![](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/ckuzdg2qz09g601l1hexamtdq-mag3-hotnews-header.full.jpg)
mag3 hotnews header
Jazda w ekstremalnych warunkach pogodowych to wyzwanie zarówno dla kierowcy, jak i samochodu ciężarowego. Zwróciliśmy się do skandynawskiego eksperta*, aby omówić wszystko, co musisz wiedzieć, abyście zarówno Ty, jak i Twój pojazd byli przygotowani na śnieg, lód i mróz.
![](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/ckuzdfy9e08ln01o224mus9qx-mag3-hotnews-portrait.full.jpg)
mag3 hotnews portrait
Arne Sköldén, ekspert techniczny ds. opon w Michelin
Arne Sköldén jest szwedzkim ekspertem ds. opon technicznych, który pracuje dla Michelin od 47 lat. To człowiek, z którym warto porozmawiać o jeździe w zimowych warunkach. Zapytaliśmy go, co wyróżnia jazdę zimą. „Jazda zimą stanowi większe wyzwanie, ponieważ warunki drogowe mogą się szybko zmieniać: na przykład warunki letnie w tunelu nagle zmieniają się w lód i śnieg na zewnątrz. Nawet jeśli jesteś dobrze przygotowany, kierowca jadący przed Tobą może nie być, co w rezultacie może zablokować ruch na wiele godzin.”
Nie da się przewidzieć wszystkiego, co może pójść źle: jedyne, co możesz zrobić, to być jak najlepiej przygotowanym. Warto zacząć od przestrzegania listy kontrolnej Arne. Możesz nawet pobrać podsumowanie!
![](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/cktmozj7u01ys01nimgr80vq3-michelin-site-blocs-texte-astuces.full.png)
michelin site blocs texte astuces
Przygotuj swój pojazd
Arne podkreśla, że zimą bardziej niż w jakimkolwiek innym sezonie nigdy nie wiadomo, jakie problemy można napotkać na drodze. „Jeśli wiesz, że temperatura będzie spadać, upewnij się, że Twój pojazd sobie z tym poradzi i będzie przygotowany na każdą sytuację” – mówi. Oto, co musisz zrobić:
· Sprawdź poziom płynu chłodniczego i płynu do spryskiwaczy oraz układ chłodzenia.
· Upewnij się, że opony są dobrze dopasowane do pogody i zgodne z lokalnymi przepisami, które różnią się w zależności od kraju.
· Zachowaj szczególną ostrożność w kwestii ciśnienia w oponach: niska temperatura obniża ciśnienie w oponach, więc trzeba sprawdzać je częściej niż w miesiącach letnich.
· Zawsze stawiaj bezpieczeństwo na pierwszym miejscu. Rada Arne na ten temat jest bardzo jasna: „Ostatecznie, jeśli warunki pogodowe są zbyt trudne, po prostu nie jedź. To trudna decyzja, ale nic nie jest warte narażania życia swojego lub innych ludzi.”
· Utrzymuj swoją ciężarówkę w czystości. Sprawdź światła i tablice rejestracyjne, aby upewnić się, że nie ma na nich śniegu i brudu. Odmroź przednią szybę, aby zachować maksymalną widoczność.
· Często myj pojazd, aby zapobiec odkładaniu się soli drogowej, która powoduje korozję.
· W niektórych krajach obowiązkowe są łańcuchy. Upewnij się, że wiesz, jak je zamontować, zwłaszcza w mroźne dni. Dobrym pomysłem jest wcześniejsze przećwiczenie tej procedury.
![](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/cktn6v8dx034701kl7kyvpuef-michelin-site-blocs-texte-astuces2-pl.full.png)
michelin site blocs texte astuces2 pl
Dostosuj sposób jazdy do warunków
· Zachowaj odpowiednią odległość, aby móc zareagować, gdy coś się wydarzy – pojazd przed Tobą może nagle się zatrzymać.
