wave5 tyre maintenance header
Serwisowanie opon to ważny element dbania o flotę. Nie tylko poprawia bezpieczeństwo, niezawodność i stan techniczny samochodów dostawczych, ale jeśli odbywa się w odpowiedni sposób, może też zapewnić firmie korzyści.
Martin Thompson, kierownik segmentu Michelin na Wielką Brytanię i Irlandię, oraz Brian Porteous, kierownik techniczny Michelin, oferują 4 wskazówki do zastosowania w praktyce.
gettyimages 1270362497
Team of Big rig semi truck with dry van semi trailer and compact cargo mini van driving side by side on the multiline highway road working hard together for timely delivery
Operatorzy flot samochodów dostawczych powinni regularnie monitorować stan opon swoich pojazdów, aby mogli chronić swoją inwestycję i przewidzieć, kiedy będzie trzeba poddać je serwisowi lub wymianie.
Nieważne, czy Twój samochód jest używany do dostaw, czy do handlu, jako karetka lub do jakichkolwiek innych usług – Twoje opony zapewne codziennie pracują w trudnych warunkach. Wąskie drogi, uderzenia i wstrząsy, parkowanie na chodniku, wyboista nawierzchnia, ciągłe ruszanie i zatrzymywanie się – opony w samochodach dostawczych mają trudniejsze życie niż większość innych rodzajów opon jeżdżących po gładkich, otwartych drogach. Jak można zatem wydłużyć ich życie?
wave5 tyre maintenance img1
Martin Thompson, kierownik segmentu Michelin na Wielką Brytanię i Irlandię, oraz Brian Porteous, kierownik techniczny Michelin
1. Wybierz właściwe opony dla swojego samochodu
Po pierwsze potrzebujesz właściwej nośności i wymiarów, aby opona pracowała prawidłowo z pojazdem i spełniała wymogi prawne. To oznacza, że opona musi być w stanie udźwignąć odpowiednie obciążenie, zostać zamontowana na właściwe koło w dobrym stanie i mieć prawidłowy rozmiar dla danego pojazdu. Odporność na uszkodzenia jest kolejnym kluczowym parametrem, jak również koszty całego cyklu życia i osiągi na drodze – zatem zwróć uwagę na solidną osłonę ścian bocznych, wydajne wzory bieżnika, efektywność całoroczną, niski opór toczenia i dobrą przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni. „Przy wyborze opon musisz kierować się tą samą logiką, jak przy wyborze pojazdu” – mówi Porteous. „Zadaj sobie pytanie: do czego będą one potrzebne? Gdzie będą jeździć? Co będą przewozić i kiedy? Kiedy już uzyskasz odpowiedzi na te pytania, dobierz opony zgodnie z nimi.”
tips pl copie
Opór toczenia może mieć wpływ na zużycie paliwa i przyczepność na mokrej nawierzchni.
Te informacje są ujęte na etykiecie opony, dzięki czemu łatwiej jest dokonać mądrego wyboru.
2. Regularnie monitoruj opony
Maksymalizacja dostępności stanowi spore wyzwanie dla flot – w końcu przestoje szybko przekładają się na straty w dochodzie. Zapracowani kierowcy i właściciele często rezygnują z regularnych kontroli na rzecz szybkich dostaw. Jednak poświęcenie czasu na wczesne wykrycie problemów może skutkować znacznymi korzyściami. Na przykład kamień lub gwóźdź wbity w oponę, jeśli nie zostanie wykryty, może w końcu spowodować spadek ciśnienia, prowadzący do awarii na drodze lub nawet wypadku podczas jazdy. W ten sposób można nie tylko ponieść koszty nagłej naprawy, ale też stracić ładunek mrożonych produktów spożywczych czy nie zdążyć z pilną dostawą. Zamiast tego Thompson i Porteous zalecają codzienne kontrole wzrokowe w celu weryfikacji stanu wszystkich czterech opon oraz tygodniowe kontrole ciśnienia w oponach.
Należy stosować ciśnienie zalecane dla przewożonych ładunków przez producenta pojazdu oraz sprawdzać ciśnienie w oponach za pomocą wysokiej jakości miernika, kiedy opony są zimne, aby upewnić się, że odczyty są dokładne. Regularne kontrole pomagają stworzyć obraz prawidłowego stanu pojazdu. W przypadku jakichkolwiek zmian można je szybko wykryć i zadziałać, zanim doprowadzą do awarii. Pięć minut poświęcone na to każdego dnia może zaoszczędzić czas i pieniądze w dłuższej perspektywie!
tips pl copie
Zamiast sprawdzać opony na początku dnia, niech kierowcy robią to pod koniec dnia – będzie im się mniej śpieszyć, zaś naprawy można wykonać przez noc, dzięki czemu samochód będzie w stanie ruszyć w drogę z samego rana!
wave5 tyre maintenance img2
3. Miej pod ręką oponę zapasową
Większość flot obecnie decyduje się rezygnować z wożenia w pojeździe opony zapasowej na rzecz większych ładunków. Jeśli trudno się zdecydować, czy wozić oponę zapasową, czy nie, dobrym kompromisem może być przechowywanie ich w bazie. Pozwala to zmaksymalizować ładunki, a równocześnie mieć opony zapasowe do dyspozycji. Jeśli planujesz składować opony zapasowe w bazie, koniecznie regularnie sprawdzaj ich ciśnienie – co najmniej raz tygodniowo, gdyż opony powoli tracą ciśnienie z czasem – i przechowuj je w czystym, suchym i chłodnym miejscu, aby uniknąć uszkodzeń.
tips pl copie
Jeśli zdecydujesz się jeździć bez opony zapasowej, to tym ważniejsze jest dopilnowanie regularnych kontroli pojazdu!
4. Zmieniaj opony w odpowiedni sposób
W idealnej sytuacji wszystkie cztery opony powinny być zmieniane w tym samym czasie. Jednak jako że przednie i tylne opony zużywają się w różnym tempie, może to nie być zawsze możliwe. Nowe opony należy zawsze montować na tylnych kołach, a zużyte opony tylne należy przenieść na przód – zachowa to stabilność pojazdu i zagwarantuje, że sterowność pozostanie podobna do tej, do której przyzwyczajony jest kierowca. Obniża to też średni wiek zamontowanych opon i gwarantuje wykorzystanie ich pełnej wartości, zanim konieczna będzie ich wymiana.
Przy przenoszeniu opon z jednej osi na drugą należy zawsze dostosować ich ciśnienie, aby odpowiadało nowym pozycjom.
Odkryj ofertę opon Michelin do samochodów dostawczych
Wywiad z Martinem Thompsonem i Brianem Porteousem przeprowadzony 5 kwietnia 2022 roku
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night