![](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/cl639pfbh00cb01lnb8agw04y-wave5-difference-tyres-header.full.png)
wave5 difference tyres header
Czy prowadzisz samochód ciężarowy, czy dostawczy, często poruszasz się po tej samej drodze. Ale czy poruszasz się na tych samych oponach? Przyjrzeliśmy się podobieństwom i różnicom między oponami do samochodów ciężarowych i dostawczych. Czego się dowiedzieliśmy? Możesz się zdziwić!
O wyjaśnienie poprosiliśmy Anę Gonzalez, regionalną kierownik marketingu produktów do samochodów ciężarowych Michelin na Europę, oraz Sophie Mazelier-Gaillochet, regionalną kierownik marketingu produktów do samochodów dostawczych Michelin na Europę.
![](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/cl639pfj800g901lp2wwm2a5k-wave5-difference-tyres-img1.full.png)
wave5 difference tyres img1
Ana Gonzalez, regionalna kierownik marketingu produktów do samochodów ciężarowych Michelin na Europę, oraz Sophie Mazelier-Gaillochet, regionalna kierownik marketingu produktów do samochodów dostawczych Michelin na Europę
Różnice między oponami do samochodów ciężarowych i dostawczych
1 – Segmentacja produktu
Celem segmentacji produktu jest zabezpieczenie potrzeb użytkowników pojazdów ciężarowych i dostawczych.
![](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/cl82tf9t106ui01msgss3sli5-eb002633.full.jpg)
medium truck picto
Zakres zastosowań jest obecnie dużo szerszy dla ciężarówek. Michelin oferuje 12 gam opon do samochodów ciężarowych dla różnych zastosowań (od autostrad do jazdy w terenie) i potrzeb (wysoki przebieg, energooszczędność, wytrzymałość), jako że klienci mogą mieć różne potrzeby dla tego samego zastosowania – twierdzi Ana Gonzalez.
![](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/cl82tkgbk073201mmfzvyneve-eb002634.full.jpg)
van picto
Michelin oferuje 4 gamy do pojazdów lekkich. Na ogół są one opracowywane dla wielostronnych zastosowań, aby sprostać licznym potrzebom i oczekiwaniom, takim jak przebieg, wytrzymałość, bezpieczeństwo i zrównoważona mobilność (patrz tabela poniżej).
Michelin oferuje 12 gam opon do samochodów ciężarowych dla różnych zastosowań (od autostrad do jazdy w terenie) i potrzeb (wysoki przebieg, energooszczędność, wytrzymałość), jako że klienci mogą mieć różne potrzeby dla tego samego zastosowania.
2 – Konfiguracje pojazdów i oferta produktowa
Celem jest znalezienie najlepszego produktu dla danej konfiguracji pojazdu, czy jest to samochód ciężarowy, czy dostawczy.
![](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/cl836qzo9091u01mmuajv57zj-picto-medium-truck.full.png)
picto SMALL medium truck
Biorąc pod uwagę ogromną różnorodność działalności wykorzystujących ciężarówki, istnieje wiele różnych konfiguracji pojazdów, które wymagają różnego rozłożenia ładunku (do 10 ton na oś) – pojazdy jednoczłonowe, ciągniki siodłowe, naczepy jednoczłonowe – a nawet nadmiarowych obciążeń. Jako że różne osie (napędowa, prowadząca, wleczona) odgrywają różne role, na każdą oś dostępne są inne opony. Na przykład, opony z większą ilością lameli w bieżniku zapewniają przyczepność wymaganą przez oś napędową.
![](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/cl836tycu090301msxqxusgnf-picto-van.full.png)
picto SMALL van
Dla samochodów dostawczych istnieją tylko dwa typy konfiguracji, z maksymalną liczbą 6 opon o nośności do 3,5 tony na oś.
![](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/ck6i1g2v5033w01obtkjjvv2f-tyre-truck-stock-person.one-sixth.jpg)
tyre truck stock person
![](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/ck6i1g2v5033w01obtkjjvv2f-tyre-truck-stock-person.one-sixth.jpg)
tyre truck stock person
Rozmiary opon Michelin
Pojazdy dostawcze: 14” do 17”
Pojazdy ciężarowe: 17.5” do 22.5”
Rozmiary opon Michelin
Pojazdy dostawcze: 14” do 17”
Pojazdy ciężarowe: 17.5” do 22.5”
3 – Strategia multi-life
Strategia multi-life jest dostępna wyłącznie dla opon do ciężarówek. Jest szczególnie popularna w krajach takich, jak Francja, Hiszpania, Włochy, Anglia i Niemcy i oznacza przedłużenie życia opony poprzez pogłębianie i bieżnikowanie.
Bieżnikowanie, znajdujące się w ofercie Michelin od 1923 roku, oznacza ponowne użycie karkasu i wymianę zużytego bieżnika na nowy.
Pogłębianie oznacza usunięcie gumy z istniejącej warstwy gumy, aby nadać wzorowi bieżnika nowej głębokości i zachować przyczepność opony na dłużej.
Rozwiązania te są idealne dla flot, które chcą zoptymalizować koszty operacyjne i zmniejszyć swój ślad środowiskowy.
