post hero banner sustainable mobility
Przepisy prawne. Brzmi to zniechęcająco. A ich przestrzeganie może być jeszcze bardziej onieśmielające, gdy nie rozumiesz wszystkich zasad. Ponieważ rządy na całym świecie nakładają przepisy dotyczące zrównoważonego rozwoju na różne firmy z branży, wkrótce wszyscy będą mieli do odegrania rolę w zmniejszaniu emisji CO2. Aby zrozumieć stojące przed nami wyzwania i to, co właściciele flot powinni wiedzieć, spotkaliśmy się z Eve Hagendorf, dyrektor techniczną Michelin i Ambasadorką zrównoważonej mobilności.
post portrait sustainable mobility
Eve Hagendorf, dyrektor techniczna Michelin i Ambasadorka zrównoważonej mobilności
Komisja Europejska wprowadziła niedawno pierwsze w historii normy emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych, które obowiązują w całej Unii. Dlaczego teraz?
Eve Hagendorf: Obecnie jednym z kluczowych wyzwań, przed jakimi stoi nasza branża, jest zmiana klimatu, która jest bezwzględnie związana z emisją CO2. Istnieje pilna i rosnąca ogólnoświatowa tendencja do ograniczania emisji. To główny cel nowego rozporządzenia. Te wytyczne obowiązują dla każdego nowego samochodu ciężarowego sprzedawanego w Europie. Zaczęło się od pojazdów ciężarowych, potem zabrano się za średnie, a w niedalekiej przyszłości wytyczne te będą również stosowane do autokarów, vanów i przyczep.
Od teraz każdy producent będzie musiał zadeklarować poziom emisji CO2 dla każdego nowego pojazdu ciężarowego sprzedawanego w Europie. Komisja Europejska współpracowała z ekspertami producentów i z uniwersytetów w celu określenia sposobu obliczania emisji CO2. W rezultacie powstało VECTO (narzędzie do obliczania zużycia energii przez pojazd). Korzystając z tego narzędzia, producenci deklarują globalną wydajność emisji CO2 w oparciu o element wybrany dla każdej konfiguracji samochodu ciężarowego zdefiniowanej przez klienta flot. A opona jest jednym z elementów, które mają największy wpływ.
Czy uważasz, że właściciele flot są świadomi tego przepisu?
E.H.: Dzisiaj nie dotyczy to bezpośrednio właścicieli flot, więc niestety wielu nie zdaje sobie nawet sprawy, że taki przepis istnieje. Kiedy zaczną odnawiać swoje floty, kupując nowe samochody ciężarowe, zaczną zauważać, że opcje wyboru specyfikacji są znacznie bardziej ograniczone. Tutaj w grę wchodzi wybór opon. Koniecznie trzeba zauważyć, że wielu właścicieli flot nie dostrzega wpływu, jaki opony mają na emisję CO2. Jednak w rzeczywistości jedna trzecia zużycia energii przez samochód ciężarowy jest związana bezpośrednio z oponami – dlatego dokonanie właściwego wyboru jest kluczowe.
arrow highlight yellow
Co wpływa na emisję CO2 związaną z oponą?
Opór toczenia to jedna z cech opony, która z założenia przyczynia się do efektywności energetycznej. Gdy opona zaczyna się zużywać, opór toczenia spada – w tym kluczowym okresie, kiedy opór toczenia jest najniższy, efektywność energetyczna jest najwyższa. Michelin robi wszystko, co możliwe, aby nasze opony były bezpieczne, nawet gdy są w połowie zużyte. Przepisy oraz odpowiednie zachęty podatkowe zmuszą producentów pojazdów do dokładnego przyjrzenia się kwestii integracji opon o niskim oporze toczenia, wśród innych innowacyjnych technologii, w swoich samochodach ciężarowych.
Oczywiste jest, że dokonanie właściwego wyboru ma kluczowe znaczenie. Co Twoim zdaniem jest największym nieporozumieniem, jeśli chodzi o wybór opon?
E.H.: Kilkanaście lat temu panowało powszechne przekonanie, że wybór opony z klasy A, najwyższej pod względem efektywności energetycznej, oznacza rezygnację z przebiegu, bezpieczeństwa lub wytrzymałości. Ale tak nie jest. Dzięki zastosowaniu odpowiednich innowacyjnych technologii można mieć to wszystko. W Michelin rozumiemy, że flotom bardzo zależy na niskim całkowitym koszcie posiadania (TCO), dlatego zainwestowaliśmy tak dużo, aby mieć pewność, że opony sprawdzą się również w biznesie flotowym.
arrow highlight yellow
Jak zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o 10%?
