herobanner

Jak Internet rzeczy może zmniejszyć wpływ branży transportowej na środowisko?

Opublikowano dnia 1 lipca 2022 - 8 minuty czytania

Czujniki, algorytmy i mnóstwo danych… Jeśli nie pracujesz w branży technologicznej, Internet rzeczy (IoT) może wydawać się dość tajemniczy. Porozmawialiśmy z Thomasem Ledoux, Wiceprezesem Michelin ds. inżynierii mobilności, usług i rozwiązań w sieci, aby zrozumieć, w jaki sposób Internet rzeczy jest wykorzystywany w branży transportowej do zwiększenia zrównoważonego rozwoju i bezpieczeństwa.
 

photo

Thomas Ledoux, Wiceprezes Michelin ds. inżynierii mobilności, usług i rozwiązań w sieci

 

Co oznacza Internet rzeczy dla Ciebie jako wewnętrznego eksperta Michelin ds. Internetu rzeczy?

Thomas Ledoux: Celem Internetu rzeczy musi być tworzenie wartościowych, możliwych do wykorzystania informacji o danych dla celów poprawy procesu każdego rodzaju. Mówisz na przykład klientowi, że jego opona ma ciśnienie 8 barów (116,03 psi) i grubość bieżnika 3 mm. Jest prawdopodobne, że może nie wiedzieć, co zrobić z tymi informacjami. Jeśli zamiast tego powiesz mu, że za 3 tygodnie pojazd 11 będzie wymagał wymiany opony po prawej stronie osi skrętnej, daje to podstawy do działania! Internet rzeczy opiera się na sprzęcie, złożonych algorytmach i różnych technologiach, a ostatecznym celem jest usprawnienie procesów, bezpieczeństwo, zrównoważony rozwój, brak przestojów i uproszczenie codziennego życia.

Jakie są konkretne zalety Internetu rzeczy?

T.L.: W Europie opony są wymieniane średnio, gdy głębokość bieżnika osiągnie 4,8 mm. To dość wcześnie w porównaniu z minimalną dopuszczalną głębokością bieżnika (która różni się w zależności od kraju, ale może sięgać nawet 1 mm). Regularne sprawdzanie opon w setkach pojazdów to dla właścicieli flot dużo pracy. Dlatego, aby zapewnić bezpieczeństwo, zmieniają opony wcześniej niż to konieczne. Ma to kilka konsekwencji.

Przede wszystkim to marnotrawstwo pieniędzy, które wpływa na ogólny budżet przeznaczony na opony.

Po drugie opór toczenia opony zużytej jest niższy niż opony nowej. Z punktu widzenia ochrony środowiska ostatnie kilometry przejechane na zużytych oponach generują najmniejszą emisję CO2. Dlatego tak ważne jest, aby opon do samochodów ciężarowych móc używać do końca okresu ich żywotności.
I wreszcie, możliwość demontażu opony po rzeczywistym zakończeniu okresu żywotności zmniejsza zużycie surowców (mniej zużytych opon).

Właściciele flot mogą lepiej organizować procesy wymiany opony, gdy dokładnie wiedzą, kiedy opony wymagają wymiany. Oznacza to używanie opon o głębokości bieżnika mniejszej niż 4,8 mm i bezpieczne dotarcie do końca ich żywotności. Mówiąc krótko, Internet rzeczy umożliwia przeprowadzanie serwisu zapobiegawczego, co wspiera zrównoważony rozwój, zmniejsza marnotrawstwo opon i przynosi korzyści naszym klientom.

 
Celem Internetu rzeczy musi być tworzenie wartościowych, możliwych do wykorzystania informacji o danych dla celów poprawy procesu każdego rodzaju.


Jaki jest przykład rozwiązania dotyczącego opon w Internecie rzeczy?

T.L.: MICHELIN QuickScan zajmuje się zużyciem opon. Pojazd przejeżdża przez skaner umieszczony w dogodnym miejscu, takim jak wjazd na plac budowy, a zużycie bieżnika każdej opony jest analizowane i rejestrowane bez żadnego wysiłku ze strony kierowcy. Internet rzeczy umożliwia nam projektowanie rozwiązań, które monitorują opony niemal codziennie i dokładnie przewidują ich zużycie. Naszym klientom zapewnia to spokój ducha i pomaga skoncentrować się na pracy: transporcie towarów i ludzi.

Opracowaliśmy też inne powiązane technologie, takie jak znacznik RFID (identyfikacja według częstotliwości radiowej) umieszczany wewnątrz gumy opony w celu umożliwienia identyfikacji przez cały okres użytkowania. Poprawia to możliwość monitorowania działań floty aż do bieżnikowania. Inne powiązane technologie MICHELIN mogą mierzyć temperaturę i ciśnienie w czasie rzeczywistym oraz ostrzegać kierowców o powolnym spadku ciśnienia w oponie lub innych powiązanych problemach. Dokładna wiedza o tym, co zostało zrobione w zakresie serwisowania każdej opony, eliminuje domysły i zapewnia dokładne serwisowanie zapobiegawcze.

Jak Internet rzeczy wpływa na zrównoważony rozwój i bezpieczeństwo?

T.L.: Te technologie stanowią mocne dźwignie zrównoważonego rozwoju. Nie wyobrażasz sobie, ile opon można zaoszczędzić tylko dzięki lepszemu monitorowaniu ich zużycia, ciśnienia i temperatury. Zarządzając zużyciem opon, przedłużasz ich żywotność i możesz zorganizować serwisowanie, unikając zbyt szybkiego wyrzucania wielu opon.

A jeśli możemy monitorować zużycie i ciśnienie, poprawiamy też bezpieczeństwo. Zapytaj dowolnego kierowcę samochodu ciężarowego, a powie, że zgodność osi skrętnej jest niezwykle ważna dla bezpieczeństwa. Nasze rozwiązania dostarczają kierowcom potrzebne informacje i dają im pewność, że oś jest zgodna.
 

Nie wyobrażasz sobie, ile opon można zaoszczędzić tylko dzięki lepszemu monitorowaniu ich zużycia, ciśnienia i temperatury

 

W jaki sposób Internet rzeczy będzie ewoluował w nadchodzących latach w naszej branży?

T.L.: Wkrótce zaczniemy integrować nowe algorytmy z rozwiązaniami Internetu rzeczy, aby koncepcja jazdy w kolumnie stała się możliwa do zrealizowania. Autonomiczna jazda w kolumnie – lub łączenie kilku ciężarówek bardzo blisko siebie w celu obniżenia emisji – jest możliwa tylko wtedy, gdy wiesz wszystko o każdej oponie. Pomyśl tylko – jeśli podczas hamowania wydarzy się trudna sytuacja, musisz mieć pewność, że wszystkie opony są w dobrym stanie – pod względem ciśnienia, zużycia i temperatury. Ponadto systemy zarządzania flotą będą w przyszłości oparte na aplikacjach telematycznych, wychodząc poza kwestię opon i zapewniając właścicielowi ogólny wgląd w całą flotę – w tym zachowania kierowców, zarządzanie czasem bezczynności, optymalizację tras – co zapewnia poprawę wpływu na środowisko, bezpieczeństwa i ogólnej wydajności.

*Wywiad z Thomasem Ledoux przeprowadzony 29 września 2021 r.

Korzystasz z nieaktualnej wersji przeglądarki.

Nie wspieramy już tej wersji przeglądarki. Oznacza to, że niektóre funkcjonalności strony mogą nie działać poprawnie.

Zaktualizuj swoją przeglądarkę do nowszej wersji lub otwórz stronę korzystając z innej przeglądarki.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+