Tweel odkształca się, dostosowując się do podłoża

MICHELIN X® TWEEL™ w pojeździe Kubota

MICHELIN TWEEL: OPONA BEZPOWIETRZNA



Przez lata tradycyjne opony pneumatyczne były jedyną opcją dla kierowców poszukujących niezawodnej i wydajnej mobilności. Jednak wraz z wprowadzeniem opon bezpowietrznych sytuacja uległa zmianie. Bezpowietrzne opony Tweel to znaczący postęp technologiczny w całej branży oponiarskiej. W porównaniu z tradycyjnymi oponami oferują one nie tylko szereg korzyści, ale są także kompatybilne z szeroką gamą pojazdów i maszyn, takich jak kosiarki profesjonalne, ładowarki o sterowaniu burtowym (SSL) i lekkie maszyny budowlane, wózki widłowe podwieszane na ciężarówkach (TMF), pojazdy ATV i UTV, wózki golfowe czy też pojazdy wojskowe.

Opona bezpowietrzna zamontowana na pojeździe do pielęgnacji terenów zielonych KUBOTA

Opona Michelin TWEEL w terenie

CZYM SĄ OPONY BEZPOWIETRZNE?

Inaczej niż w oponach tradycyjnych, wykonanych z gumy i wypełnionych sprężonym powietrzem, pod bieżnikiem opony bezpowietrznej znajduje się specjalna półsztywna

obręcz nośna połączona z piastą koła za pomocą elastycznych szprych utrzymujących ciężar pojazdu. Taka odporna na przebicia opona zachowuje się jak opona pneumatyczna, a nie jak opona pełna. Opona bezpowietrzna Michelin nosi nazwę „TWEEL”.



CO KRYJE SIĘ W NAZWIE „TWEEL”?

„TWEEL” to nazwa gamy opon bezpowietrznych Michelin. Słowo powstało z połączenia angielskich słów „TYRE” (opona) i „WHEEL” (koło), a cała koncepcja rozwiązania narodziła się w ośrodku badawczym Michelin w Greenville w Południowej Karolinie.

Technologia X Tweel - Pomoc i porady

Technologia X Tweel - Pomoc i porady

JAK DZIAŁAJĄ OPONY MICHELIN TWEEL I Z CZEGO SĄ WYKONANE?

Michelin Tweel Family of Products

MICHELIN TWEEL to kompletne, jednoczęściowe i gotowe do montażu koło składające się z piasty zespolonej z bezpowietrzną oponą radialną.

Kluczowe elementy tego innowacyjnego rozwiązania:

  • Półsztywna obręcz nośna z bieżnikiem zoptymalizowanym pod kątem długiej żywotności w trudnych warunkach użytkowania. Wytrzymałe, wykonane z żywic polimerowych szprychy, które utrzymują wagę pojazdu i obciążenie, pochłaniają uderzenia, zapewniają płynną jazdę i przenoszą energię w sposób, który ogranicza podskakiwanie typowe dla opon pneumatycznych.
  • Wzmocniona stalowa piasta umożliwiająca montaż TWEEL w pojeździe.

Zastosowane w kole technologie amortyzują wstrząsy i wibracje. Półsztywna obręcz z bieżnikiem i elastyczne szprychy pozwalają oponie dopasowywać się do nierówności podłoża, gwarantując tym samym znakomitą trakcję, przyczepność i stabilność maszyny.

Montaż koła w pojeździe nie wymaga stosowania specjalistycznego sprzętu, a całe rozwiązanie eliminuje konieczność pompowania opon i monitorowania ciśnienia.

ZALETY OPON BEZPOWIETRZNYCH MICHELIN

Opony bezpowietrzne, zwane również oponami niepneumatycznymi (NPT), wyróżniają się kilkoma zaletami w porównaniu z tradycyjnymi oponami pneumatycznymi i pełnymi. Oto niektóre z nich:

Bez pompowania i kontroli ciśnienia dzięki Tweel

Bez serwisowania

BRAK KONIECZNOŚCI SERWISOWANIA

MICHELIN X® TWEEL™ to gotowe do montażu koło zastępujące osobno montowaną obręcz i oponę. Rozwiązanie nie wymaga stosowania specjalistycznego sprzętu do montażu i eliminuje konieczność pompowania opon i monitorowania ciśnienia.

Mobilność i stabilność dzięki Tweel

Mobilność i stabilność

KOMFORT I STABILNOŚĆ

Wykonane z żywic polimerowych szprychy przenoszą energię w sposób, który ogranicza podskakiwanie charakterystyczne dla opon pneumatycznych i sztywność typową dla opon pełnych, zapewniając tym samym wyjątkowy komfort i właściwości jezdne.

