header hd
White transporter driving inside the city
Przemysł transportowy ma duży wpływ na środowisko. Opony również odgrywają ważną rolę: analizy cyklu życia opon pokazują, że większość ich wpływu na środowisko jest związana z fazą użytkowania. Dowiedzmy się wspólnie, jakie czynniki należy wziąć pod uwagę przy wyborze opon do samochodów dostawczych.
Więcej na ten temat mówi Stéphane Lam, Marketing Product Manager Linii Urban Business w Michelin.
stephanelam
Stéphane Lam, Marketing Product Manager Linii Urban Business w Michelin
Kryterium 1 – Trwałość
Im dłuższa żywotność opony, tym mniejsza jej eksploatacja i mniejsza ilość generowanych przez nią odpadów.
Opona MICHELIN Agilis CrossClimate oferuje średnio o 25% dłuższy przebieg niż opony letnie i zimowe głównych konkurentów oraz o 39% dłuższy przebieg niż opony całoroczne konkurentów (1,2,3).
Aby zwiększyć przebieg opon, producenci szukają kolejnego kroku: opon zarządzanych cyfrowo.
Takie opony umożliwiają serwis zapobiegawczy, dzięki któremu stracisz mniej opon. Czyli, krótko mówiąc, będą użytkowane dłużej.
Nie minie wiele czasu, zanim inteligentne opony włączone do systemu zarządzania flotą cyfrowo stosowane już w sektorze pojazdów ciężarowych, staną się dostępne dla pojazdów użytkowych i lekkich pojazdów ciężarowych.
Kryterium 2: Opór toczenia i kompatybilność z pojazdami elektrycznymi
W związku z tym, że sprzedaż nowych pojazdów z silnikami spalinowymi w Europie ma się zakończyć w 2035 r., Michelin bada innowacyjne opony do lekkich pojazdów ciężarowych, które są kompatybilne z przejściem na pojazdy elektryczne.
Dodatkowy ciężar akumulatorów, moment obrotowy silnika elektrycznego i hamowanie odzyskowe: wszystkie te czynniki przyspieszają zużycie opon.
Dlatego tak ważny jest wybór opon o dobrych oporach toczenia*, które optymalizują autonomię pojazdu przy zachowaniu odpowiednich parametrów jezdnych i bezpieczeństwa, niezależnie od warunków jazdy.
*Jest to opór, jaki napotykają opony podczas toczenia się po danej powierzchni. Główne przyczyny to odkształcenie opony, opór aerodynamiczny i tarcie o podłoże.
Kryterium 3: Wytrzymałość
W trudnych warunkach miejskich, gdzie samochody dostawcze są intensywnie użytkowane, uderzenia w oponę są powszechne. Wytrzymała opona będzie jednak bardziej odporna na uderzenia, co pozwoli uniknąć przedwczesnej utylizacji.
W tej dziedzinie Michelin jest pionierem w projektowaniu wzmocnionych ochraniaczy ścianek bocznych, które można znaleźć w specjalnej gamie opon do samochodów dostawczych MICHELIN Agilis.
Kryterium 4: Opony całoroczne
W Europie wybór opon w segmencie lekkich pojazdów ciężarowych i pojazdów użytkowych był do tej pory podzielony na dwa główne sezony: letni i zimowy.
W 2018 roku marka Michelin wprowadziła na rynek oponę MICHELIN Agilis CrossClimate, bezkompromisową oponę całoroczną.
Wyzwanie polegało na opracowaniu wszechstronnej opony, która doskonale sprawdzałaby się we wszystkich sezonach. Musiała ona:
- dobrze spisywać się na mokrej nawierzchni,
- zoptymalizować hamowanie i przyspieszanie na drodze pokrytej śniegiem,
- zapewniać dobrą trwałość i przebieg,
- być wystarczająco wytrzymała, zwłaszcza na ściankach bocznych, aby wytrzymać agresywne użytkowanie w mieście.