4 – Oznaczenie 3PMSF
![](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/cl836qzo9091u01mmuajv57zj-picto-medium-truck.full.png)
picto SMALL medium truck
W związku z rosnącym zapotrzebowaniem (przepisy, dotacje, ubezpieczenie itp. w niektórych krajach europejskich) większość opon do ciężarówek ma oznaczenie 3PMSF (symbol trzech szczytów górskich i płatka śniegu). Oznaczenie 3PMSF gwarantuje, że opona zapewnia co najmniej minimalny poziom przyczepności na ubitym śniegu podczas standardowego testu.
(Zimą w niektórych krajach europejskich opony z oznaczeniem 3PMSF są wymagane na osi napędowej i prowadzącej, a na osi wleczonej opony z oznaczeniem 3PMSF lub M+S).
![](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/cl836tycu090301msxqxusgnf-picto-van.full.png)
picto SMALL van
Dla samochodów dostawczych oznaczenie 3PMSF jest zarezerwowane dla zastosowań zimowych i całorocznych (3 z 4 gam Michelin).
![](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/cl639pf4w00fj01n73xdp0geo-wave5-difference-tyres-img2.full.png)
wave5 difference tyres img2
Podobieństwa między oponami do samochodów ciężarowych i dostawczych
1 – Opony opracowane z i dla każdego profilu użytkownika
W przypadku opon zarówno do pojazdów ciężarowych, jak i dostawczych, Michelin od dziesięcioleci angażuje swoich klientów w jak najwyższym stopniu, poprzez gromadzenie opinii, spotkania, wywiady, dialog, ankiety itd., aby klienci, producenci i dilerzy mogli mieć udział w projektowaniu i opracowywaniu opon, które w pełni odpowiadają ich oczekiwaniom i nowym potrzebom. To spowodowało pojawienie się spersonalizowanych rozwiązań, takich jak bieżniki odporne na uszkodzenia dla ciężarówek używanych głównie na drodze, które jednak muszą też poruszać się w terenie, wzmocnione ściany boczne dla samochodów dostawczych w zastosowaniach głównie miejskich oraz bieżniki z szerokimi rowkami i lamelami na ciężkie warunki zimowe.
2 – Rosnący rynek oponiarski
Rynek opon do samochodów ciężarowych i dostawczych stale rośnie od 2015 roku, a w roku 2021 osiągnął swój najwyższy poziom.
![](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/cl836qzo9091u01mmuajv57zj-picto-medium-truck.full.png)
picto SMALL medium truck
+13% w 2020 (nie wliczając Rosji)*
![](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/cl836tycu090301msxqxusgnf-picto-van.full.png)
picto SMALL van
+19,2% w 2020*
3 – Zmiany w kierunku transformacji ekologicznej
Zasilane akumulatorowo pojazdy elektryczne, pojazdy na wodór... Paliwa alternatywne przeżywają boom, szczególnie na obszarach miejskich. „Podczas gdy udział paliw alternatywnych rośnie we flotach autobusowych, w przypadku transportu towarów liderem w przechodzeniu na te paliwa są właściciele flot samochodów dostawczych, szczególnie w sektorze transportu na ostatnim etapie dostawy” – mówi Sophie Mazelier-Gaillochet.
Michelin wzięło tę transformację pod uwagę. Cel: stworzyć oferty dostosowane do tych rodzajów pojazdów.
4 – Bardzo podobne oczekiwania użytkowników
Główne oczekiwania względem opon: użytkownicy samochodów ciężarowych a dostawczych
Najważniejsze oczekiwania różnią się w zależności od klienta. Można jednak znaleźć użytkowników pojazdów ciężarowych i dostawczych, którzy mają tę samą kluczową potrzebę:
- Przebieg / koszt na kilometr
- Całoroczna mobilność / użycie do ostatniego mm bieżnika
- Wytrzymałość w związku z zastosowaniem (karkas, ściany boczne, bieżnik, multi-life itp.)
- TCO / Energooszczędność
- Zrównoważona mobilność
- Bezpieczeństwo
W PRAKTYCE
1 – Ustal zastosowanie opony (długodystansowe, regionalne, miejskie, na drodze, w terenie, ciężkie warunki zimowe, itp.).
2 – Określ kluczowe zapotrzebowanie lub oczekiwanie względem opony (wysoki przebieg, energooszczędność, wytrzymałość).
3 – Wybierz właściwy bieżnik na podstawie rozmiaru/pozycji opony, zastosowania i kluczowego zapotrzebowania.
4 – Posłuchaj praktycznych porad dwóch ekspertów Michelin, aby zoptymalizować serwis opon do samochodu dostawczego.
![](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/ckmxait4w01fs01n2e7a0o501-quotation-right-white.full.png)
quotation right white
O CZYM WARTO POMYŚLEĆ
1 – Rozważ multi-life dla opon do ciężarówek
Bieżnikowanie, pogłębianie: „Dobre dla planety i dla twojego portfela!”
Dzięki technologii MICHELIN Regenion© (samoregenerujący się bieżnik) możesz używać opony i gumy aż do ostatniego milimetra i oszczędzać pieniądze!
2 – Skup się na etykietach europejskich
Nowy europejski system etykietowania opon do samochodów ciężarowych od 1 maja 2021 roku pomaga Ci podejmować lepsze decyzje odnośnie opon dzięki bardziej zrozumiałym i widocznym etykietom.
Wywiad z Aną Gonzalez i Sophie Mazelier-Gaillochet z 1 kwietnia 2022 roku
*ETRMA – 2021
![car going fast on a road by night](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/ck41gxb8400310upfixi5mqo7-gettyimages-930571046.full.jpg)
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night