wave5 training header
Profesjonalne szkolenia kierowców są zagadnieniem strategicznym dla menedżerów floty. Dlaczego tak ważne jest regularne szkolenie kierowców, aby zyskać na efektywności? Jakie szkolenia – poza wynikającymi z przepisów – należy proponować i kiedy?
Udaliśmy się na południowy zachód Francji, aby spotkać się z Patrickiem Ambalem, kierownikiem operacyjnym, i Alexandre Frouillou, kierowcą ciężarówki.
Obaj pracują dla przewoźnika Tout pour le fruit, który ma siedzibę w MIN – Rynek hurtowy – w Montauban. Firma, stworzona w 1987 roku przez Pierre'a Bourneta, zatrudnia obecnie 40 pracowników, z których większość to kierowcy ciężarówek.
Posłuchaj podcastu:
wave5 training img1
Patrick Ambal, kierownik operacyjny Tout pour le fruit, oraz Alexandre Frouillou, kierowca ciężarówki Tout pour le fruit
”Nazywam się Patrick Ambal, mam 57 lat. Do branży transportowej trafiłem przypadkiem poprzez roboty publiczne. Po karierze inżynierskiej w wojsku do 2000 roku, przez około piętnaście lat pracowałem na własną rękę w wykopach podciśnieniowych. W tamtym czasie zatrudniałem 3 pracowników.
W 2016 roku dołączyłem do firmy Tout pour le fruit jako kierowca dalekobieżny na terenie kraju. ”
W marcu 2021 roku Patrick został kierownikiem operacyjnym dla 3 zakładów firmy. „Koordynuję pracę łącznie 34 kierowców. Nasza flota składa się z 10 pojazdów ciężarowych, 15 ciągników i około 20 przyczep” – wyjaśnia Patrick.
„Im więcej szkoleń przejdą kierowcy, z tym większym spokojem będą pracować i tym większą satysfakcję będą czerpać z pracy. Wiedza eliminuje potencjalne źródła stresu i niepokoju.”
Patrick Ambal, kierownik operacyjny, Tout pour le fruit
wave5 training img2
Na pytanie o znaczenie szkoleń, kierownik operacyjny odpowiada bez wahania: „im lepiej kierowca jest wyszkolony, tym bardziej jest pogodny w swojej pracy i tym bardziej ją lubi. Umiejętności eliminują ewentualny niepokój i stres. Teoria w połączeniu z praktyką pozwala szybciej znaleźć rozwiązania problemów ”
Dla Patryka priorytetem dla kierowcy jest skupienie się na jeździe, bez kłopotania się ewentualnymi problemami technicznymi. „Jeździłem z kierowcami, to była moja praca. Znam bardzo dobrze ich codzienne życie”.
Kiedy Michelin zaproponował mu moduł szkoleniowy ukierunkowany na kontrolę opon, wszedł w to!
Trzy lata temu, w lipcu 2019 roku, wszyscy kierowcy w Tout pour le fruit na zmianę uczestniczyli w pół dniowym szkoleniu z zakresu opon Michelin.
„Nieczęsto zdarza się, aby kierowcy odbywali nieobowiązkowe szkolenia” – komentuje Edouard Fadel, instruktor klientów BtoB w Michelin, który przeprowadził szkolenie w Tout pour le fruit. „Pierre Bournet, szef firmy, zauważył, że kierowcy niekoniecznie weryfikują stan pojazdów. Chciał uczynić ich odpowiedzialnymi za utrzymanie stanu ciężarówki, którą jeżdżą, zwłaszcza za opony. Pozwala to uniknąć strat czasu w razie awarii na trasie dostawy.”
Alexandre Frouillou, lat 31, kierowca ciężarówki u przewoźnika od kwietnia 2017 roku wspomina.
„Podczas tego szkolenia wiele się nauczyłem. Pozwoliło mi to również odświeżyć pamięć o praktycznych pojęciach, których nauczono mnie podczas mojego pierwszego zatrudnienia jako mechanika.”
Alexandre, który ma zawodową maturę z mechaniki samochodowej, pracował przez jakiś czas w warsztacie samochodowym, zanim po przekwalifikowaniu się został kierowcą ciężarówki.
„W warsztacie czasami wymieniałem opony samochodów ciężarowych, wykonywałem podstawowe czynności, ale nie można powiedzieć, że byłem ekspertem. Nie miałem pojęcia o takich operacjach jak bieżnikowanie czy pogłębianie. Nie wiedziałem, kiedy zmienić opony, a kiedy je rotować.”
Edouard Fadel wyjaśnia: „Pogłębianie pozwala przejechać o 25% więcej kilometrów i zaoszczędzić do 2 litrów paliwa – w porównaniu z kompletnym zestawem (ciągnik + naczepa) wyposażonym w nowe opony. Zapewnia również o 10% większą przyczepność niż opona, która zbliża się do końca swojego życia i nie byłaby pogłębiona.”
wave 5 edouard fadel
Edouard Fadel, trener B2B dla klientów Michelin
Od czasu szkolenia Alexandre został mianowany przez Patricka kierownikiem ds. opon w zakładzie w Montauban.
