mag3 tnt header copy
Prowadzenie pojazdu ciężarowego to ciężka praca, która nie przyciąga wystarczającej liczby młodych ludzi, aby zastąpić tysiące kierowców przechodzących każdego roku na emeryturę. Porozmawialiśmy z trzema właścicielami flot w Polsce i Rumunii, gdzie ten kryzys jest szczególnie dotkliwy. Opowiedzieli nam o tym, jak przyciągają i zatrzymują swoich kierowców.
Posłuchaj podcastu:
Czy to z powodu trudnych warunków pracy, niskich zarobków, obawy o bezpieczeństwo, czy tylko samego jej wizerunku, praca kierowcy ciężarówki ucierpiała przez ostatnie kilka lat… Jednak nasza gospodarka nadal jest od niej w dużej mierze zależna. Ponieważ prawie wszystkie towary są w pewnym momencie przewożone transportem drogowym. Dlatego tak ważne jest, aby znaleźć sposób na uatrakcyjnienie pracy kierowcy ciężarówki!
Jeśli firmy transportowe mają odnieść sukces w rekrutacji młodych kierowców, muszą oferować wymierne gwarancje i korzyści, poprawiając nadszarpnięty wizerunek zawodu.
Wdrażanie kierowców
Zatrudnianie nowych kierowców nie zawsze jest łatwe. Jak się okazuje, często jest to kwestia przedstawienia bardzo konkretnych elementów. „Podczas wstępnej rozmowy kwalifikacyjnej mówimy o godzinach pracy, premiach za ekologiczną jazdę i tym podobnych sprawach” – mówi Władysław Tworkowski(1), kierownik międzynarodowej firmy transportowej Montana z siedzibą w Przasnyszu. „Otrzymywanie zapłaty na czas, wolne weekendy i praca z dobrze utrzymaną flotą to kwestie, którym kandydaci przyglądają się uważniej.”
Z powodu złego wizerunku branży firmy transportowe muszą pracować na swoją reputację dwa razy ciężej. „Kierowcy wymieniają się opiniami na drodze, ustnie. Możesz reklamować się w mediach branżowych lub w czasopismach, ale tak naprawdę to kierowcy przyciągają innych kierowców” – wyjaśnia Michał Jamka(2), szef firmy Glob Truck z siedzibą w Ostrołęce. „Jeśli kierowcy mówią, że praca jest uczciwie opłacana i dobrze zorganizowana, dzięki czemu mogą spędzać więcej czasu w domu, to naprawdę ma znaczenie.”
Argumenty które ich uszczęśliwią
To samo dotyczy utrzymania aktualnie zatrudnionych kierowców: chodzi o zapewnienie im najlepszych możliwych warunków pracy i tworzenie najlepszego możliwego wizerunku. „Obecnie zarówno doświadczeni pracownicy, jak i ich młodsi koledzy, wysoko oceniają warunki pracy w naszej firmie” – twierdzi z dumą Dan Adrian Bejușcă(3), kierownik Volanul de Aur, rumuńskiej firmy z branży transportu chłodniczego. „Nasze grafiki są elastyczne, kierowcy mogą brać dni wolne, gdy tylko potrzebują, a my oferujemy im premie za pracę w soboty i utrzymywanie pojazdów w czystości.”
Wspomina, że podtrzymywanie dobrych relacji i wzajemnego szacunku to również ważny element utrzymania kierowców na dłuższą metę. Pan Władysław z firmy Montana dodaje również kwestię dobrego utrzymania pojazdów: „Oprócz grafiku nowi kierowcy pytają głównie o stan pojazdów, którymi będą jeździć. To jest dla nich najważniejsze.”
Takie argumenty są szczególnie ważne, aby przekonać młodych kierowców do pracy w firmie w sytuacji, gdy wielu z nich wabią wyższe zarobki w firmach zachodnioeuropejskich. „Młodzi kierowcy korzystają z tego, co mogą im zaoferować polscy przewoźnicy, ale zawsze szukają lepszych warunków, co jest zrozumiałe” mówi Michał Jamka z Glob Truck. „Staramy się reagować na tę sytuację najlepiej, jak potrafimy, ale wydaje się, że w tej chwili nie ma na to lekarstwa.”
„Wiarygodność firmy, a także brak zmartwień gwarantowany dobrą pracą, poczucie własnej wartości i dobry stan pojazdów sprawiają, że kierowcy zostają z nami na dłuższą metę” zauważa Dan Adrian Bejușcă.
Jak radzić sobie z luką pokoleniową?
Ponadto właściciele flot muszą zwrócić uwagę na kolejny element, który może zakłócać harmonię w ich zespołach: lukę pokoleniową między młodymi a doświadczonymi kierowcami. Pojawienie się narzędzi technologicznych, takich jak tempomat, radary odległości i telematyka, zmieniło transport ciężarowy i może tworzyć lukę pokoleniową. „Łatwiej dogadać się z młodszymi kierowcami, którzy lepiej reagują na sugestie dotyczące np. ekonomicznej jazdy, co skutkuje oszczędnościami dla firmy” mówi pan Władysław. „Starsi kierowcy zawsze myślą, że wiedzą lepiej. Dzięki systemom telematycznym możemy zobaczyć, co kierowcy zrobili źle, kiedy za mocno hamowali itp. Młodzi kierowcy są na to bardzo otwarci, starsi się obrażają. Mówią, że wystarczy im doświadczenie, że nie potrzebują tych technologicznych narzędzi.”
Biorąc to pod uwagę, Dan Adrian Bejușcă z Rumunii mówi, że każdy ma swoje wady i zalety, niezależnie od wieku, oraz że z jego doświadczenia wynika, że „występuje duże zainteresowanie zarówno wśród doświadczonych, jak i nowych kierowców, którzy chcą doskonalić swoje umiejętności”. Jedno jest pewne: świat transportu ciężarowego zawsze ewoluował i w najbliższym czasie nie ulegnie to zmianie.
mag3 tnt title
mag3 tnt photo
Zapewnij im motywację
Kierowcy ciężarówek nieustannie podlegają nowym zasadom i praktykom. Dopilnuj, aby mieli mocne powody do przestrzegania ich, na przykład przyznając premie za ekologiczną jazdę lub dbanie o pojazd.
Zadbaj o spokój
Czasami między kierowcami a kierownictwem występują konflikty. Wszyscy właściciele flot, z którymi rozmawialiśmy, wymieniali szacunek i umiejętność słuchania jako kluczowe elementy, które pozwolą uniknąć eskalacji: dopilnuj, aby kierowcy czuli się docenieni i mogli mówić otwarcie, aby nieporozumienia się nie pogłębiały.
Dbaj o bezpieczeństwo
Pandemia Covid-19 naraża kierowców ciężarówek na szczególne ryzyko. Zastosuj wszelkie niezbędne środki, aby chronić kierowców i korzystaj ze wszystkich narzędzi technologicznych, które pomagają im jeździć tak bezpiecznie, jak to możliwe.
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night