162606363 l

Internetowe platformy transportowe: bardziej ekologiczny transport drogowy?

Opublikowano dnia 28 sierpnia 2023 - 4 minuty czytania

W sektorze transportu towarowego istnieje coraz więcej platform pośredniczących. Chociaż modele biznesowe i specjalizacje platform Flexport, sennder, Coyote, Instafreight i OnTruck mogą się różnić.

Wszystkie te rozwiązania łączy nowy główny cel: zrównoważony rozwój. Obecnie główne grupy i opinia publiczna domagają się bardziej przyjaznego dla środowiska sposobu transportu drogowego. Jaką rolę mogą odegrać ci nowi interesariusze w zrewolucjonizowaniu sektora?

copie de portrait online freight plateforms

Alexander Emrem, Dyrektor działu wysyłki w Trans 55 i Graham Major-Ex, Dyrektor ds. działalności ekologicznej w sennder

 

1. Gdy technologia stawia czoła transportowi drogowemu

Bez wątpienia zauważyłeś stopniową cyfryzację sektora transportu drogowego. W połowie lat 2010. w sieci pojawiły się giełdy transportowe, takie jak timo, wtrans.net i teleroute.com, które zaczęły pełnić rolę cyfrowych pośredników między spedytorami a przewoźnikami.

Prawdziwa rewolucja nastąpiła jednak pod koniec dekady, kiedy to nowe podmioty (sennder, Everroad, OnTruck itp.) „zuberyzowały” europejski biznes.

Te internetowe platformy spedycyjne nie tylko kontaktują ze sobą spedytorów, dostawców usług logistycznych i przewoźników, ale także oferują rozwiązania cyfrowe (oprogramowanie, oprogramowanie jako usługa lub aplikacje), umożliwiając temu bardzo konkurencyjnemu sektorowi optymalizację wydajności.

W rezultacie wolumeny obsługiwane przez te platformy (spedytor cyfrowy, rynek cyfrowy, platforma przetargowa, platformy widoczności) od 2019 r. uległy potrojeniu, a oczekuje się, że do 2027 r. będą one obsługiwać co drugą operację transportową.(1)

W sektorze współistnieją cztery rodzaje platform:

1. Spedytorzy cyfrowi:
● Działają w taki sam sposób, jak tradycyjni spedytorzy
● Cyfryzacja, automatyzacja i optymalizacja procesów wewnętrznych
● Są odpowiedzialni za transport
2. Rynki cyfrowe:
● Kontaktują nadawców z przewoźnikami
● Upraszczają i automatyzują zbieranie ofert
● Nie przejmują odpowiedzialności za transport
3. Platformy przetargowe: ułatwiają proces przetargowy.

4. Platformy widoczności: zapewniają podgląd pozycji, statusu i czasu przybycia transportu w czasie rzeczywistym.

 

atypix michelin shooting 44 sans logos 20 web

2. Platformy przyspieszające transformację sektora transportu drogowego

Ponieważ te platformy wykorzystują dane do optymalizacji ładunków i tras, zapewniają wydajność i widoczność kontaktów. Dwa argumenty, które są atrakcyjne zarówno z ekonomicznego, jak i ekologicznego punktu widzenia: redukcja kilometrów przejeżdżanych na pusto zmniejsza emisję gazów cieplarnianych.

Niektóre platformy, takie jak sennder, uczyniły dekarbonizację transportu drogowego swoim flagowym założeniem. Uważa się, że ten sektor odpowiada za ponad 15% globalnego śladu węglowego. (2)

„Jesteśmy przekonani, że przyjęcie najlepszych praktyk w zakresie ochrony środowiska stanowi prawdziwą przewagę konkurencyjną dla przewoźników, którzy chcą czynić plany na przyszłość”.

Graham Major-Ex, Dyrektor ds. działalności ekologicznej w sennder

Praktyczne rozwiązania obejmujące dane, HVO (hydrorafinowane oleje roślinne) i mobilność elektryczną

Te cyfrowe platformy transportowe mają wiele mocnych stron, które wynikają z gromadzenia i analizowania szerokiego zakresu danych (big data):

Lepsza kontrola towarów i ich położenia w naczepie
Zoptymalizowane trasy, mniej kilometrów przebytych na pusto i pewien stopień automatyzacji procesów
Lepsza widoczność floty i monitorowanie w czasie rzeczywistym
Cyfryzacja dokumentów


Platformy te mają również pomóc sektorowi w przejściu na biopaliwa. Mówiąc dokładniej, sennder liczy na zaawansowane biopaliwa, w tym HVO, które jest bezpośrednio kompatybilne z silnikami wysokoprężnymi i nie wymaga żadnych modyfikacji.

Belgijska firma transportowa Trans55, która od trzech lat jest partnerem niemieckiego cyfrowego spedytora, wykonała prawie 1000 „zielonych transportów” między Holandią a Francją przy użyciu tego biopaliwa.

Rezultat? Redukcja emisji o 90%. Jednak sennder stawia również na „e-mobilność”, podobnie jak europejscy producenci samochodów ciężarowych, którzy zobowiązali się do działania na bazie wyłącznie pojazdów elektrycznych do 2040 roku(3).

3. Jak rynek postrzega te platformy?

Mówi się, że branża transportu drogowego jest konserwatywna. Kiedy firma sennder wprowadziła ofertę „zielonego transportu” w 2020 r., wielu interesariuszy próbowało ją odwieść od tego pomysłu.

Mówiono nam: „Nikt nie chce płacić ani centa więcej za zielony transport, nawet nie próbujcie.” Ale wierzyliśmy w nasz projekt i zdecydowaliśmy się go wdrożyć. I mieliśmy rację, ponieważ rozwój tego segmentu gwałtownie przyspieszył. Tylko w 2022 r. wolumen ekologicznych ładunków na naszej platformie wzrósł pięciokrotnie – mówi Graham Major-Ex.

Jeśli chodzi o przewoźników, platformy te są często preferowane przez nich ze względu na bardzo szeroki zakres działalności, jaki umożliwiają.

Jesteśmy w bardzo dobrych stosunkach z sennder i doceniamy fakt, że platforma oferuje nam zróżnicowane zlecenia frachtowe, które odpowiadają różnorodności naszej floty

mówi Alexander Emrem, Dyrektor działu wysyłki w Trans 55

Podobnie jak wielu operatorów małych flot w Europie, firma Trans 55 jest niezadowolona z faktu, że cena biopaliw i pojazdów elektrycznych wstrzymuje transformację. Alexander Emrem wyjaśnia, że zazwyczaj napełnia zbiorniki pojazdów HVO w Holandii, gdzie cena tego paliwa jest znacznie bardziej przystępna niż w Belgii.

Nawet jeśli przed nami jeszcze długa droga, cyfrowe platformy transportowe pomagają uczynić sektor transportu drogowego bardziej przyjaznym dla środowiska. – Bardziej zrównoważone rozwiązania są łatwo dostępne. W technologii, w sektorze transportu, chodzi teraz o wdrożenie, budowanie uzasadnienia biznesowego – podsumowuje Graham Major-Ex.

ŹRÓDŁA:

Korzystasz z nieaktualnej wersji przeglądarki.

Nie wspieramy już tej wersji przeglądarki. Oznacza to, że niektóre funkcjonalności strony mogą nie działać poprawnie.

Zaktualizuj swoją przeglądarkę do nowszej wersji lub otwórz stronę korzystając z innej przeglądarki.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+