· Uważaj na czarny lód. „Kiedy na drodze jest śnieg, wszyscy zwykle jeżdżą ostrożnie, a tak naprawdę to czarny lód jest niebezpieczny, ponieważ jest niewidoczny i wyjątkowo śliski. Czasami na drodze nie można nawet stanąć. Pamiętaj o tym, zwłaszcza na mostach oraz gdy temperatura szybko spada”. Jedna mała wskazówka: jeśli rozprysk spod opon pojazdów przed Tobą przestaje być widoczny, może to być oznaką występowania czarnego lodu.
· Zwolnij. Pamiętaj, że ograniczenia prędkości są ustalane dla suchych nawierzchni i dobrych warunków pogodowych.
· Jedź płynnie: ostre zakręty, gwałtowne przyspieszenia i gwałtowne hamowanie zmniejszają przyczepność. Utrzymuj stałą prędkość i – ponownie – zachowuj bezpieczną odległość od innych pojazdów.
![](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/cktn6v8fp02y801mh8rn8s7y6-michelin-site-blocs-texte-astuces3-pl.full.png)
michelin site blocs texte astuces3 pl
Co mieć ze sobą w ciężarówce
· Piasek i łopatę: „To najważniejsze rzeczy, które należy mieć w samochodzie w zimowych warunkach pogodowych. Jeśli utkniesz na lodzie, będziesz potrzebować piasku, aby się wydostać.”
· Ciepłe zimowe ubrania: kombinezon, czapka, rękawice i dobre buty. Główne ryzyko związane z jazdą zimą stanowi wielogodzinne oczekiwanie na poprawę warunków lub odblokowanie drogi – a gdy pojazd stoi w miejscu, w kabinie robi się bardzo zimno.
· Woda i jedzenie – na długie oczekiwanie na drodze.
· Co najmniej pół baku paliwa przez cały czas, na wypadek, gdyby podróż była dłuższa niż zakładałeś.
· Latarka i kurtka odblaskowa.
![](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/cktn6v8hc034k01nim434rqeh-michelin-site-blocs-texte-astuces4-pl.full.png)
michelin site blocs texte astuces4 pl
Przygotuj swoje ciało
· Utrzymuj formę. Wielogodzinne siedzenie za kierownicą jest trudne: Twoje ciało musi być fizycznie przygotowane. „Ogólne zalecenie chodzenia 10 000 kroków dziennie dotyczy również kierowców ciężarówek” – mówi Arne. „W ten sposób utrzymujesz ciało w formie, a mózg w stanie czujności, co jest szczególnie ważne w warunkach zimowych”.
· Rób częste przerwy – gdy jesteś zmęczony, Twój czas reakcji się wydłuża. Ta zasada obowiązuje przez cały rok, ale jazda zimą jest bardziej męcząca, przez co przerwy są jeszcze bardziej potrzebne.
*Wywiad przeprowadzony 30 lipca 2021 r.
![](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/ckuzdfxey09cl01ngiik5eio4-mag3-hotnews-highlight.full.jpg)
mag3 hotnews highlight
Bezpieczeństwo i mobilność w trudnych warunkach zimowych
Opona MICHELIN X MULTI GRIP to idealne rozwiązanie zapewniające optymalne bezpieczeństwo w trudnych warunkach zimowych. Łączy w sobie doskonały przebieg dzięki zwiększonej żywotności (do 10% dodatkowego potencjalnego przebiegu na oponach prowadzących), doskonałą przyczepność na śniegu i lodzie nawet po zużyciu oraz wysoką przyczepność na mokrej nawierzchni nawet w drugiej części okresu użytkowania opony, która dzięki przyczepności na mokrej nawierzchni jest zapewniona aż do ostatnich milimetrów. Co więcej, oponę MICHELIN X MULTI Grip można pogłębiać i bieżnikować.
Twoja lista kontrolna, która pomoże Ci być gotowym na ekstremalne zimowe warunki
![](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/ckxywo9uz0aup01nz7mus52av-8-hot-new.full.jpg)
mag3 hotnews memo
![car going fast on a road by night](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/ck41gxb8400310upfixi5mqo7-gettyimages-930571046.full.jpg)
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night