dwa różne rodzaje opon o niskim oporze toczenia do samochodów ciężarowych, dzięki czemu produkt jest dostępny dla większej liczby flot i w większej liczbie zastosowań niż kiedykolwiek wcześniej:

 

Opony Line Energy 2 -  Multi Energy

opony multi energy i line energy 2 - nowe

Obie te gamy opon o niskim oporze toczenia zmniejszają zużycie energii przez samochody ciężarowe. Opony MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ 2 i MICHELIN X® MULTI™ ENERGY™ charakteryzują się takim samym potencjałem przyczepności jak standardowe opony, jeśli chodzi o trakcję i hamowanie. W firmie Michelin nie uznajemy kompromisów w zakresie bezpieczeństwa i jakości.

 

„Wybraliśmy opony MICHELIN X® MULTI™ ENERGY™ ze względu na oszczędność paliwa, długotrwałe osiągi i niezawodną przyczepność. Regularnie pogłębiamy, wymieniamy i bieżnikujemy opony w technologii REMIX oraz regularnie monitorujemy ich ciśnienie. Uzyskaliśmy przebieg 450 000 km na tylnej osi”. 

INTRA S.A. - Polska 


Pompa paliwowa

Pompa paliwowa

Opony odpowiadają za około 30% zużycia paliwa przez pojazd z silnikiem wysokoprężnym lub na gaz.(1)

Paliwooszczędne opony do pojazdów z silnikami spalinowymi: 
Dzięki poprawie oporu toczenia o jedną klasę etykietowania można zaoszczędzić 1 l/100 km w przypadku wymiany opon ciągnika siodłowego i do 2 l/100 km w przypadku wymiany opon ciągnika siodłowego i naczepy.(2) 

Energooszczędne opony do pojazdów elektrycznych: 
Opony te mogą zapewnić poprawę zasięgu od 5 do 10%. Jeśli więc rozpoczynasz pracę z elektryczną ciężarówką o zasięgu 500 km, możesz zyskać do 35 km więcej, co może być znaczące podczas powrotu do bazy po zmianie.(3)

W jaki sposób energooszczędne opony pomagają flotom zmniejszyć wpływ na środowisko?

Zarówno opona MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ 2 jak i MICHELIN X® MULTI™ ENERGY™ zmniejszają opory toczenia i zużycie paliwa, co oznacza mniejszą emisję CO2 w przypadku montażu w pojazdach z silnikiem wysokoprężnym lub gazowym.

 

Zastosowanie opon o oporze toczenia lepszym o 1 kg/t zarówno w ciągniku siodłowym, jak i w naczepie, pozwala zmniejszyć emisję CO2 o 40 g/100 km.(4)

Komisja Europejska wyznaczyła ambitne cele dla producentów OEM, w celu redukcji emisji CO2 o 45% w 2030 r., 65% w 2035 r. i 90% w 2040 r. W przypadku nie osiągnięcia tych celów środowiskowych będą nakładane kary.(5) 

CO2 nie jest jedyną emisją, którą chcemy zmniejszyć używając opon energooszczędnych. W przypadku opon z serii MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ 2 i MICHELIN X® MULTI™ ENERGY™, podobnie jak w przypadku innych produktów Michelin, naszą ambicją jest ograniczenie emisji cząstek stałych. Podobnie jak nasze opony do samochodów osobowych, zmniejszają one emisję spalin nawet o 20% na km(6) w porównaniu z oponami konkurencji. Oczekujemy odpowiednich regulacji od Komisji Europejskiej, bo cząstki stałe stanowią coraz większy problem dla środowiska.

Gama opon paliwooszczędnych MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ 2 została zaprojektowana z myślą o niskich oporach toczenia, aby pomóc zaoszczędzić na zużyciu paliwa. Opony te mają również regularny wzór zużycia, dzięki czemu mogą być używane do ostatniego milimetra. 

Mar-Pol, Polska - Zobacz więcej opinii klientów tutaj!

Czy możemy pogłębiać i bieżnikować energooszczędne opony, aby obniżać koszty energii i emisje?

Nie tylko możesz, ale powinieneś! Zalecamy pogłębianie i bieżnikowanie opon energooszczędnych w celu uzyskania optymalnego TCO.

Wykres Optymalny TCO opony

schemat opona tco - nowa

Oznacza to, że kupując opony o niskich oporach toczenia, inwestujesz w bardziej zrównoważoną politykę montażu, z wzorem bieżnika, który można pogłębiać i karkasem, który można bieżnikować. Twoja inwestycja może również prowadzić do lepszej oszczędności paliwa, większego zasięgu pojazdu elektrycznego oraz niższych kosztów konserwacji. Zmierz wpływ regeneracji opon na wydajność swojej floty za pomocą naszego kalkulatora.


Jednorazowe pogłębienie bieżnika Twoich opon energooszczędnych może wydłużyć ich żywotność o 25%, w najbardziej efektywnym pod względem zużycia paliwa stanie.(7)

 


Źródło:

(1) Światowy raport Duckera_ VEHICLE MAINTENANCE COSTS & PAINS_ Michelin Community - grudzień 2017 
(2) Wewnętrzne obliczenia Michelin, oparte na metodzie VECTO, porównujące dwa konwoje (ciągnik siodłowy 4x2 i naczepa 3-osiowa, 40 ton, 50% do użytku regionalnego i 50% do transportu dalekobieżnego) z jedną różnicą w klasie oznakowania oporu toczenia (różnica 1 kg/t) 
(3) Wewnętrzne obliczenia Michelin, oparte na aktualnych szacunkach wydajności ciężarówek z napędem elektrycznym. (4) Wewnętrzne obliczenia Michelin z 2016 r.: oszczędność paliwa do 2,5 l/100 km w przypadku nowych opon i średnio 1,25 l/100 km w pierwszym okresie eksploatacji opon w przypadku zestawu ciągnik/przyczepa o ładowności 40 ton wyposażonego w opony MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ Z 295/60 R22.5 
(5) Europejski Zielony Ład: Komisja Europejska proponuje cel zerowej emisji dla nowych autobusów miejskich do 2030 r. i 90% redukcji emisji dla nowych samochodów ciężarowych do 2040 r. - https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_23_762 - 14/02/2023 
(6) Cząsteczki stałe w środowisku, ADAC, grudzień 2021 r. - przetestowano 100 rozmiarów (7) Broszura techniczna 2023 - Francja

Korzystasz z nieaktualnej wersji przeglądarki.

Nie wspieramy już tej wersji przeglądarki. Oznacza to, że niektóre funkcjonalności strony mogą nie działać poprawnie.

Zaktualizuj swoją przeglądarkę do nowszej wersji lub otwórz stronę korzystając z innej przeglądarki.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+