PL mfp eb nouvelle reglementation pl header 1
Wszystko, co musisz wiedzieć o europejskim etykietowaniu opon do pojazdów ciężarowych
Co musisz wiedzieć o europejskim etykietowaniu opon ciężarowych
Wybór odpowiednich opon do pojazdów ciężarowych nie zawsze jest łatwy; musisz wziąć pod uwagę przede wszystkim specyfikę swojej pracy i sposób używania opon. Oprócz wyboru gam i wzorów bieżnika, które trzeba potwierdzić w momencie zakupu, przy wyborze opon najlepiej odpowiadających potrzebom, należy wziąć pod uwagę inne istotne kryteria, takie jak trwałość, bezpieczeństwo i efektywność energetyczną. Od 2012 roku Komisja Europejska oferuje narzędzie do klasyfikacji opon, które umożliwia profesjonalnym użytkownikom uzyskanie informacji na temat efektywności energetycznej, poziomu hałasu i przyczepności opon na mokrej nawierzchni.
Wprowadzona od 1 maja 2021 r. zmiana tej klasyfikacji zapewni większą kompletność i widoczność informacji, ułatwiającą dokonanie wyboru.
Z tego dokumentu dowiesz się wszystkiego na temat tej zmiany oraz jej znaczenia przy wyborze opon dla floty pojazdów.
Wskaźnik efektywności opon do samochodów ciężarowych
Głównym celem europejskiego systemu klasyfikacji opon jest dostarczenie przejrzystych informacji na temat wydajności opony pod względem trzech głównych kryteriów, mierzonych na nowych oponach:
Opór toczenia
resistance roulement
Skuteczność hamowania na mokrej nawierzchni
pluie
Zewnętrzny hałas toczenia
bruit
Pozycja opony w tych trzech skalach pomiarowych pozwala uzyskać faktyczne informacje dotyczące zużycia paliwa, bezpieczeństwa i poziomu generowanego hałasu i umożliwia dokonywanie dokładnych porównań w momencie zakupu.
Dobrej klasy opona pozwoli na obniżenie zużycia paliwa, a tym samym oszczędności (w pozycji odpowiadającej za 20 do 25% struktury kosztów firmy transportowej), gwarantując jednocześnie wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu. Zapewnia zatem optymalny kompromis między tymi trzema parametrami.
Jak właściwie czytać europejską klasyfikację opon
Co się zmieni po 1 maja 2021 r.:
- Jeśli chodzi o informacje na etykiecie, pierwsza zmiana dotyczy oporu toczenia i skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni. Klasy F i G zostały włączone do klasy E o najmniejszej wydajności.
- Skala pomiaru hałasu nie będzie już przedstawiana w postaci fal, ale liter od A do C. Wartość w decybelach jest nadal podawana.
- Poza tą zmianą, dla określonych opon pojawia się dodatkowy wskaźnik: logo 3PMSF, które charakteryzuje opony zimowe, których zadaniem jest zapewnienie zagwarantowania wystarczającej przyczepności i mobilności do jazdy w warunkach zimowych.
- W momencie zakupu opon klient będzie miał do dyspozycji informacje z etykiety, uzupełnione o utworzoną, publiczną bazę danych, która zawiera więcej informacji technicznych.
nouvelle reglementation pl header etiquetage europeen v1
1 i 2 - Wskaźniki „oporu toczenia” i „hamowania na mokrej nawierzchni” są wyrażone w skali od A do E.
3 - Zewnętrzny hałas toczenia jest mierzony w decybelach i klasyfikowany w trzech skalach (A, B, C).
4 - Logo „3PMSF” jest umieszczane w danym wypadku obok wskaźnika hałasu.
5 - Kod QR powiązany z europejską bazą danych (EPREL) zawiera wszystkie informacje dotyczące etykietowania, a także szczegółową kartę informacyjną zawierającą dodatkowe informacje techniczne o oponie, takie jak indeks nośności i indeks prędkości zarówno dla opon pojedynczych, jak i bliźniaczych. Kartę informacyjną można również przejrzeć na wszystkich stronach produktów naszych opon do pojazdów ciężarowych.
6 - Nazwa producenta i wymiary opony.
Gdzie można znaleźć europejską etykietę opony?
Zachęcamy do zapoznania się z tymi informacjami przed dokonaniem wyboru.
Etykieta europejska będzie dostępna:
- na stronach produktów naszych opon ciężarowych na tej stronie
- w katalogach i innych dokumentach handlowych prezentujących naszą ofertę opon ciężarowych
- w naszych cyfrowych narzędziach do składania zamówień (dostępnych tylko dla naszych sprzedawców lub naszych bezpośrednich klientów)
- na stronach sklepów internetowych sprzedających nasze opony ciężarowe
Wreszcie informacje na temat klasyfikacji zostaną również wydrukowane na fakturze zakupu (przez sprzedawców).
Dlaczego ta zmiana została wprowadzona?
