mag3-kyl-header
Kierowcy ciężarówek mają najlepszą pracę na świecie. Cieszą się wolnością, zwiedzają świat i poznają nowych ludzi, robiąc to, co kochają najbardziej: prowadząc samochód! Niemniej jednak firmy stają przed wyzwaniem zatrzymania we flocie wykwalifikowanych kierowców*. Dlatego wiele z nich zwraca się do producentów ciężarówek z prośbą o wprowadzenie nowych rozwiązań. Poznaj Barta Van Lotringena, Dyrektora ds. projektów w DAF.
mag3 kyl portrait
Bart Van Lotringen, Dyrektor ds. projektów w DAF
Według Barta Van Lotringena, Dyrektora ds. projektów w firmie DAF, „od dziesięcioleci projekt kabiny pozostaje w dużej mierze podobny z tego prostego powodu, że przepisy ograniczają gabaryty samochodu ciężarowego”. Kierowcy muszą jeździć, pracować, odpoczywać i spać w przestrzeni mniejszej niż studencka kawalerka – często przez wiele dni.
Ostatnie zmiany przepisów otworzyły jednak furtkę do przełomu we wzornictwie. „Przepisy znacznie się zmieniły i spowodowały zmianę paradygmatu” – mówi. „Długość załadunku jest nadal ograniczona do 13,5 m, ale całkowita długość ciężarówki pozostaje otwarta, o ile promień skrętu spełnia standardy. Projektanci mogą dostosować długość kabiny pod warunkiem, że rozbudowa poprawi aerodynamikę, efektywność paliwową oraz bezpieczeństwo i komfort kierowcy”. Dzięki nowej swobodzie projektowania Van Lotringen i jego zespół dosłownie wrócili do deski kreślarskiej, projektując nową kabinę od podstaw: Ciężarówki DAF nowej generacji.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
„Postanowiliśmy wyeliminować stres związany z jazdą” – mówi Van Lotringen.
„Nasza filozofia to: Ręce na kierownicy a oczy na drodze. Dlatego zaczęliśmy od najlepszego w swojej klasie intuicyjnego interfejsu człowiek-maszyna: wszystkie ważne przyciski sterowania jazdą znajdują się bezpośrednio na kierownicy – lub są logicznie rozmieszczone na dźwigniach. Brak ekranów dotykowych. Przyciski fizyczne. Tego właśnie chcą kierowcy, co potwierdzili podczas zorganizowanych przez nas rozległych badań. Ponadto dodaliśmy bezprecedensową widoczność – szyba przednia większa o nie mniej niż 33%, co jest niespotykane w branży! Chcieliśmy zmaksymalizować bezpośrednie pole widzenia — im więcej widzisz i im lepszy masz kontakt wzrokowy z innymi uczestnikami drogi, tym lepiej wchodzisz w interakcje i unikasz wypadków”.
Aby zapewnić kierowcom idealne środowisko jazdy, Van Lotringen skupił się na poprawie ergonomii, w szczególności w kwestii regulacji siedzeń i kierownicy, aby zachęcać kierowców do utrzymywania optymalnej postawy podczas jazdy przy doskonałej widoczności przyrządów.
Kierowca musi mieć kontrolę, co zapewnia mu czujność umysłu i mniejsze zmęczenie, dostarczając informacji tylko wtedy, gdy ich potrzebuje.
„Chociaż doprowadziliśmy do zupełnie nowych wrażeń z jazdy, równie ważne było poprawienie warunków odpoczynku i snu” – przyznaje Van Lotringen. „Wszystkie funkcje muszą ze sobą bardzo wydajnie współpracować, aby kierowca nie musiał ciągle reorganizować wnętrza, by przejść z jednej funkcji do drugiej”.
Funkcje muszą być w idealnej symbiozie.
Pozycja jazdy, przestronność i wygoda to jedne z najwyżej cenionych właściwości komfortu, jakie można zaoferować.
Bart Van Lotringen, Dyrektor ds. projektów w DAF
Wygodnie jak w domu
Inne znaczące zmiany we wnętrzu zostały wprowadzone w strefach prowadzenia, odpoczynku i spania. „Pozycja prowadzenia, przestronność i wygoda to jedne z najwyżej cenionych właściwości komfortu, jakie można zaoferować" – stwierdza Van Lotringen. Fotele kierowcy i pasażera w kabinie nowej generacji mogą opcjonalnie obracać się do wewnątrz, a w połączeniu z dostatecznie dużymi poziomymi powierzchniami tworzą wspaniałą przestrzeń do pracy i relaksu. Dodano wysuwane pojemniki do przechowywania, aby zapewnić miejsce na przedmioty osobiste, zaś fotel pasażera składa się w nocny stolik. „To nowa era komfortu kierowcy.”
