mag3-kyl-header

Jak producenci przekształcają kabinę w dom z dala od domu ?

Opublikowano dnia 17 października 2021 - 5 minuty czytania

Kierowcy ciężarówek mają najlepszą pracę na świecie. Cieszą się wolnością, zwiedzają świat i poznają nowych ludzi, robiąc to, co kochają najbardziej: prowadząc samochód! Niemniej jednak firmy stają przed wyzwaniem zatrzymania we flocie wykwalifikowanych kierowców*. Dlatego wiele z nich zwraca się do producentów ciężarówek z prośbą o wprowadzenie nowych rozwiązań. Poznaj Barta Van Lotringena, Dyrektora ds. projektów w DAF.

 

Bart Van Lotringen, DAF’s Director of Design

mag3 kyl portrait


Bart Van Lotringen, Dyrektor ds. projektów w DAF

 

Według Barta Van Lotringena, Dyrektora ds. projektów w firmie DAF, „od dziesięcioleci projekt kabiny pozostaje w dużej mierze podobny z tego prostego powodu, że przepisy ograniczają gabaryty samochodu ciężarowego”. Kierowcy muszą jeździć, pracować, odpoczywać i spać w przestrzeni mniejszej niż studencka kawalerka – często przez wiele dni. 

Ostatnie zmiany przepisów otworzyły jednak furtkę do przełomu we wzornictwie. „Przepisy znacznie się zmieniły i spowodowały zmianę paradygmatu” – mówi. „Długość załadunku jest nadal ograniczona do 13,5 m, ale całkowita długość ciężarówki pozostaje otwarta, o ile promień skrętu spełnia standardy. Projektanci mogą dostosować długość kabiny pod warunkiem, że rozbudowa poprawi aerodynamikę, efektywność paliwową oraz bezpieczeństwo i komfort kierowcy”. Dzięki nowej swobodzie projektowania Van Lotringen i jego zespół dosłownie wrócili do deski kreślarskiej, projektując nową kabinę od podstaw: Ciężarówki DAF nowej generacji.

 

Bezpieczeństwo przede wszystkim

„Postanowiliśmy wyeliminować stres związany z jazdą” – mówi Van Lotringen. 

„Nasza filozofia to: Ręce na kierownicy a oczy na drodze. Dlatego zaczęliśmy od najlepszego w swojej klasie intuicyjnego interfejsu człowiek-maszyna: wszystkie ważne przyciski sterowania jazdą znajdują się bezpośrednio na kierownicy – ​​lub są logicznie rozmieszczone na dźwigniach. Brak ekranów dotykowych. Przyciski fizyczne. Tego właśnie chcą kierowcy, co potwierdzili podczas zorganizowanych przez nas rozległych badań. Ponadto dodaliśmy bezprecedensową widoczność – szyba przednia większa o nie mniej niż 33%, co jest niespotykane w branży! Chcieliśmy zmaksymalizować bezpośrednie pole widzenia — im więcej widzisz i im lepszy masz kontakt wzrokowy z innymi uczestnikami drogi, tym lepiej wchodzisz w interakcje i unikasz wypadków”.

Aby zapewnić kierowcom idealne środowisko jazdy, Van Lotringen skupił się na poprawie ergonomii, w szczególności w kwestii regulacji siedzeń i kierownicy, aby zachęcać kierowców do utrzymywania optymalnej postawy podczas jazdy przy doskonałej widoczności przyrządów.

Kierowca musi mieć kontrolę, co zapewnia mu czujność umysłu i mniejsze zmęczenie, dostarczając informacji tylko wtedy, gdy ich potrzebuje.  

„Chociaż doprowadziliśmy do zupełnie nowych wrażeń z jazdy, równie ważne było poprawienie warunków odpoczynku i snu” – przyznaje Van Lotringen. „Wszystkie funkcje muszą ze sobą bardzo wydajnie współpracować, aby kierowca nie musiał ciągle reorganizować wnętrza, by przejść z jednej funkcji do drugiej”.

Funkcje muszą być w idealnej symbiozie.

Pozycja jazdy, przestronność i wygoda to jedne z najwyżej cenionych właściwości komfortu, jakie można zaoferować.

Bart Van Lotringen, Dyrektor ds. projektów w DAF

 

Wygodnie jak w domu

Inne znaczące zmiany we wnętrzu zostały wprowadzone w strefach prowadzenia, odpoczynku i spania. „Pozycja prowadzenia, przestronność i wygoda to jedne z najwyżej cenionych właściwości komfortu, jakie można zaoferować" – stwierdza Van Lotringen. Fotele kierowcy i pasażera w kabinie nowej generacji mogą opcjonalnie obracać się do wewnątrz, a w połączeniu z dostatecznie dużymi poziomymi powierzchniami tworzą wspaniałą przestrzeń do pracy i relaksu. Dodano wysuwane pojemniki do przechowywania, aby zapewnić miejsce na przedmioty osobiste, zaś fotel pasażera składa się w nocny stolik. „To nowa era komfortu kierowcy.”