Zmiana etykietowania opon, wprowadzona po 1 maja 2021 r., odzwierciedla dążenie Komisji Europejskiej do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i obniżenia emisji CO2.
Różnice parametrów, jakie należy wziąć pod uwagę
Efektywność energetyczna opon
PL resistance roulement
Opona zużywa od 20 do 30% energii. Jej opór toczenia jest mniejszy lub większy. Opona ma zatem duży wpływ na zużycie paliwa przez pojazd. Samochód ciężarowy wyposażony w opony klasy C zużyje około 0,6 litra paliwa więcej na 100 km w porównaniu z pojazdem wyposażonym w opony klasy B, co zapewnia około 800 euro (3593 złote) oszczędności przy 100 000 przejechanych kilometrów (1).
Nie zapominajmy, że oszczędność paliwa zapewnia również regularne monitorowanie ciśnienia w oponach i szkolenie kierowców w zakresie ekonomicznej jazdy.
PL 04 a b c d e piggy bank
Pod względem oporu toczenia te opony mogą Cię zainteresować:
Hamowanie na mokrej nawierzchni
PL pluie
Między dwiema klasami, na przykład „B” i „C”, w przypadku samochodu ciężarowego zmniejszającego prędkość z 60 do 20 km/h droga hamowania zmniejsza się o około 3,5 metra(2).
Dla optymalnego bezpieczeństwa należy pamiętać o zachowaniu dostatecznej, bezpiecznej odległości i o regularnym sprawdzaniu ciśnienia w oponach, aby zapewnić lepszą przyczepność.
a b c d e distance v2
Pod względem skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni te opony mogą Cię zainteresować:
Opony, wpływ na zanieczyszczenie hałasem
PL bruit
Trzeba wziąć pod uwagę poziom hałasu powodowany przez ruch drogowy, ponieważ opony są czynnikiem powodującym zanieczyszczenie hałasem. Hałas toczenia zależy w takim samym stopniu od rodzaju opon, jak od nawierzchni drogi. Przejście z jednej fali na drugą odpowiada 3 dB, co oznacza zmniejszenie hałasu zewnętrznego o połowę(2).
a b c noise v2
Pod względem hałasu toczenia te opony mogą Cię zainteresować:
Opinia eksperta: należy jasno określić swoje potrzeby, aby dokonać najlepszego wyboru
„Pomocne narzędzie przy dokonywaniu wyboru w zależności od przewidywanego użycia, jednak to nie wszystko”
Europejska klasyfikacja wydajności opon to przejrzyste narzędzie porównawcze, które pomoże Ci wybrać oponę najlepiej dostosowaną do danego użycia.
Należy jednak pamiętać, że wszystkie kryteria wymienione na etykiecie nie mają takiego samego znaczenia dla wszystkich, należy najpierw określić swoje priorytety, aby dokonać najlepszego wyboru. W przypadku jazdy wyłącznie po mieście priorytetem może być na przykład optymalny hałas toczenia i przyczepność na mokrej nawierzchni. Jeżeli natomiast opony mają być używane do transportu długodystansowego, decydujące znaczenie może mieć opór toczenia, wpływający na obniżenie zużycia paliwa. Należy pamiętać, że ta klasyfikacja nie jest wyczerpująca i nie uwzględnia innych, równie ważnych kryteriów wyboru, takich jak wydajność kilometrowa, trwałość parametrów w miarę zużycia opony, możliwość bieżnikowania i naprawy, a nawet przyczepność poprzeczna ...
Dlatego zachęcamy do kontaktu z doradcą ds. opon, który pomoże ustalić kryteria zakupu zgodne ze specyfiką Twojej działalności.
ana gonzalez
Ana Gonzalez
Kierownik ds. Marketingu Produktów na Europę w obszarze biznesowym transportu długodystansowego
Więcej informacji na temat etykietowania opon można znaleźć na stronie internetowej Komisji Europejskiej.
(1) Wewnętrzna symulacja Michelin przeprowadzona w styczniu 2021 r. za pomocą narzędzia Komisji Europejskiej do obliczania oszczędności paliwa w jeździe po mieście - 40% i po autostradach - 60%. Cena paliwa (oleju napędowego) szacowana na 1,3 euro / litr. Szacunkowa kwota oszczędności na 100 000 km przejechanych na oponach.
(2) Badanie wewnętrzne przeprowadzone w listopadzie 2020 r. w Clermont-Ferrand (Francja) na torach testowych Michelin w Ladoux przy hamowaniu z 60 do 20 km/h na sztywnym podwoziu 4x2, wyposażonym w opony 315/80R22.5 MICHELIN X® MULTITM Z klasy B w porównaniu z oponą testową SRTT klasy C, wzorowaną na protokole pomiarowym regulaminu nr R117 EKG ONZ, zaktualizowanego 23 listopada 2011 r.
(3) Wewnętrzne szacunki dokonane przez Michelin w 2016 r., w których porównano hałas toczenia samochodu ciężarowego wyposażonego w opony klasy B z pojazdem wyposażonym w opony klasy C.