Ukłon w stronę zrównoważonej mobilności
Wiele elementów zapewniających komfort i bezpieczeństwo przyczynia się również do oszczędności paliwa i aerodynamiki. Po pierwsze, zastąpienie lusterek bocznych kamerami zmniejsza opór i zużycie paliwa. Zwężający się kształt kabiny zapewnia również wyjątkową wydajność paliwową i aerodynamiczną. Chociaż następuje niewątpliwa zmiana w kierunku cech konstrukcyjnych, które sprzyjają zrównoważonemu podejściu, Van Lotringen zakłada, że przyjęcie alternatywnych rozwiązań energetycznych w całej branży zajmie trochę czasu. „Pierwsza dekada będzie okresem przejściowym – w którym obecnie się znajdujemy – łączącym pojazdy elektryczne lub wodorowe ze spalinowymi. Gdy będziemy mieli wyłącznie pojazdy elektryczne, wodorowe lub z innym układem napędowym, pewne części architektury kabiny mogą ulec zmianie.”
*Wywiad z Bartem Van Lotringenem przeprowadzony 7 września 2021 r.
mag3 kyl title
1934
mag3 kyl 1934
Fondation de l'automobile Marius Berliet – Lyon, Francja
Marka Renault wprowadziła pierwszy projekt kabiny z przodu. Dzięki umieszczeniu kabiny nad przednią osią znacznie zwiększyła się powierzchnia ładunkowa pojazdu.
1958
mag3 kyl 1958
Fondation de l'automobile Marius Berliet – Lyon, Francja
Berliet zmusił branżę do skupienia się na komforcie kierowcy, wprowadzając na rynek „kabinę relaksacyjną”. Przestronna, funkcjonalna kabina zapewniała komfort niespotykany dotąd w pojazdach ciężarowych. Projekt obejmował dużą panoramiczną szybę przednią oraz szeroko otwierane drzwi, które zapewniały łatwy dostęp do kabiny. Silnik był umieszczony w szczelnym tunelu z odprowadzaniem gorącego powietrza do tyłu.
1964
mag3 kyl 1964
Fondation de l'automobile Marius Berliet -Lyon -France
Hotchkiss, francuski producent samochodów i broni, produkował pojazdy cywilne w latach 1904-1954 i pojazdy wojskowe do 1969 r. Firma zaprojektowała pierwszy pojazd ciężarowy z odchylaną kabiną, co zapewniało łatwiejszy dostęp do silnika. Ciężarówki Hotchkiss PL60/DH60 (dmc 6 ton) były pierwszymi francuskimi ciężarówkami wyposażonymi w taką kabinę.
1970
mag3 kyl 1970
Fondation de l'automobile Marius Berliet – Lyon, Francja
Berliet kontynuował rozwój projektów zapewniających większy komfort i lepszą widoczność. Jego kabina KB2400 – z Berliet TR 300 – przez lata była uważana za standard w branży.
1981
mag3 kyl 1981
Fondation de l'automobile Marius Berliet – Lyon, Francja
Koncern RVI (Renault Véhicule industriel) wprowadził na rynek model Turboleader. Choć kabina 2480 była bardzo podobna do modelu KB2400, ten „Phoenix” wyróżniał się wyraźną poprawą układu i wyposażenia. Kabina Turboleadera była jedną z najbardziej przestronnych na rynku, posiadała niskoprofilową maskę silnika i bardzo wysoki dach. Dysponując przestrzenią 2,05 metra między podłogą a otwieranym dachem, kierowcy mogli w kabinie stanąć i się wyprostować.
1990
mag3 kyl 1990
Fondation de l'automobile Marius Berliet – Lyon, Francja
Dzięki modelowi AE firma Renault Trucks zrewolucjonizowała projektowanie kabin. Ten projekt miał płaską podłogę, co po raz kolejny podniosło poziom komfortu w pojazdach ciężarowych produkowanych seryjnie.
2021
mag3 kyl 2021
DAF Trucks to pierwsza marka, która przyjęła nowe przepisy dotyczące mas i wymiarów. Dzięki kabinom nowej generacji o wielkości 12,5 m3, które wyznaczają nowe standardy przestronności, nastąpiła zmiana paradygmatu w projektowaniu pojazdów ciężarowych.
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night