post hero banner rolling through
Ktokolwiek powiedział, że nie musimy wymyślać koła na nowo nie ma pojęcia o oponach! Od ponad wieku innowacje marki Michelin zmieniają zasady gry w branży transportowej. Konstrukcja opon tej marki oraz zastosowane w nich technologie pomogły kierowcom samochodów ciężarowych jeździć bezpieczniej, szybciej i wydajniej. Czytaj dalej, aby poznać kluczowe momenty w naszej historii.
post 1908 rolling through
post 1908 img a rolling through
Podwójna opona Michelin – lata 10. XX wieku – © Collection du Patrimoine Historique Michelin
post 1908 img b rolling through
Le mille-pattes, producent Daniel Matthieu – 1970 r. – fragment filmu © MICHELIN – LDD
1908 r. – Podwojenie obciążenia
Czy możesz sobie wyobrazić ciągnięcie ładunku na cienkich drewnianych kołach? W latach 1900. był to standard w branży – do czasu, gdy firma Michelin wprowadziła klasyczną podwójną oponę na oś napędową, co na zawsze zmieniło oblicze branży transportu ciężarowego. Niedługo potem pierwsza ciężarówka ery nowożytnej, Berliet M, została wyposażona w podwójne opony, a kierowcy samochodów ciężarowych mogli przewozić nawet 3000 kg ładunku. Choć nie wydaje się to dużo w porównaniu z dzisiejszymi naczepami, ten wynalazek zwiększył ładowność ponad dwukrotnie!
post 1923 rolling through
post 1923 img rolling through
Samochód ciężarowy firmy E. Pain w Clermont-Ferrand, Francja. Podwójne opony Michelin z tyłu i napęd łańcuchowy. Lata 20. XX wieku – © MICHELIN – LDD
1923 r. – Pożegnanie starego, powitanie nowego
Bieżnikowanie pojawiło się po raz pierwszy w dokumentach handlowych Michelin w 1923 roku. Ta praktyka wymiany zużytego bieżnika w starych oponach na nowy wydłuża żywotność opon – i poprawia budżet właściciela samochodu!
post 1930 rolling through
Lata 30. XX wieku – Kiedy guma trafia na drogę
Kiedy myślimy o oponach, są one duże, czarne i gumowe, ale tak naprawdę konstrukcję wzmacniają stalowe kordy w opasaniu opony. Firma Michelin po raz pierwszy przetestowała swoją metalową oponę w 1937 roku. Kierowcy samochodów ciężarowych mogli pompować opony do znacznie wyższych poziomów ciśnienia, co oznaczało możliwość przewożenia cięższych ładunków oraz mniej przypadków rozerwania i przebicia.
W latach 30. po raz pierwszy pojawiła się segmentacja w branży oponiarskiej – dostępne były opony przeznaczone do jazdy po drogach, w terenie i warunkach pozadrogowych.
post 1950 rolling through
post 1950 img rolling through
Samochód ciężarowy przewożący żywność – 1950 r. – © MICHELIN – LDD
Lata 50. XX wieku – Wynalezienie klasyka
Czy wiesz, kto wynalazł ciągnik przegubowy i naczepę? Choć często dyskutuje się o ich „prawdziwym” pochodzeniu (niektórzy twierdzą, że wymyślili je Niemcy, podczas gdy inni przypisują tę zasługę aliantom), nikt nie kwestionuje ich użyteczności! To zwycięskie połączenie naczepy do przewozu towarów i ciągnika siodłowego z napędem nadal jest widoczne na drogach.
Każdy kierowca samochodu ciężarowego wie, że klucz do przewożenia dużych ładunków to odporność na ciężar, prędkość i uszkodzenia. W 1952 roku firma Michelin przedstawiła światu technologię radialną, wprowadzając na rynek opony Michelin X. Wzmocniony karkas podwoił przebieg opony oraz umożliwił doskonałe prowadzenie na różnych nawierzchniach i znaczną oszczędność paliwa.
