majortrends header

Czego możemy oczekiwać w europejskim sektorze transportu drogowego w roku 2022 i później

Opublikowano dnia 1 lipca 2022 - 5 minut czytania

Większa sprzedaż online, większa trwałość, elektryfikacja, większa cyfryzacja, więcej innowacji... Żaden menedżer floty, niezależnie od jej wielkości, nie przegapi tych czterech głównych krótko- i średnioterminowych trendów w sektorze transportu drogowego. Pozwól, aby dwaj eksperci Michelin* zaoszczędzili Twój czas, przedstawiając kluczowe fakty

majortrends portrait

Nathalie Duroux, Dyrektor ds. Klientów i Market Intelligence linii Truck & Bus oraz Laurent Tridemy, Menedżer ds. Rozowju i Strategii

majortrends img1 ecommerce


Nr 1: E-commerce nabierze tempa

Choć sektor handlu elektronicznego wykazywał stały wzrost jeszcze przed pandemią, lockdown wyniósł go na sam szczyt! Łącznie w krajach UE w roku 2020 handel elektroniczny wygenerował przychody w wysokości 757 miliardów euro(1).

Cyfrowa adaptacja w Europie wzrosła z 81% do 95% po kryzysie spowodowanym pandemią COVID-19: to wzrost, który w większości sektorów biznesu przy wskaźnikach wzrostu sprzed pandemii zająłby od dwóch do trzech lat(2). A ten trend ma się utrzymać.

Należy zauważyć, że podczas gdy konsumenci coraz częściej robią zakupy online, ich oczekiwania rosną, w szczególności w odniesieniu do szybkości dostawy. Dostawa towarów w czasie prawie rzeczywistym stała się nową normą we wszystkich branżach

Nr 2: Zrównoważona mobilność to konieczność

Największym wyzwaniem stojącym przed branżą transportowa jest zmniejszenie emisji, aby stać się bardziej zrównoważonym. Przepisy stają się coraz bardziej rygorystyczne, w szczególności z powodu nowej normy VECTO (narzędzie do obliczania zużycia energii przez pojazd).

W przypadku dostaw do odbiorcy końcowego na obszarach miejskich pojazdy dostawcze są już na dobrej drodze do elektryfikacji.

A jednak, według IHS, w 2030 r. 90% pojazdów M&HCV (średnie i ciężkie pojazdy użytkowe) nadal będzie napędzanych olejem napędowym. W 2035 roku będą one stanowiły 64% sprzedaży pojazdów. Oczekuje się, że liczba ta nie spadnie poniżej progu 50% do roku 2040, ale pojazdy z silnikami wysokoprężnymi pozostaną większością na drogach do roku 2050(3).

W związku z tym, na podstawie prognoz cen paliw, a także kosztów technologii i ograniczeń regulacyjnych:

Oczekuje się, że olej napędowy pozostanie najbardziej konkurencyjną opcją pod względem kosztów oraz paliwem dominującym w transporcie drogowym do roku 2040.
Pojazdy hybrydowe mogą wpływać na stabilność oleju napędowego w przypadku presji na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń.
Gaz ziemny wydaje się być paliwem najbardziej porównywalnym do oleju napędowego pod względem całkowitego kosztu posiadania, a także pomaga zmniejszyć emisje dwutlenku węgla oraz zanieczyszczeń

majortrends img2 sustainability

majortrends img3 digitalisation

Nr 3: Cyfryzacja dla optymalizacji floty

Kiedy mówimy o cyfryzacji, myślimy nie tylko o wszystkich platformach towarowych, ale także o aspektach telematyki, gdyż połączone z siecią pojazdy ciężarowe umożliwiają teraz serwisowanie zapobiegawcze.

Telematyka umożliwia gromadzenie danych, które sztuczna inteligencja może następnie wykorzystać do optymalizacji zarządzania flotą.

W dzisiejszej Europie 38%(4) pojazdów o masie powyżej 6 ton jest połączonych z siecią.

W perspektywie średnioterminowej cyfryzacja powinna umożliwić powiązanie wszystkich przepływów danych oraz wskaźników…


Nr 4: Innowacje w toku

Innowacje w transporcie nieuchronnie przywodzą na myśl pojazdy autonomiczne, wśród których możemy wyróżnić pięć poziomów autonomii (od 1 do 5). Poziom 1 to wspomaganie kierowcy, a poziom 5 to w pełni autonomiczny pojazd. Oczekuje się, że poziom 3, pojazd półautonomiczny, zostanie osiągnięty do 2025 roku.

Do 5 poziomu jeszcze daleko, ale będzie on sprzyjać poruszaniu się w kolumnach (wykorzystywanie konwojów drogowych lub kolumn), co zmniejszy ślad ekologiczny (ponieważ zmniejszenie zużycia paliwa obniża emisje CO2) i poprawi bezpieczeństwo (poprzez zmniejszenie ryzyka wystąpienia błędu ludzkiego, w szczególności hamowania awaryjnego).

Jest to wdrażana stopniowo technologia, która nie dojrzeje do 2035 roku, ale o której już teraz powinniśmy pamiętać.

majortrends img4 innovations



Główne trendy w branży transportu drogowego w skrócie

po take in at a glance

Źródła

* Wywiad z Nathalie Duroux i Laurentem Tridemy przeprowadzony 6 października 2021 r.

(1) Raport FEVAD – https://www.fevad.com/chiffre-cles-2021-fevad/
(2) https://www.lorienglobal.com/en/insights/ecommerce-in-europe
(3) https://ihsmarkit.com/index.html
(4) Analizy i raporty BCG oraz Berg Insight 2021

Dołącz do społeczności !

Podając swój adres e-mail i klikając poniższy przycisk, wyrażam zgodę na Warunki użytkowania i Politykę prywatności. Przedstawiciel Michelin może skontaktować się z Tobą, jeśli wyrazisz zainteresowanie kontaktem w sprawie oferty produktu lub usługi. Możesz w dowolnym momencie zrezygnować.

_ *
Jesteś
  • Użytkownikiem opon
  • Dilerem opon
  • Inne
Rozmiar floty *
  • 1-10
  • 11-20
  • 21-50
  • 51+
  • Nie jestem użytkownikiem opon
0

Korzystasz z nieaktualnej wersji przeglądarki.

Nie wspieramy już tej wersji przeglądarki. Oznacza to, że niektóre funkcjonalności strony mogą nie działać poprawnie.

Zaktualizuj swoją przeglądarkę do nowszej wersji lub otwórz stronę korzystając z innej przeglądarki.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+