POGŁĘBIANIE BIEŻNIKA

Nowa rzeźba bieżnika, czyli nowe życie opon.

Czym jest pogłębianie bieżnika?

Pogłębianie opon polega na usunięciu z dna rowków bieżnika kilku milimetrów gumy celem przywrócenia ich głębokości.

Wszystkie opony MICHELIN, które można poddawać pogłębianiu bieżnika posiadają na boku napis „REGROOVABLE”.

Technologia ta jest zalecana przez organizację ETRTO*. Już w fazie projektowania firma Michelin przewiduje odpowiednią grubość warstwy gumowej pozwalającą na pogłębianie bieżnika bez negatywnego wpływu na wytrzymałość konstrukcyjną.

Edito regrooving-michelin Help and Advice

W JAKIM CELU POGŁĘBIA SIĘ BIEŻNIK?

 

1. Większa trwałość

Pogłębianie bieżnika wydłuża potencjalnie żywotność zarówno nowych opon Michelin, jak i opon Michelin Remix®, przywracając głębokość bieżnika i pozwalając zwiększyć przebieg opon średnio o 25%.

2. Niższe zużycie paliwa

Oszczędzaj nawet 2 litry/100 km*.
Pogłębianie bieżnika przeprowadzone wtedy, gdy opory toczenia opony są najniższe pozwala również obniżyć zużycie paliwa. 25% dodatkowego przebiegu po pogłębieniu bieżnika przypada na okres najmniejszego zużycia paliwa.

3. Większa przyczepność

Zwiększ przyczepność, podnieś bezpieczeństwo. Przywrócenie głębokości bieżnika poprawia przyczepność, a zatem optymalizuje bezpieczeństwo na drodze. Na mokrej nawierzchni opony z pogłębionym bieżnikiem cechują się wyższą o 10% przyczepnością od opon o porównywalnym stopniu zużycia, których nie poddano pogłębianiu**.

4. Mniejsze oddziaływanie na środowisko

Mniejsze zużycie paliwa i dłuższy przebieg oznaczają, że pogłębianie bieżnika przyczynia się do ochrony środowiska. Oponę po pogłębieniu bieżnika można dłużej eksploatować w stanie, w którym jej opór toczenia, przekładający się na zużycie paliwa, jest najniższy. Dzięki temu emisja CO2 dla kazdej osi jest o 1,1 kg/100 km niższa.
Wydłużając żywotność nowych opon MICHELIN i opon bieżnikowanych MICHELIN Remix o 25%, oszczędzasz równowartość ceny bieżnika jednej opony na każde cztery opony poddane pogłębianiu.
Opony z pogłębionym bieżnikiem można bieżnikować jako opony MICHELIN Remix. Odsetek karkasów przyjmowanych do bieżnikowania MICHELIN Remix jest identyczny dla opon MICHELIN z pogłębionym bieżnikiem i bez pogłębionego bieżnika: 90%***

5. Pogłębianie bieżnika w praktyce

Operator pojazdu i jego firma mogą być pociągnięci do odpowiedzialności w przypadkach, gdy pogłębienie bieżnika odbiega od zaleceń producenta (niezgodna rzeźba, głębokość, niewłaściwe ostrze pogłębiarki itp.).

Pogłębienie bieżnika opony z 2-4 mm pozostałego bieżnika pozwala:
• odtworzyć rzeźbę bieżnika
• dostosować głębokość pogłębienia tak, aby stale utrzymywać co najmniej 2 mm grubości bieżnika mierząc od podstawy bieżnika do osnowy, jeżeli opona nie jest wyposażona we wskaźnik głębokości.

Możliwe konsekwencje zbyt głębokiego pogłębiania:
• uszkodzenie prowadzące do przedwczesnego zniszczenia opony
• odmowa przyjęcia karkasu do bieżnikowania
• niezgodne z przepisami odsłonięcie osnowy pod bieżnikiem
 

Nie należy pogłębiać bieżnika w następujących przypadkach:
Stwierdzenia poważnych uszkodzeń: dziur, spękań, przecięć, postrzępień itp. W takim przypadku istnieje ryzyko korozji osnowy metalowej. Tego typu uszkodzenie może spowodować szybkie pogorszenie stanu technicznego opony w trakcie eksploatacji i być przyczyną jej wystrzału.

Montaż opon z pogłębionym bieżnikiem:
Aby uniknąć zbyt długiego unieruchomienia pojazdów podczas pogłębiania bieżnika zaleca się, aby posiadać zapasowe komplety kół, dzięki czemu można zachować ciągłość operacji.

6. Schematy pogłębiania bieżnika

Aby ułatwić proces pogłębiania bieżnika, udostępniamy schematy pogłębiania opon poszczególnych gam, zgodnie z charakterystyką ich bieżników.

Powyższe schematy i szczegółowe informacje o technice pogłębiania (ostrza, głębokość itp.) znajdują się w dziale danych technicznych na stronach poświęconych poszczególnym oponom, których bieżniki można pogłębiać. Dokument zawierający wszystkie informacje można pobrać bezpośrednio z linku ponizej.

Picto regrooving patterns large Help and Advice

PL Picto retreading white paper Help and Advice

DOKUMENTACJA

Konkurencyjność, bezpieczeństwo i ochrona środowiska to najważniejsze kwestie w działalności wszystkich transportowców. Dlatego właśnie poszukują rozwiązań, które pozwolą podnieść rentowność i pomogą kontrolować koszty operacyjne.

Zarządzanie oponami odgrywa tu kluczową rolę. Tutaj znajdziesz wszystko, co musisz wiedzieć o rozwiązaniach pozwalających przedłużyć żywotność opon ciężarowych. Życzymy miłej lektury, bezpiecznej jazdy i niech Twoje opony żyją długo!

Dowiedz się więcej:  BIEŻNIKOWANIE

Pogłębianie bieżnika  nie jest jedynym sposobem na przedłużenie żywotności opon ciężarowych MICHELIN. Sprawdź, w jaki sposób bieżnikowanie może tchnąć w oponę nowe życie.

PL Edito picture regrooving retreading visit hamburg Freight transport Help and Advice

Rechapage d'un pneu en atelier

INFORMACJE PRAWNE

*1,94 litra/100 km uzyskane w obecności niezależnego obserwatora i potwierdzone w czerwcu 2007 r. w pojeździe wyposażonym w opony MICHELIN ENERGY™ z pogłębionym bieżnikiem i w pojeździe na niepogłębionych oponach MICHELIN ENERGY™.

** Źródło wewnętrzne Michelin. Test przeprowadzony na polerowanym betonie.

*** Badanie przeprowadzone przez firmę Michelin na próbie 1 mln opon dostarczonych w celu wykonania usługi bieżnikowania Michelin Remix w latach 2008 i 2009. Różnica wartości odsetka akceptacji dla opon bieżnikowanych z pogłębionym bieżnikiem i bieżnikowanych bez pogłębionego bieżnika wynosi poniżej 0,2%.

Korzystasz z nieaktualnej wersji przeglądarki.

Nie wspieramy już tej wersji przeglądarki. Oznacza to, że niektóre funkcjonalności strony mogą nie działać poprawnie.

Zaktualizuj swoją przeglądarkę do nowszej wersji lub otwórz stronę korzystając z innej przeglądarki.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+