post 1960 rolling through
Lata 60. XX wieku – Mniejsza ścianka boczna, większe koło
Lata sześćdziesiąte zapoczątkowały serię „Pilot Series 80”. Było to pionierskie wprowadzenie na rynek pierwszych niskoprofilowych opon do samochodów ciężarowych. Obniżona ścianka boczna oznaczała miejsce na większe koło, a tym samym mocniejsze hamulce. Nie tylko zwiększyło to ogólne bezpieczeństwo pojazdu, ale również zdolność hamowania, co oznaczało, że samochody ciężarowe mogły przewozić większe ładunki.
post 1970 rolling through
Lata 70. XX wieku – Odpowiedź na zapotrzebowanie
Większa przyczepność! Większa ładowność! Większy moment obrotowy! Kierowcy samochodów ciężarowych o to poprosili, a firma Michelin odpowiedziała wprowadzaniem procesu Remix. Oprócz bieżnikowania opon w tym procesie wymianie podlega od trzech do czterech warstw stalowych opasań, co pozwala wykorzystać pełen potencjał karkasu opony i oszczędzać pieniądze klientów.
post 1986 rolling through
post 1986 img rolling through
Reklama opony radialnej MICHELIN XZT do dużych obciążeń. Lata 80. XX wieku – © MICHELIN – LDD
1986 r. – Kolejny downsizing, z dużym plusem
Słuchaj uważnie, bo to trochę skomplikowane. Michelin XX była pierwszą oponą ultraniskoprofilową. Rozmiar koła pozostał niezmieniony, ale niższa ścianka boczna zmniejszyła całkowitą wysokość opony. Oznaczało to możliwość powiększenia przestrzeni ładunkowej naczepy bez zwiększania całkowitej wysokości pojazdu. Zwiększona objętość ładunku poprawiła wydajność transportu, a dodatkowo niższy środek ciężkości zwiększył również stabilność pojazdu.
post 1995 rolling through
post 1995 img rolling through
Japońska reklama „zielonej opony”. 1992 r. – © Collection du Patrimoine Historique Michelin
1995 r. – Podejście ekologiczne
Gdy w latach 90. XX wieku ceny paliw poszybowały w górę, firma Michelin zrobiła krok naprzód, aby pomóc kierowcom samochodów ciężarowych zmniejszyć zużycie paliwa dzięki nowej innowacji: pierwszej w historii oponie ekologicznej. Energy, gama opon o niskim oporze toczenia, była pierwszym zobowiązaniem Michelin do zrównoważonej mobilności – ale dalekim od ostatniego!
post 2000 rolling through
Lata 2000. – Odnowienie starego klasyka
Wraz z nadejściem nowego tysiąclecia pojawiła się (nie tak) nowa koncepcja opony. Firma Michelin wymieniła swoją kultową podwójną oponę na coś, co widzieliśmy wcześniej: oponę pojedynczą. Jednak zmodernizowana szersza opona X-one, z dwiema ściankami bocznymi zamiast czterech, znacznie poprawiła stabilność, zmniejszyła opory toczenia i przyczyniła się do zwiększenia ładowności pojazdu.
post 2016 rolling through
Opony klasy A dla każdego
Podobnie jak lodówki czy inne urządzenia opony również posiadają system oceny środowiskowej. W 2016 r. firma Michelin wprowadziła na rynek swoją topową linię opon AAA. Po raz pierwszy samochody ciężarowe mogły mieć opony klasy A na wszystkich trzech pozycjach: osi prowadzącej, osi napędowej i naczepy. Aby zdobyć tę ocenę, firma Michelin musiała zaprojektować oponę o bardzo niskich oporach toczenia, a co za tym idzie – o znacznie niższej emisji CO2. Skupiając się na oporach toczenia, zadbała też o to, aby klasa AAA nie wpływała na inne kluczowe czynniki wydajności, takie jak przyczepność na mokrej nawierzchni lub hałas toczenia.
post 2020 rolling through
post 2020 img rolling through
Samochód ciężarowy z napędem wodorowym – innowacja – © MICHELIN 2020 – LDD
Lata 20. XXI wieku i dalej
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów elektrycznych i wodorowych firma Michelin ciężko pracuje nad przygotowaniem do poważnej transformacji energetycznej. Trwają prace nad wieloma innowacjami i nowymi technologiami, które są już gotowe do wprowadzenia... trzymaj rękę na pulsie!
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night