Ponadto Grupa Michelin wykorzystuje cechy opracowane dla opon autobusowych, wprowadzając unikalne grube osłony wzdłuż ścianek bocznych w najnowszych oponach do samochodów dostawczych.
Opona MICHELIN Agilis CrossClimate jest wyposażona w innowacje zwiększające bezpieczeństwo, właściwości jezdne i trwałość, ale zachowuje zrównoważone osiągi, aby nie zwiększać zużycia paliwa w lekkich pojazdach ciężarowych i pojazdach użytkowych.
Oprócz funkcji przyjaznych środowisku producenci poszukują nowych zrównoważonych rozwiązań. Grupa Michelin postawiła sobie za cel wykorzystanie 40% zrównoważonych materiałów we wszystkich komponentach swoich opon do 2030 roku oraz 100% zrównoważonych materiałów do 2050 roku. Opony będą stopniowo składać się z materiałów pochodzących z recyklingu, biosurowców i materiałów odnawialnych.
(1) Próby żywotności przeprowadzone przez Centrum Badawcze DEKRA na zlecenie Michelin w 2017 r. dla opon w rozmiarze 235/65 R16c 115/113 R z użyciem pojazdu Mercedes-Benz Sprinter, w porównaniu z głównymi konkurentami letnimi, zimowymi i całorocznymi klasy premium
(LETNIE: MICHELIN Agilis CrossClimate (50145 km); BRIDGESTONE Duravis 660 (42760 km), CONTINENTAL ContiVanContact™ 100 (29660 km), ZIMOWE: MICHELIN Agilis CrossClimate (50412 km), CONTINENTAL VanContact Winter (32863 km), PIRELLI Carrier™ Winter(33009 km); CAŁOROCZNE: MICHELIN Agilis CrossClimate (47702 km) CONTINENTAL VanContact™4Season (21396km), PIRELLI Carrier™ All Season (30467 km), GOODYEAR Vector 4 Seasons (29790 km))
Próba żywotności przeprowadzona w warunkach średniego rzeczywistego użytkowania (D50) przy przebiegu 10 000 km i ekstrapolowana z szacowaną żywotnością przy 1,6 mm bieżnika.
(2) - Żywotność - Próby żywotności przeprowadzone przez Centrum Badawcze DEKRA na zlecenie Michelin w 2017 r. dla opon w rozmiarze 235/65 R16c 115/113 R z użyciem pojazdu Mercedes-Benz Sprinter, w porównaniu z głównymi konkurentami letnimi, zimowymi i całorocznymi klasy premium (LETNIE: MICHELIN Agilis CrossClimate (50145 km), BRIDGESTONE Duravis 660 (42760 km), CONTINENTAL ContiVanContact™ 100 (29660 km), ZIMOWE: MICHELIN Agilis CrossClimate (50412 km), CONTINENTAL VanContact Winter (32863 km), PIRELLI Carrier™ Winter (33009 km), CAŁOROCZNE: MICHELIN Agilis CrossClimate (47702 km) CONTINENTAL VanContact™ 4Season (21396 km), PIRELLI Carrier™ All Season (30467 km), GOODYEAR Vector 4 Seasons (29790 km)).
Próba żywotności przeprowadzona w warunkach średniego rzeczywistego użytkowania (D50) przy przebiegu 10 000 km i ekstrapolowana z szacowaną żywotnością przy 1,6 mm bieżnika.
(3) - Żywotność - Wewnętrzne badanie Michelin przeprowadzone w obecności Centrum Badawczego DEKRA (tor Narbonne) od grudnia 2020 r. do lutego 2021 r. dla opon w rozmiarze 235/65R16C 115/113 R z użyciem pojazdu Renault Master, MICHELIN Agilis CrossClimate (29789 km) w porównaniu z oponami BRIDGESTONE Duravis All Season (22023 km).
Próba żywotności przeprowadzona w warunkach średniego rzeczywistego użytkowania (D50) przy przebiegu 9421 km i ekstrapolowana z szacowaną żywotnością przy 1,6 mm bieżnika.
Wyniki mogą się różnić w zależności od warunków drogowych i pogodowych
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night