wave5 difference tyres header
Czy prowadzisz samochód ciężarowy, czy dostawczy, często poruszasz się po tej samej drodze. Ale czy poruszasz się na tych samych oponach? Przyjrzeliśmy się podobieństwom i różnicom między oponami do samochodów ciężarowych i dostawczych. Czego się dowiedzieliśmy? Możesz się zdziwić!
O wyjaśnienie poprosiliśmy Anę Gonzalez, regionalną kierownik marketingu produktów do samochodów ciężarowych Michelin na Europę, oraz Sophie Mazelier-Gaillochet, regionalną kierownik marketingu produktów do samochodów dostawczych Michelin na Europę.
wave5 difference tyres img1
Ana Gonzalez, regionalna kierownik marketingu produktów do samochodów ciężarowych Michelin na Europę, oraz Sophie Mazelier-Gaillochet, regionalna kierownik marketingu produktów do samochodów dostawczych Michelin na Europę
Różnice między oponami do samochodów ciężarowych i dostawczych
1 – Segmentacja produktu
Celem segmentacji produktu jest zabezpieczenie potrzeb użytkowników pojazdów ciężarowych i dostawczych.
medium truck picto
Zakres zastosowań jest obecnie dużo szerszy dla ciężarówek. Michelin oferuje 12 gam opon do samochodów ciężarowych dla różnych zastosowań (od autostrad do jazdy w terenie) i potrzeb (wysoki przebieg, energooszczędność, wytrzymałość), jako że klienci mogą mieć różne potrzeby dla tego samego zastosowania – twierdzi Ana Gonzalez.
van picto
Michelin oferuje 4 gamy do pojazdów lekkich. Na ogół są one opracowywane dla wielostronnych zastosowań, aby sprostać licznym potrzebom i oczekiwaniom, takim jak przebieg, wytrzymałość, bezpieczeństwo i zrównoważona mobilność (patrz tabela poniżej).
Michelin oferuje 12 gam opon do samochodów ciężarowych dla różnych zastosowań (od autostrad do jazdy w terenie) i potrzeb (wysoki przebieg, energooszczędność, wytrzymałość), jako że klienci mogą mieć różne potrzeby dla tego samego zastosowania.
2 – Konfiguracje pojazdów i oferta produktowa
Celem jest znalezienie najlepszego produktu dla danej konfiguracji pojazdu, czy jest to samochód ciężarowy, czy dostawczy.
picto SMALL medium truck
Biorąc pod uwagę ogromną różnorodność działalności wykorzystujących ciężarówki, istnieje wiele różnych konfiguracji pojazdów, które wymagają różnego rozłożenia ładunku (do 10 ton na oś) – pojazdy jednoczłonowe, ciągniki siodłowe, naczepy jednoczłonowe – a nawet nadmiarowych obciążeń. Jako że różne osie (napędowa, prowadząca, wleczona) odgrywają różne role, na każdą oś dostępne są inne opony. Na przykład, opony z większą ilością lameli w bieżniku zapewniają przyczepność wymaganą przez oś napędową.
picto SMALL van
Dla samochodów dostawczych istnieją tylko dwa typy konfiguracji, z maksymalną liczbą 6 opon o nośności do 3,5 tony na oś.
tyre truck stock person
Rozmiary opon Michelin
Pojazdy dostawcze: 14” do 17”
Pojazdy ciężarowe: 17.5” do 22.5”
3 – Strategia multi-life
Strategia multi-life jest dostępna wyłącznie dla opon do ciężarówek. Jest szczególnie popularna w krajach takich, jak Francja, Hiszpania, Włochy, Anglia i Niemcy i oznacza przedłużenie życia opony poprzez pogłębianie i bieżnikowanie.
Bieżnikowanie, znajdujące się w ofercie Michelin od 1923 roku, oznacza ponowne użycie karkasu i wymianę zużytego bieżnika na nowy.
Pogłębianie oznacza usunięcie gumy z istniejącej warstwy gumy, aby nadać wzorowi bieżnika nowej głębokości i zachować przyczepność opony na dłużej.
Rozwiązania te są idealne dla flot, które chcą zoptymalizować koszty operacyjne i zmniejszyć swój ślad środowiskowy.
4 – Oznaczenie 3PMSF
picto SMALL medium truck
W związku z rosnącym zapotrzebowaniem (przepisy, dotacje, ubezpieczenie itp. w niektórych krajach europejskich) większość opon do ciężarówek ma oznaczenie 3PMSF (symbol trzech szczytów górskich i płatka śniegu). Oznaczenie 3PMSF gwarantuje, że opona zapewnia co najmniej minimalny poziom przyczepności na ubitym śniegu podczas standardowego testu.
