online header

Jak uprościć życie kierowcy ciężarówki? Świat kierowców ciężarowych rozszerza się na internet!

Opublikowano dnia 1 lipca 2022 - 10 minuty czytania

Jak wszyscy, kierowcy ciężarówek w coraz większym stopniu polegają na swoich smartfonach. Ułatwiają im pracę, służą do utrzymywania kontaktu z bliskimi, zapewniają rozrywkę. Te urządzenia stały się nieodzowną częścią życia kierowców. Zapytaliśmy dwóch kierowców ciężarówek, którzy intensywnie korzystają z internetu, o ich aktywność online podczas podróży.


Posłuchaj podcastu:

online portrait

Dimitri Godard znany również jako „Dimitri on the road”, kierowca z Normandii we Francji oraz José Manuel Rivas, kierowca z Galicji w Hiszpanii

Poznajcie Dimitriego Godarda – znanego również jako „Dimitri on the Road” – 22-letniego kierowcę samochodu ciężarowego z Normandii we Francji. Mimo młodego wieku spędził w drodze już pięć lat, a od dziecka fascynują go samochody ciężarowe. 

Przedstawiamy również José Manuela Rivasa, 26-letniego kierowcę samochodu ciężarowego z Galicji w Hiszpanii, który od 3 lat pracuje na własny rachunek. 

Aplikacje, które ułatwiają życie kierowcy ciężarówki 

Zapytani o używanie smartfonów w podróży, obaj zgadzają się, że nie mogą się bez nich obejść. „Bez aplikacji nasza praca byłaby znacznie trudniejsza. Używam ich praktycznie na co dzień i polecam innym kierowcom” – mówi Dimitri.

 José nie mógłby się bardziej zgodzić: „Bez telefonu nie potrafię pracować. Telefon jest wszystkim. To na niego otrzymuję zadania. Niektóre misje zlecenia transportowe mają nawet własne aplikacje, w których można śledzić dostawę i pojazd. Sześćdziesiąt procent tego, co robię, to korzystanie z różnych platform w telefonie. W dzisiejszych czasach telefon jest potrzebny do wszystkiego. I w znacznym stopniu ułatwia nam codzienne życie i pracę” 

Jakie aplikacje pomagają im pracować wydajniej? Dowiedzmy się. 

José najczęściej używa aplikacji WhatsApp. Najczęściej używana na świecie aplikacja do przesyłania wiadomości to podstawa, bez której nie może funkcjonować. „Platformy logistyczne wysyłają mi wiadomości przez WhatsApp. Wszystko jest wysyłane przez WhatsApp, wszystko jest nagrywane i wszystko tam jest.” 

Kolejna niezbędna aplikacja, o której wspomina José to Mapy Google. Gdy otrzymuje informację o miejscu odbioru lub dostawy, używa tej aplikacji do łatwego zlokalizowania adresu. Wiedza o tym, dokąd ma się udać, jest bardzo ważną informacją dla kierowcy samochodu ciężarowego, dlatego jest to dla niego kolejna niezbędna aplikacja.

 Ulubioną aplikacją Dimitriego jest Truckfly. Została zaprojektowana po to, aby pomagać kierowcom znaleźć paliwo, jedzenie, miejsce postoju, prysznic, hotspot wi-fi itp. Zawiera listę ponad 60 000 placówek, w tym 34 000 parkingów i 10 000 restauracji.

„Korzystam z niej codziennie. Na przykład żeby znaleźć restaurację, bo wieczorem potrzebuję trochę komfortu: jedzenie, prysznic, toalety… Wszystkie potrzebne informacje mogę uzyskać w jednym miejscu.”

 Jeszcze jedną ważną aplikacją dla José Manuela, który prowadzi pojazd marki Volvo, jest Volvo Connect. „Kiedy wieczorem dojeżdżam do celu, sprawdzam w aplikacji zużycie oleju napędowego, czas podróży, jak sprawnie jechałem… czy hamowałem więcej lub mniej razy niż normalnie… Aplikacja pokazuje mi to wszystko.”

 Poza tym, jak każdy kierowca, Dimitri woli unikać marnowania czasu w korkach, więc używa aplikacji Sytadin, gdy musi poruszać się po Wielkim Paryżu. To opracowana przez francuskie władze aplikacja i strona internetowa, która udostępnia informacje o warunkach ruchu w regionie Île-de-France. „Korzysta z niej coraz więcej kierowców ciężarowych, bo wszyscy wiedzą, że jeżdżenie po Paryżu jest bardzo trudne. Korki w Paryżu są takie, że wiesz, kiedy w nie wjedziesz, ale nie kiedy wyjedziesz… Nasz czas jest mierzony, więc nie możemy sobie pozwolić na jego zbyt dużą stratę.”
 

"Bez aplikacji nasza praca byłaby znacznie trudniejsza. Używam ich praktycznie na co dzień i polecam innym kierowcom”

Dimitri Godard


Aplikacje do pozostawania w kontakcie dla kierowców ciężarówek w trasie 

Oprócz oszczędności czasu i uzyskania dostępu do kluczowych informacji dużą zaletą dla kierowcy ciężarowego, który ma zawsze podłączone urządzenie, jest możliwość kontaktu ze znajomymi i bliskimi, co ułatwia znoszenie długich nieobecności.

„WhatsApp pozwala pozostać w kontakcie z przyjaciółmi, kolegami, rodziną…” – mówi José Manuel. „Kiedy robisz sobie przerwę, możesz prowadzić wideorozmowy z partnerem.”