Koniec z przebitymi oponami dzięki Tweel

ZERO PRZEBIĆ, ZERO PRZESTOJÓW

ZERO PRZEBIĆ, ZERO PRZESTOJÓW

Bezpowietrzna opona radialna TWEEL została zaprojektowana tak, by zachować wszystkie korzyści opon pneumatycznych, ale bez niedogodności i przestojów związanych z przebiciami.

Mniej przedwcześnie zużytych opon dzięki Tweel

Opona przyjazna dla środowiska

OPONA PRZYJAZNA DLA ŚRODOWISKA

Opony bezpowietrzne pozwalają ograniczyć przedwczesne zużycie opon spowodowane na przykład nienaprawialnym przebiciem, oferując przy tym dwu-, a w niektórych przypadkach nawet trzykrotnie większą żywotność bieżnika w porównaniu z oponami pneumatycznymi*.

POJAZDY I MASZYNY KOMPATYBILNE Z OPONĄ TWEEL

Opony MICHELIN X® TWEEL™ można montować w maszynach użytkowanych w pięciu kluczowych segmentach.

Co więcej, ze względu na efektywność opony bezpowietrzne są szczególnie zalecane do użytku w trudnym terenie, gdzie przyczepność i kontrola nad pojazdem mają kluczowe znaczenie, a operator nie musi martwić się o przebicie opony.

Opona bezpowietrzna Michelin Tweel do pielęgnacji murawy

Bezpowietrzna opona radialna do murawy

MICHELIN X® TWEEL™ TURF

Bezpowietrzne opony radialne do kosiarek profesjonalnych i maszyn do pielęgnacji murawy

MICHELIN X® TWEEL™: bezpowietrzne opony do pojazdów UTV

Bezpowietrzne opony do pojazdów UTV

MICHELIN X® TWEEL™ UTV

Bezpowietrzne opony radialne do pojazdów typu side-by-side, quadów i pojazdów wojskowych

Bezpowietrzne opony radialne do ładowarek o sterowaniu burtowym i małych maszyn budowlanych

MICHELIN Tweel do małych maszyn budowlanych

MICHELIN X® TWEEL™ SSL

Bezpowietrzne opony radialne do ładowarek o sterowaniu burtowym i małych maszyn budowlanych

MICHELIN X® TWEEL™ do wózków golfowych i użytkowych

MICHELIN X® TWEEL™: opony do wózków golfowych i użytkowych

MICHELIN X® TWEEL™ TURF

Opony do wózków golfowych i użytkowych

Bezpowietrzne opony Michelin do wózków widłowych podwieszanych na ciężarówkach

Tweel do wózków widłowych podwieszanych na ciężarówkach

MICHELIN X® TWEEL™ TMF

opony do wózków widłowych podwieszanych na ciężarówkach

POZNAJ KILKA MODELI OPON Z GAMY MICHELIN TWEEL

Poszczególne gamy opon MICHELIN Tweel zostały zaprojektowane tak, by trafiać w różne potrzeby użytkowników maszyn takich jak m.in. ładowarki o sterowaniu burtowym, pojazdy do transportu materiałów czy pojazdy użytkowe.

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA NA TEMAT OPON BEZPOWIETRZNYCH (FAQ)

CZY OPONY BEZPOWIETRZNE SIĘ SPRAWDZAJĄ?

Opony Tweel stanowią znaczący postęp technologiczny w branży oponiarskiej i od 2012 roku z powodzeniem funkcjonują na rynku opon. Dzięki tej alternatywie dla tradycyjnych opon możemy dysponować bardziej ekologiczną mobilnością, większą wydajnością paliwową, bardziej trwałym ogumieniem i przede wszystkim wyeliminować przebicia.

NA CO ZWRACAĆ UWAGĘ PRZY OPONACH BEZPOWIETRZNYCH?

Koncepcja opon bezpowietrznych, znanych również jako opony niepneumatyczne, zasadza się na całkowitym wyeliminowaniu konieczności monitorowania ciśnienia w oponach. Ale tak jak z każdą inną oponą, również w oponach bezpowietrznych będziemy musieli zadbać o kilka obszarów zapewniających jej osiągi i trwałość, takich jak kontrolowanie zużycia i czystości bieżnika, monitorowanie geometrii układu jezdnego pojazdów, sprawdzanie indeksów nośności opon i dbanie o odpowiednie warunki przechowywania opon bezpowietrznych.

CZY ISTNIEJĄ OPONY BEZPOWIETRZNE DO SAMOCHODÓW OSOBOWYCH?