(Zimą w niektórych krajach europejskich opony z oznaczeniem 3PMSF są wymagane na osi napędowej i prowadzącej, a na osi wleczonej opony z oznaczeniem 3PMSF lub M+S).
picto SMALL van
Dla samochodów dostawczych oznaczenie 3PMSF jest zarezerwowane dla zastosowań zimowych i całorocznych (3 z 4 gam Michelin).
wave5 difference tyres img2
Podobieństwa między oponami do samochodów ciężarowych i dostawczych
1 – Opony opracowane z i dla każdego profilu użytkownika
W przypadku opon zarówno do pojazdów ciężarowych, jak i dostawczych, Michelin od dziesięcioleci angażuje swoich klientów w jak najwyższym stopniu, poprzez gromadzenie opinii, spotkania, wywiady, dialog, ankiety itd., aby klienci, producenci i dilerzy mogli mieć udział w projektowaniu i opracowywaniu opon, które w pełni odpowiadają ich oczekiwaniom i nowym potrzebom. To spowodowało pojawienie się spersonalizowanych rozwiązań, takich jak bieżniki odporne na uszkodzenia dla ciężarówek używanych głównie na drodze, które jednak muszą też poruszać się w terenie, wzmocnione ściany boczne dla samochodów dostawczych w zastosowaniach głównie miejskich oraz bieżniki z szerokimi rowkami i lamelami na ciężkie warunki zimowe.
2 – Rosnący rynek oponiarski
Rynek opon do samochodów ciężarowych i dostawczych stale rośnie od 2015 roku, a w roku 2021 osiągnął swój najwyższy poziom.
picto SMALL medium truck
+13% w 2020 (nie wliczając Rosji)*
picto SMALL van
+19,2% w 2020*
3 – Zmiany w kierunku transformacji ekologicznej
Zasilane akumulatorowo pojazdy elektryczne, pojazdy na wodór... Paliwa alternatywne przeżywają boom, szczególnie na obszarach miejskich. „Podczas gdy udział paliw alternatywnych rośnie we flotach autobusowych, w przypadku transportu towarów liderem w przechodzeniu na te paliwa są właściciele flot samochodów dostawczych, szczególnie w sektorze transportu na ostatnim etapie dostawy” – mówi Sophie Mazelier-Gaillochet.
Michelin wzięło tę transformację pod uwagę. Cel: stworzyć oferty dostosowane do tych rodzajów pojazdów.
4 – Bardzo podobne oczekiwania użytkowników
Główne oczekiwania względem opon: użytkownicy samochodów ciężarowych a dostawczych
Najważniejsze oczekiwania różnią się w zależności od klienta. Można jednak znaleźć użytkowników pojazdów ciężarowych i dostawczych, którzy mają tę samą kluczową potrzebę:
- Przebieg / koszt na kilometr
- Całoroczna mobilność / użycie do ostatniego mm bieżnika
- Wytrzymałość w związku z zastosowaniem (karkas, ściany boczne, bieżnik, multi-life itp.)
- TCO / Energooszczędność
- Zrównoważona mobilność
- Bezpieczeństwo
W PRAKTYCE
1 – Ustal zastosowanie opony (długodystansowe, regionalne, miejskie, na drodze, w terenie, ciężkie warunki zimowe, itp.).
2 – Określ kluczowe zapotrzebowanie lub oczekiwanie względem opony (wysoki przebieg, energooszczędność, wytrzymałość).
3 – Wybierz właściwy bieżnik na podstawie rozmiaru/pozycji opony, zastosowania i kluczowego zapotrzebowania.
4 – Posłuchaj praktycznych porad dwóch ekspertów Michelin, aby zoptymalizować serwis opon do samochodu dostawczego.
quotation right white
O CZYM WARTO POMYŚLEĆ
1 – Rozważ multi-life dla opon do ciężarówek
Bieżnikowanie, pogłębianie: „Dobre dla planety i dla twojego portfela!”
Dzięki technologii MICHELIN Regenion© (samoregenerujący się bieżnik) możesz używać opony i gumy aż do ostatniego milimetra i oszczędzać pieniądze!
2 – Skup się na etykietach europejskich
Nowy europejski system etykietowania opon do samochodów ciężarowych od 1 maja 2021 roku pomaga Ci podejmować lepsze decyzje odnośnie opon dzięki bardziej zrozumiałym i widocznym etykietom.
Wywiad z Aną Gonzalez i Sophie Mazelier-Gaillochet z 1 kwietnia 2022 roku
*ETRMA – 2021
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night