mag3 hotnews header
Jazda w ekstremalnych warunkach pogodowych to wyzwanie zarówno dla kierowcy, jak i samochodu ciężarowego. Zwróciliśmy się do skandynawskiego eksperta*, aby omówić wszystko, co musisz wiedzieć, abyście zarówno Ty, jak i Twój pojazd byli przygotowani na śnieg, lód i mróz.
mag3 hotnews portrait
Arne Sköldén, ekspert techniczny ds. opon w Michelin
Arne Sköldén jest szwedzkim ekspertem ds. opon technicznych, który pracuje dla Michelin od 47 lat. To człowiek, z którym warto porozmawiać o jeździe w zimowych warunkach. Zapytaliśmy go, co wyróżnia jazdę zimą. „Jazda zimą stanowi większe wyzwanie, ponieważ warunki drogowe mogą się szybko zmieniać: na przykład warunki letnie w tunelu nagle zmieniają się w lód i śnieg na zewnątrz. Nawet jeśli jesteś dobrze przygotowany, kierowca jadący przed Tobą może nie być, co w rezultacie może zablokować ruch na wiele godzin.”
Nie da się przewidzieć wszystkiego, co może pójść źle: jedyne, co możesz zrobić, to być jak najlepiej przygotowanym. Warto zacząć od przestrzegania listy kontrolnej Arne. Możesz nawet pobrać podsumowanie!
michelin site blocs texte astuces
Przygotuj swój pojazd
Arne podkreśla, że zimą bardziej niż w jakimkolwiek innym sezonie nigdy nie wiadomo, jakie problemy można napotkać na drodze. „Jeśli wiesz, że temperatura będzie spadać, upewnij się, że Twój pojazd sobie z tym poradzi i będzie przygotowany na każdą sytuację” – mówi. Oto, co musisz zrobić:
· Sprawdź poziom płynu chłodniczego i płynu do spryskiwaczy oraz układ chłodzenia.
· Upewnij się, że opony są dobrze dopasowane do pogody i zgodne z lokalnymi przepisami, które różnią się w zależności od kraju.
· Zachowaj szczególną ostrożność w kwestii ciśnienia w oponach: niska temperatura obniża ciśnienie w oponach, więc trzeba sprawdzać je częściej niż w miesiącach letnich.
· Zawsze stawiaj bezpieczeństwo na pierwszym miejscu. Rada Arne na ten temat jest bardzo jasna: „Ostatecznie, jeśli warunki pogodowe są zbyt trudne, po prostu nie jedź. To trudna decyzja, ale nic nie jest warte narażania życia swojego lub innych ludzi.”
· Utrzymuj swoją ciężarówkę w czystości. Sprawdź światła i tablice rejestracyjne, aby upewnić się, że nie ma na nich śniegu i brudu. Odmroź przednią szybę, aby zachować maksymalną widoczność.
· Często myj pojazd, aby zapobiec odkładaniu się soli drogowej, która powoduje korozję.
· W niektórych krajach obowiązkowe są łańcuchy. Upewnij się, że wiesz, jak je zamontować, zwłaszcza w mroźne dni. Dobrym pomysłem jest wcześniejsze przećwiczenie tej procedury.
michelin site blocs texte astuces2 pl
Dostosuj sposób jazdy do warunków
· Zachowaj odpowiednią odległość, aby móc zareagować, gdy coś się wydarzy – pojazd przed Tobą może nagle się zatrzymać.
· Uważaj na czarny lód. „Kiedy na drodze jest śnieg, wszyscy zwykle jeżdżą ostrożnie, a tak naprawdę to czarny lód jest niebezpieczny, ponieważ jest niewidoczny i wyjątkowo śliski. Czasami na drodze nie można nawet stanąć. Pamiętaj o tym, zwłaszcza na mostach oraz gdy temperatura szybko spada”. Jedna mała wskazówka: jeśli rozprysk spod opon pojazdów przed Tobą przestaje być widoczny, może to być oznaką występowania czarnego lodu.
· Zwolnij. Pamiętaj, że ograniczenia prędkości są ustalane dla suchych nawierzchni i dobrych warunków pogodowych.
· Jedź płynnie: ostre zakręty, gwałtowne przyspieszenia i gwałtowne hamowanie zmniejszają przyczepność. Utrzymuj stałą prędkość i – ponownie – zachowuj bezpieczną odległość od innych pojazdów.
michelin site blocs texte astuces3 pl
Co mieć ze sobą w ciężarówce
· Piasek i łopatę: „To najważniejsze rzeczy, które należy mieć w samochodzie w zimowych warunkach pogodowych. Jeśli utkniesz na lodzie, będziesz potrzebować piasku, aby się wydostać.”
· Ciepłe zimowe ubrania: kombinezon, czapka, rękawice i dobre buty. Główne ryzyko związane z jazdą zimą stanowi wielogodzinne oczekiwanie na poprawę warunków lub odblokowanie drogi – a gdy pojazd stoi w miejscu, w kabinie robi się bardzo zimno.
· Woda i jedzenie – na długie oczekiwanie na drodze.
· Co najmniej pół baku paliwa przez cały czas, na wypadek, gdyby podróż była dłuższa niż zakładałeś.
· Latarka i kurtka odblaskowa.
michelin site blocs texte astuces4 pl
Przygotuj swoje ciało
· Utrzymuj formę. Wielogodzinne siedzenie za kierownicą jest trudne: Twoje ciało musi być fizycznie przygotowane. „Ogólne zalecenie chodzenia 10 000 kroków dziennie dotyczy również kierowców ciężarówek” – mówi Arne. „W ten sposób utrzymujesz ciało w formie, a mózg w stanie czujności, co jest szczególnie ważne w warunkach zimowych”.
· Rób częste przerwy – gdy jesteś zmęczony, Twój czas reakcji się wydłuża. Ta zasada obowiązuje przez cały rok, ale jazda zimą jest bardziej męcząca, przez co przerwy są jeszcze bardziej potrzebne.
*Wywiad przeprowadzony 30 lipca 2021 r.
mag3 hotnews highlight
Bezpieczeństwo i mobilność w trudnych warunkach zimowych
Opona MICHELIN X MULTI GRIP to idealne rozwiązanie zapewniające optymalne bezpieczeństwo w trudnych warunkach zimowych. Łączy w sobie doskonały przebieg dzięki zwiększonej żywotności (do 10% dodatkowego potencjalnego przebiegu na oponach prowadzących), doskonałą przyczepność na śniegu i lodzie nawet po zużyciu oraz wysoką przyczepność na mokrej nawierzchni nawet w drugiej części okresu użytkowania opony, która dzięki przyczepności na mokrej nawierzchni jest zapewniona aż do ostatnich milimetrów. Co więcej, oponę MICHELIN X MULTI Grip można pogłębiać i bieżnikować.
Twoja lista kontrolna, która pomoże Ci być gotowym na ekstremalne zimowe warunki
mag3 hotnews memo
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night