MICHELIN opracował już prototypową oponę bezpowietrzną do samochodów osobowych i dostawczych: MICHELIN UPTIS.

CZYM RÓŻNI SIĘ TWEEL OD UPTIS?

MICHELIN UPTIS (Unique Puncture-proof TIre System) i MICHELIN Tweel to innowacyjne, ale różniące się konstrukcją i obszarami użytkowania opony opracowane przez Michelin.

MICHELIN UPTIS to opona bezpowietrzna do poruszających się po drogach samochodów osobowych i dostawczych, podczas gdy MICHELIN Tweel jest oponą do szerokiej gamy pojazdów do użytku pozadrogowego.

KIEDY OPONY BEZPOWIETRZNE MICHELIN POJAWIĄ SIĘ NA RYNKU?

Nasza innowacyjna opona Michelin Tweel jest dostępna w sprzedaży od 2012 roku.

GDZIE MOGĘ KUPIĆ OPONY TWEEL?

Pełne portfolio produktów Tweel jest dostępne u dealerów produktów Michelin.

CZYM SĄ ŻYWICE POLIMEROWE?

Są to żywice poliuretanowe, z których powstają produkty poliuretanowe jednak nieco inne niż spotykane w masowej produkcji. Żywica polimerowa to poliuretan strukturalny opracowany specjalnie do tego zastosowań.

CZY BEZPOWIETRZNE OPONY RADIALNE TWEEL WULKANIZUJE SIĘ TAK SAMO JAK OPONY RADIALNE

Michelin produkuje bezpowietrzne opony radialne TWEEL®, korzystając z procesów wulkanizacji stosowanych w produkcji opon o wysokich osiągach. Ponadto Michelin opracował własne procesy odlewania, wtryskiwania i łączenia materiałów wykorzystywanych do produkcji opon TWEEL®.

CZY BEZPOWIETRZNA OPONA RADIALNA TWEEL ZDOBYŁA JAKIEŚ NAGRODY?

Od 2012 roku bezpowietrzna opona radialna TWEEL® i jej współwynalazcy otrzymali ponad 15 nagród.

  • 26 kwietnia 2013 r.: MICHELIN® X®TWEEL® SSL otrzymuje nagrodę Silver Award w konkursie 2013 Edison Awards w kategorii transportu. Spośród 7156 nadesłanych zgłoszeń jury Edison Awards wybrało 131 finalistów. MICHELIN® X® TWEEL® jest jednym z 42 zwycięzców, którzy w 12 kategoriach uosabiali wytrwałość i doskonałość godną Thomasa Alvy Edisona.
  • Opona MICHELIN® X®TWEEL® SSL wybrana przez czytelników Equipment Today jako jeden z 50 najbardziej innowacyjnych produktów roku 2013.
  • Styczeń 2014 r.: Equipment World wyróżnia MICHELIN® X® TWEEL SSL jako jeden z „pięciu przełomowych” produktów w branży budowlanej w 2013 roku w konkursie 2014 Innovation Awards.
  • Dr Tim Rhyne, starszy pracownik naukowy Michelin Americas Research and Development Corporation, plasuje się wśród 25 najważniejszych innowatorów 2014 roku wybranych przez redakcję Engineering News-Record (ENR) w uznaniu prac nad rewolucyjną technologią bezpowietrznych opon radialnych MICHELIN® TWEEL®. Nagroda jest przyznawana osobom, które „z pasją, zapałem i odwagą stawiają czoła najtrudniejszym wyzwaniom i czynią świat lepszym”.
  • Czerwiec 2014 r.: Nagroda w konkursie Manufacturing Leadership Award 2014 dla Michelin North America, Inc. za oponę MICHELIN® X® TWEEL® SSL w kategorii Product Leadership w konkursie Manufacturing Leadership Awards 2014. Nagrody fundowane przez Frost & Sullivan’s Manufacturing Leadership Council przyznawane są w 11 kategoriach. Nagrody są wyrazem uznania dla firm i osób kształtujących przyszłość globalnej produkcji za wybitne projekty podejmowane i realizowane przez producentów. Według organizacji Manufacturing Leadership Community, zdobywcy nagród wyróżniają się „wprowadzaniem przełomowych innowacji i reagowaniem z niezrównaną elastycznością na potrzeby klientów”. Nagroda w Product Leadership, jednej z najbardziej konkurencyjnych kategorii, jest przyznawana firmom, które wprowadzają przełomowe produkty rozszerzające lub otwierające nowe rynki. Zdobywca nagrody musi wykazywać się także zdolnością do generowania nowych pomysłów prowadzących do opracowania pionierskich produktów tworzących i zmieniających rynki.
  • Marzec 2015 r.: Dział Michelin Tweel Technologies otrzymuje od John Deere nagrodę w kategorii innowacji roku za oponę MICHELIN® X® TWEEL® TURF. Swoje nagrody John Deere przyznaje wybranej przez kapitułę nagrody grupie dostawców, którzy wykazują się innowacyjnością w produktach lub usługach dostarczanych firmie. Nagrody przyznawane są w oparciu o cztery kryteria: kreatywności, wykonalności, jakości współpracy i wpływu na wyniki finansowe. Nagrody promujące innowacje wśród swoich dostawców i wyróżniania za kreatywne podejście firma John Deere przyznaje od 2010 roku.
  • Październik 2015 r.: Opona MICHELIN® X® TWEEL® TURF™ otrzymuje wyróżnienie w kategorii motoryzacja/transport w konkursie Create the Future Design Contest. Spośród ponad 1150 kandydatur zgłoszonych z 60 krajów jury konkursu nagrodziło lub uhonorowało wyróżnieniami 22 pomysły w siedmiu kategoriach, nagradzając je pod kątem innowacyjności, możliwości produkcyjnych i rynkowych. Organizowany corocznie od 2002 roku konkurs Create the Future Design Contest został zainicjowany przez wydawców magazynu NASA Tech Briefs, aby stymulować rozwój i nagradzać innowacje technologiczne. Do konkursu zgłoszono już ponad 10 000 projektów produktów opracowanych przez naukowców, przedsiębiorców i studentów z całego świata. W jury konkursu sąsiada 55 sędziów z całego świata. Oprócz członków redakcji magazynu, są tam również jego czytelnicy oraz sponsorzy konkursu. Nagrody przyznawane są w kategoriach lotnictwo/kosmonautyka i obronność, motoryzacja/transport, produkty konsumenckie, elektronika, maszyny/automatyka/robotyka, produkty medyczne oraz zrównoważone technologie.
GDZIE, KIEDY I KTO WYNALAZŁ TWEEL?