 

Ukłon w stronę zrównoważonej mobilności

Wiele elementów zapewniających komfort i bezpieczeństwo przyczynia się również do oszczędności paliwa i aerodynamiki. Po pierwsze, zastąpienie lusterek bocznych kamerami zmniejsza opór i zużycie paliwa. Zwężający się kształt kabiny zapewnia również wyjątkową wydajność paliwową i aerodynamiczną. Chociaż następuje niewątpliwa zmiana w kierunku cech konstrukcyjnych, które sprzyjają zrównoważonemu podejściu, Van Lotringen zakłada, że przyjęcie alternatywnych rozwiązań energetycznych w całej branży zajmie trochę czasu. „Pierwsza dekada będzie okresem przejściowym – w którym obecnie się znajdujemy – łączącym pojazdy elektryczne lub wodorowe ze spalinowymi. Gdy będziemy mieli wyłącznie pojazdy elektryczne, wodorowe lub z innym układem napędowym, pewne części architektury kabiny mogą ulec zmianie.”

 

 

ŹRÓDŁA

*Wywiad z Bartem Van Lotringenem przeprowadzony 7 września 2021 r.
 

 

 

mag3 kyl title

1934

mag3 kyl 1934

Fondation de l'automobile Marius Berliet – Lyon, Francja

 

Marka Renault wprowadziła pierwszy projekt kabiny z przodu. Dzięki umieszczeniu kabiny nad przednią osią znacznie zwiększyła się powierzchnia ładunkowa pojazdu.

 

1958

mag3 kyl 1958

Fondation de l'automobile Marius Berliet – Lyon, Francja

 

Berliet zmusił branżę do skupienia się na komforcie kierowcy, wprowadzając na rynek „kabinę relaksacyjną”. Przestronna, funkcjonalna kabina zapewniała komfort niespotykany dotąd w pojazdach ciężarowych. Projekt obejmował dużą panoramiczną szybę przednią oraz szeroko otwierane drzwi, które zapewniały łatwy dostęp do kabiny. Silnik był umieszczony w szczelnym tunelu z odprowadzaniem gorącego powietrza do tyłu.

 

1964

mag3 kyl 1964

Fondation de l'automobile Marius Berliet -Lyon -France

 

Hotchkiss, francuski producent samochodów i broni, produkował pojazdy cywilne w latach 1904-1954 i pojazdy wojskowe do 1969 r. Firma zaprojektowała pierwszy pojazd ciężarowy z odchylaną kabiną, co zapewniało łatwiejszy dostęp do silnika. Ciężarówki Hotchkiss PL60/DH60 (dmc 6 ton) były pierwszymi francuskimi ciężarówkami wyposażonymi w taką kabinę.

 

1970

mag3 kyl 1970

Fondation de l'automobile Marius Berliet – Lyon, Francja

 

Berliet kontynuował rozwój projektów zapewniających większy komfort i lepszą widoczność. Jego kabina KB2400 – z Berliet TR 300 – przez lata była uważana za standard w branży.

 

1981

mag3 kyl 1981

Fondation de l'automobile Marius Berliet – Lyon, Francja

 

Koncern RVI (Renault Véhicule industriel) wprowadził na rynek model Turboleader.  Choć kabina 2480 była bardzo podobna do modelu KB2400, ten „Phoenix” wyróżniał się wyraźną poprawą układu i wyposażenia. Kabina Turboleadera była jedną z najbardziej przestronnych na rynku, posiadała niskoprofilową maskę silnika i bardzo wysoki dach. Dysponując przestrzenią 2,05 metra między podłogą a otwieranym dachem, kierowcy mogli w kabinie stanąć i się wyprostować.

 

1990

mag3 kyl 1990

Fondation de l'automobile Marius Berliet – Lyon, Francja

 

Dzięki modelowi AE firma Renault Trucks zrewolucjonizowała projektowanie kabin. Ten projekt miał płaską podłogę, co po raz kolejny podniosło poziom komfortu w pojazdach ciężarowych produkowanych seryjnie.

 

2021

mag3 kyl 2021

 

DAF Trucks to pierwsza marka, która przyjęła nowe przepisy dotyczące mas i wymiarów. Dzięki kabinom nowej generacji o wielkości 12,5 m3,  które wyznaczają nowe standardy przestronności, nastąpiła zmiana paradygmatu w projektowaniu pojazdów ciężarowych.

 

Korzystasz z nieaktualnej wersji przeglądarki.

Nie wspieramy już tej wersji przeglądarki. Oznacza to, że niektóre funkcjonalności strony mogą nie działać poprawnie.

Zaktualizuj swoją przeglądarkę do nowszej wersji lub otwórz stronę korzystając z innej przeglądarki.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+