Właściciele flot mogą zmniejszyć emisję CO2 o 10%, zmieniając opony na te o dwie klasy lepsze (z klasy C do klasy A).2
Czy możesz wyjaśnić, w jaki sposób umożliwiły to postępy w zakresie innowacji i technologii?
E.H.: Kiedy projektujesz oponę, nie możesz pominąć żadnej kwestii. Opona musi stawić czoła wyzwaniu CO2, musi być bezpieczna, trwała i musi przyczyniać się do gospodarki o zamkniętym obiegu dzięki dobrym właściwościom bieżnikowania. Wszystkie elementy są ważne i można je osiągnąć tylko dzięki zastosowaniu innowacji. Pracowaliśmy nad wieloma technologiami, które mają wpływ na opasanie opony, wzór bieżnika i gumę – wszystkie te czynniki mogą wpływać na bilans osiągów.
Jeśli nowe rozporządzenie przeniesie odpowiedzialność na producentów pojazdów, dlaczego właściciele flot powinni się tym przejmować?
E.H.: Jeśli spojrzymy na analizę cyklu życia opony, zauważymy, że emisja CO2 jest dość wysoka w fazie użytkowania. Oznacza to, że właściciele flot odgrywają kluczową rolę w ograniczaniu emisji. Aby naprawdę coś zmienić, muszą zrozumieć wpływ wyboru opon przy odnawianiu floty. Nie poświęcając wartości TCO, mogą dokonać wyboru, który przyczynia się do osiągnięcia globalnego celu, jakim jest redukcja emisji CO2.
Myślę, że pandemia podkreśliła niezwykle ważną rolę, jaką floty odgrywają w mobilności i we wszystkim, co umożliwiają w codziennym życiu. Ponieważ my, jako społeczeństwo, w coraz większym stopniu polegamy na flotach, które dostarczają nam towary i usługi, musimy mieć pewność, że dysponują one wszelkimi narzędziami, których potrzebują, aby podążać we właściwym kierunku pod względem dekarbonizacji.
Eve Hagendorf, Dyrektor techniczna Michelin i Ambasadorka zrównoważonej mobilności
Wygląda na to, że floty to kluczowy czynnik w globalnym przejściu na bardziej zrównoważone rozwiązania w zakresie mobilności. Czy można powiedzieć, że ich rola będzie ewoluować?
E.H.: Zdecydowanie. Myślę, że pandemia podkreśliła niezwykle ważną rolę, jaką floty odgrywają w mobilności i we wszystkim, co umożliwiają w codziennym życiu. Ponieważ my, jako społeczeństwo, w coraz większym stopniu polegamy na flotach, które dostarczają nam towary i usługi, musimy mieć pewność, że dysponują one wszelkimi narzędziami, których potrzebują, aby podążać we właściwym kierunku pod względem dekarbonizacji. Floty nakładają bardzo małe marże finansowe, więc potrzebują sprytnych rozwiązań, które przynoszą duże korzyści – a opony to tylko jedno z nich.
Jak wygląda przyszłość flot pod względem przepisów i odpowiedzialności?
E.H.: W nadchodzących latach właściciele flot będą w coraz większym stopniu rozliczani z poziomu emisji pojazdów. I to nie tylko w kontekście przepisów – będą także pozostawali pod presją swoich klientów, którzy mają własne cele w zakresie emisji CO2.
4 kluczowe liczby, które musisz znać
Średnie docelowe wartości redukcji emisji CO23
michelin site blocs texte chiffres clés bleu copie
Prognozowane wyniki4
michelin site blocs texte chiffres clés bleu
post new regulation sustainable mobility
Nowe rozporządzenie w skrócie
Dotyczy pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej +3500 kg
- Opór toczenia, opór powietrza, masy i bezwładności, tarcie skrzyni biegów, moc pomocnicza, osiągi silnika i inne parametry są obliczane za pomocą VECTO w celu przeprowadzenia symulacji zużycia paliwa i emisji CO2.
- Każda konfiguracja samochodu ciężarowego ma przypisaną wartość wydajności CO2, która przyczynia się do całkowitej rocznej emisji producenta na podstawie sprzedanych pojazdów.
1 https://ourworldindata.org/co2-emissions-from-transport
2 Wewnętrzne oszacowanie Michelin przeprowadzone w 2021 roku, porównujące emisje CO2 opony o oporach toczenia klasy A z oponą klasy C, hipoteza o średnim obciążeniu ciężarówki na 30T.
3 Docelowa wartość redukcji emisji producentów pojazdów: https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/heavy_en
4 https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/heavy_en
5 https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/heavy_en#:~:text=The%20Regulation%20(EU)%202019%2F,in%20a%20technology%2Dneutral%20way
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night