majortrends header
Większa sprzedaż online, większa trwałość, elektryfikacja, większa cyfryzacja, więcej innowacji... Żaden menedżer floty, niezależnie od jej wielkości, nie przegapi tych czterech głównych krótko- i średnioterminowych trendów w sektorze transportu drogowego. Pozwól, aby dwaj eksperci Michelin* zaoszczędzili Twój czas, przedstawiając kluczowe fakty
majortrends portrait
Nathalie Duroux, Dyrektor ds. Klientów i Market Intelligence linii Truck & Bus oraz Laurent Tridemy, Menedżer ds. Rozowju i Strategii
majortrends img1 ecommerce
Nr 1: E-commerce nabierze tempa
Choć sektor handlu elektronicznego wykazywał stały wzrost jeszcze przed pandemią, lockdown wyniósł go na sam szczyt! Łącznie w krajach UE w roku 2020 handel elektroniczny wygenerował przychody w wysokości 757 miliardów euro(1).
Cyfrowa adaptacja w Europie wzrosła z 81% do 95% po kryzysie spowodowanym pandemią COVID-19: to wzrost, który w większości sektorów biznesu przy wskaźnikach wzrostu sprzed pandemii zająłby od dwóch do trzech lat(2). A ten trend ma się utrzymać.
Należy zauważyć, że podczas gdy konsumenci coraz częściej robią zakupy online, ich oczekiwania rosną, w szczególności w odniesieniu do szybkości dostawy. Dostawa towarów w czasie prawie rzeczywistym stała się nową normą we wszystkich branżach
Nr 2: Zrównoważona mobilność to konieczność
Największym wyzwaniem stojącym przed branżą transportowa jest zmniejszenie emisji, aby stać się bardziej zrównoważonym. Przepisy stają się coraz bardziej rygorystyczne, w szczególności z powodu nowej normy VECTO (narzędzie do obliczania zużycia energii przez pojazd).
W przypadku dostaw do odbiorcy końcowego na obszarach miejskich pojazdy dostawcze są już na dobrej drodze do elektryfikacji.
A jednak, według IHS, w 2030 r. 90% pojazdów M&HCV (średnie i ciężkie pojazdy użytkowe) nadal będzie napędzanych olejem napędowym. W 2035 roku będą one stanowiły 64% sprzedaży pojazdów. Oczekuje się, że liczba ta nie spadnie poniżej progu 50% do roku 2040, ale pojazdy z silnikami wysokoprężnymi pozostaną większością na drogach do roku 2050(3).
W związku z tym, na podstawie prognoz cen paliw, a także kosztów technologii i ograniczeń regulacyjnych:
Oczekuje się, że olej napędowy pozostanie najbardziej konkurencyjną opcją pod względem kosztów oraz paliwem dominującym w transporcie drogowym do roku 2040.
Pojazdy hybrydowe mogą wpływać na stabilność oleju napędowego w przypadku presji na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń.
Gaz ziemny wydaje się być paliwem najbardziej porównywalnym do oleju napędowego pod względem całkowitego kosztu posiadania, a także pomaga zmniejszyć emisje dwutlenku węgla oraz zanieczyszczeń
majortrends img2 sustainability
majortrends img3 digitalisation
Nr 3: Cyfryzacja dla optymalizacji floty
Kiedy mówimy o cyfryzacji, myślimy nie tylko o wszystkich platformach towarowych, ale także o aspektach telematyki, gdyż połączone z siecią pojazdy ciężarowe umożliwiają teraz serwisowanie zapobiegawcze.
Telematyka umożliwia gromadzenie danych, które sztuczna inteligencja może następnie wykorzystać do optymalizacji zarządzania flotą.
W dzisiejszej Europie 38%(4) pojazdów o masie powyżej 6 ton jest połączonych z siecią.
W perspektywie średnioterminowej cyfryzacja powinna umożliwić powiązanie wszystkich przepływów danych oraz wskaźników…
Nr 4: Innowacje w toku
Innowacje w transporcie nieuchronnie przywodzą na myśl pojazdy autonomiczne, wśród których możemy wyróżnić pięć poziomów autonomii (od 1 do 5). Poziom 1 to wspomaganie kierowcy, a poziom 5 to w pełni autonomiczny pojazd. Oczekuje się, że poziom 3, pojazd półautonomiczny, zostanie osiągnięty do 2025 roku.
Do 5 poziomu jeszcze daleko, ale będzie on sprzyjać poruszaniu się w kolumnach (wykorzystywanie konwojów drogowych lub kolumn), co zmniejszy ślad ekologiczny (ponieważ zmniejszenie zużycia paliwa obniża emisje CO2) i poprawi bezpieczeństwo (poprzez zmniejszenie ryzyka wystąpienia błędu ludzkiego, w szczególności hamowania awaryjnego).
Jest to wdrażana stopniowo technologia, która nie dojrzeje do 2035 roku, ale o której już teraz powinniśmy pamiętać.
majortrends img4 innovations
Główne trendy w branży transportu drogowego w skrócie
po take in at a glance
* Wywiad z Nathalie Duroux i Laurentem Tridemy przeprowadzony 6 października 2021 r.
(1) Raport FEVAD – https://www.fevad.com/chiffre-cles-2021-fevad/
(2) https://www.lorienglobal.com/en/insights/ecommerce-in-europe
(3) https://ihsmarkit.com/index.html
(4) Analizy i raporty BCG oraz Berg Insight 2021
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night