Pomysł, aby rzucić wyzwanie oponom pneumatycznym i zbadać nowe, rewolucyjne koncepcje tego kluczowego elementu mobilności narodził się podczas wspólnego lunchu dr Tima Rhyne’a i inżyniera, póżniejszego współtwórcy Tweel, Steve’a Crona pod koniec lat 90. w Greenville w USA. Patenty na różne aspekty tej koncepcji otrzymywali oni w latach 1999, 2000 i 2003.

KIEDY MICHELIN ZAPREZENTOWAŁ ŚWIATU PIERWSZY PROTOTYP?

W ciągu następnej dekady inżynierowie pilnie pracowali nad różnymi prototypami radialnej bezpowietrznej opony TWEEL®, a w 2005 roku produkt został ostatecznie zaprezentowany na North American International Auto Show w Detroit na wózku inwalidzkim iBOT i transporterze ludzi Segway Concept Centaur.

ILE TRWA CYKL ŻYCIA OPON BEZPOWIETRZNYCH?

Dzięki mieszankom gumy o wysokich parametrach technicznych oraz zapewniającej wysokie osiągi powierzchni kontaktu bieżnika z podłożem, żywotność Tweel jest dwu-, a w niektórych przypadkach nawet trzykrotnie większa od trwałości opon pneumatycznych o takiej samej głębokości bieżnika.

CZY TWEEL JEST NAPRAWIALNA (PĘKNIĘTE SZPRYCHY, ODERWANIE SZPRYCH DO PIERŚCIENIA NOŚNEGO)?

Naderwanie szprychy można naprawić po wstępnym wybraniu gumy na końcu pęknięcia i wygładzeniu jego krawędzi w poliuretanowej szprysze, zatrzymując w ten sposob pękanie. Naprawiona szprycha może być nawet dwukrotnie trwalsza niż nowa.

contact-us-white
Chcesz dowiedzieć się więcej? Skontaktuj się z nami!

Potrzebujesz więcej informacji o oponach bezpowietrznych? A może już przekonaliśmy Cię, żeby przejść na Tweel? Skontaktuj się z nami!

UPTIS: Opony bezpowietrzne MICHELIN w pojazdach La Poste

Prototyp MICHELIN UPTIS

Poszukujesz informacji na temat prototypu UPTIS?

Korzystasz z nieaktualnej wersji przeglądarki.

Nie wspieramy już tej wersji przeglądarki. Oznacza to, że niektóre funkcjonalności strony mogą nie działać poprawnie.

Zaktualizuj swoją przeglądarkę do nowszej wersji lub otwórz stronę korzystając z innej przeglądarki.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+