 Aplikacje są również przydatne do kontaktu z innymi kierowcami ciężarówek, zazwyczaj za pośrednictwem mediów społecznościowych – jak zobaczymy za chwilę – a także do opowiadania o swojej pasji do życia w trasie, co uwielbia robić Dimitri. 

Narzędzia zapewniające rozrywkę kierowcom ciężarówek 

Pozostawanie w kontakcie z innymi jeszcze nigdy nie było tak łatwe, jednak bycie kierowcą ciężarówki zazwyczaj wiąże się z wieloma samotnymi postojami, dlatego rozrywka jest również niezbędna. „Czasami trzeba czekać cztery lub pięć godzin na załadunek, wiec trzeba znaleźć sobie sposób na spędzenie czasu” – mówi José Manuel. „W mojej ciężarówce słucham muzyki z YouTube, Spotify lub czegokolwiek. Poza tym zawsze można pooglądać Netflix lub HBO. Kiedy czekam na załadunek lub rozładunek, oglądam program telewizyjny lub film, aby zająć się czymś i zabić czas”.

 Oczywiście zawsze można też posłuchać podcastów, które są coraz bardziej popularne wśród kierowców – np. Michelin for my Business!(dostępny w Spotify, Deezer, Apple Podcasts i Google Podcasts).
 

"Historie o załadunku, rozładunku i moim codziennym życiu. Często widzą to moi koledzy i mówią: „Ja też tu jestem. Zobaczmy, czy możemy zrobić coś razem”. To także sposób na rozmowę z innymi osobami, których nie widujesz na co dzień"

José Manuel Rivas


Znaczenie mediów społecznościowych dla kierowców ciężarówek 

Jak już wspomniano, jednym z głównych zastosowań smartfonów dla kierowców ciężarówek jest utrzymywanie kontaktu za pośrednictwem mediów społecznościowych. Będąc milenialsem, Dimitri w naturalny sposób wykorzystuje narzędzia cyfrowe i media społecznościowe w swojej codziennej pracy – ma nawet własny kanał YouTube z dziesiątkami filmów i prawie 17 000 subskrybentów. W 2018 roku zaczął prowadzić truckvlog (w języku francuskim), na którym dzieli się swoimi radościami i bólami oraz oferuje wskazówki i porady. „Kanał jest skierowany do każdego, kto interesuje się światem transportu ciężarowego. Pierwszy film opublikowałem w 2014 roku. Ale to była tylko zabawa, nie próbowałem niczego zaczynać. Zanim opublikowałem drugi film, pracowałem już jako kierowca ciężarówki. Sfilmowałem tunel, bo lubię tunele. Dziś nagrywam filmy, aby pokazać ludziom każdy aspekt mojej pracy: drogę, dostawę, załadunek. Dobre i złe strony, ponieważ to nie zabawa”.

 Ogólnie rzecz biorąc, miejscem, w którym znajdziesz większość kierowców ciężarówek komunikujących się przez media społecznościowe, są grupy na Facebooku. Istnieje niezliczona ilość grup – według rodzaju transportu, zainteresowań, języków i regionów. „Na Facebooku są grupy kierowców ciężarówek, zawsze ktoś o coś pyta. Staramy się pomóc w każdy możliwy sposób” – mówi José Manuel. „Ktoś może pytać, czy może się rozładować w tym czy innym miejscu, która trasa jest lepsza… Ludzie piszą komentarze i rozmawiają. W Hiszpanii istnieje grupa o nazwie „Jóvenes del Camión” („Młodość ciężarówki”). Tam kierowcy wymieniają się opiniami i pomagają sobie nawzajem. Mamy też grupę na WhatsApp…”

 Dimitri się zgadza: „Facebook to miejsce, w którym znajdziesz największą liczbę kierowców ciężarówek. Tu dzielimy się informacjami. Należę do wielu różnych grup, bo zawsze mogą się przydać i zazwyczaj są bardzo przyjazne. Czasami jem obiad z ludźmi, których poznałem za pośrednictwem grupy na Facebooku – to lepsze od jedzenia w samotności” – mówi. 

 A co z innym najpopularniejszym kanałem mediów społecznościowych? Chociaż Instagram nie jest jego ulubionym kanałem, Dimitri ma jednak 1800 obserwujących – znajdziesz go pod nickiem @dimitridotr.

„Nie publikuję zbyt wiele, tylko zdjęcia mojej ciężarówki lub krajobrazów, cokolwiek zobaczę… Jako historie wstawiam wzloty i upadki w pracy na drodze.

Na Instagramie jest wielu kierowców ciężarówek, ale minusem jest to, że nie ma grup, w których można udostępniać zdjęcia i publikować wiadomości jak na Facebooku. Jest bardziej indywidualny”.


 Z kolei José na swoim prywatnym koncie o nazwie @Rivas_gf, ma tylko 340 obserwujących, ale prawie codziennie publikuje historie. „Historie o załadunku, rozładunku i moim codziennym życiu. Często widzą to moi koledzy i mówią: „Ja też tu jestem. Zobaczmy, czy możemy zrobić coś razem”. To także sposób na rozmowę z innymi osobami, których nie widujesz na co dzień”. 

 

ŹRÓDŁA

*Wywiad z Dimitrim Godardem, przeprowadzony 13 września 2021 r.
*Wywiad z José Manuelem Rivasem, przeprowadzony 9 listopada 2021 r. 

Korzystasz z nieaktualnej wersji przeglądarki.

Nie wspieramy już tej wersji przeglądarki. Oznacza to, że niektóre funkcjonalności strony mogą nie działać poprawnie.

Zaktualizuj swoją przeglądarkę do nowszej wersji lub otwórz stronę korzystając z innej przeglądarki.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+