„Jako kierownik ds. opon dbam o stan opon. Sprawdzam je co 15 dni. Gdy kierowca potrzebuje porady, wydaję wstępną opinię, jeśli moja wiedza pozwala mi na odpowiedź. A w razie potrzeby towarzyszy mi ekspert ds. opon z warsztatu.” – wyjaśnia Alexandre.
„Alex to sumienny kierowca, który ma bzika na punkcie mechaniki. Jest chętny do nauki, chętny do szkolenia. To bardzo cenne. Do tej pracy trzeba mieć pasję” – mówi Patryk.
Były kierowca ciężarówki zwierza się: „Niektórzy kierowcy są naprawdę proaktywni, zmotywowani, a inni uważają, że szkolenie jest nieprzydatne, a nawet jest stratą czasu. Nie ma to nic wspólnego z wiekiem czy doświadczeniem kierowcy.”
„Niekoniecznie będę domagał się konkretnego szkolenia, ale jeśli zostanie ono zaproponowane, zawsze jestem na nie gotowy. Lubię stale uczyć się nowych rzeczy”
Alexandre Frouillou, kierowca ciężarówki, Tout pour le fruit
„Niekoniecznie będę domagał się konkretnego szkolenia, ale jeśli zostanie ono zaproponowane, zawsze jestem na nie gotowy. Lubię stale uczyć się nowych rzeczy” – mówi Alexandre, który właśnie w lutym ukończył swój drugi obowiązkowy kurs.
Niniejsze szkolenie, jak sama nazwa wskazuje, jest obowiązkowe. Muszą je zaliczyć co pięć lat wszyscy czynni zawodowo francuscy kierowcy ciężarówek.
Trwa 35 godzin i może być realizowane przez 5 kolejnych dni lub podzielone na okresy trzech dni plus dwa dni.
Celem jest umożliwienie kierowcom samochodów ciężarowych zaktualizowanie wiedzy na temat wszystkich pojazdów ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony.
„Uważam, że szkolenia poświęcone ciężarówkom są interesujące. Przy dzisiejszych pojazdach pełnych elektroniki i technologii, jeśli nie otrzymasz szczegółowych objaśnień, możesz instynktownie nie wiedzieć, jak to działa. Aby się w tym połapać, potrzebujesz minimum wskazówek. Nawet jeśli na początku zajmuje to trochę czasu, oszczędza go nam w przyszłości” – mówi młody kierowca ciężarówki.
Patrick się zgadza: „Zamierzam zorganizować szkolenie z zakresu obsługi nowych tachografów cyfrowych. To źródło stresu dla wielu kierowców i naprawdę w moich zespołach chcę tego uniknąć.
Dla przypomnienia, od 2006 roku tachograf cyfrowy lub „tachy” zastąpił w Europie urządzenie z tarczą papierową w pojazdach powyżej 3,5 t. Jego główną funkcją jest rejestrowanie danych o kierowcy. Jest to, innymi słowy, ewidencja przebiegu pojazdu.
Karty do tachografów są używane przez milion firm transportowych i ponad sześć milionów zawodowych kierowców w całej Europie(2).
wave5 training img3
Oprócz szkoleń Patrick przypomina o tym, jak ważny jest mentoring w firmie, który wspiera nowych kierowców.
„Mentoring jest niezbędny. Tak naprawdę polega ona na prowadzeniu naboru – niezależnie od tego, czy pracownik jest na umowie tymczasowej, czy stałej. Jest częścią systemu szkolenia. Dzięki mentorowi, który przekazuje nam swoją wiedzę, zyskujemy później na efektywności. Zorganizowałem mentoring w tym samym sektorze: regionalnym lub krajowym. Trwa od 2 do maksymalnie 3 miesięcy. Szczerze mówiąc, jedni trafiają w dziesiątkę, inni gorzej...” – podkreśla Patrick.
I wreszcie ostatnie pytanie, kiedy organizować szkolenia, aby nie dezorganizować pracy kierowców?
Patryk odpowiada: „jak to często bywa w naszym zawodzie, wszystko jest kwestią przewidywania. Jeśli zaplanujesz z wyprzedzeniem, nie zakłóci to zbytnio przebiegu pracy Mówiąc jasno, krótkie szkolenia trwające jeden dzień lub nawet pół dnia są najbardziej odpowiednie i doceniane w naszej branży!”
quotation right white
O CZYM WARTO POMYŚLEĆ
1 – Regularnie pytaj kierowców o problemy, z którymi borykają się w czasie pracy, abyś mógł zaoferować im właściwe szkolenie. Tak jak w przypadku Alexandre’a, zainteresujesz ich proaktywnymi sugestiami.
2 – Nie wahaj się prosić dostawców sprzętu o krótkie kursy szkoleniowe. Ich rolą jest słuchać i pomagać Ci lepiej wykorzystywać ich produkty i usługi.
3 – Rozważ wykorzystanie mentoringu, aby ułatwić wprowadzenie i integrację nowych kierowców do firmy. To świetna wewnętrzna metoda szkoleniowa oraz ogromny wzmacniacz produktywności!
(1) Badanie brytyjskiej firmy Transport Intelligence (TI) opublikowane w 2021 roku
(2) https://www.thalesgroup.com/fr
Wywiad z Patrickiem Ambalem z 4 kwietnia 2022 roku.
Wywiad z Alexandrem Frouillou z 5 kwietnia 2022 roku.
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night