header pro vs anti autonomous copie

Autonomiczne pojazdy ciężarowe: za czy przeciw ?

Opublikowano dnia 1 marca 2023 - 2 minuty czytania

Od mitu do rzeczywistości: autonomiczne pojazdy ciężarowe mogą pojawić się na europejskich autostradach do 2030 r.(1) Według raportu ITF(2) wykorzystanie tych pojazdów pozwoli firmom zajmującym się przewozem drogowym zaoszczędzić pieniądze, zmniejszyć ślad węglowy, poprawić bezpieczeństwo, zwiększyć wydajność i pokonać problem niedoboru kierowców. Jednak jakim kosztem ?

Spytaliśmy dwóch ekspertów o ten kontrowersyjny temat. Czy jest Pan za czy przeciw autonomicznym pojazdom ciężarowym ? Oto ich odpowiedzi.

amelineau combes

Olivier Amelineau, kierownik ds. relacji z prasą i mediami w Mercedes-Benz Trucks France (grupa Daimler Truck); François Combes, badacz i ekonomista ds. transportu i logistyki na Université Gustave Eiffel.

Istnieje pięć poziomów autonomii: poziom 1 odpowiada wspomaganiu kierowcy, natomiast poziom 5 to pojazd w pełni autonomiczny.
Jaki poziom autonomii jest według Pana najlepszy dla pojazdu ciężarowego bez kierowcy ?

Olivier Amélineau (OA): W Daimler Truck mocno wierzymy w pojazdy ciężarowe na poziomie 4 (wysoka automatyzacja) i obecnie nad tym pracujemy.
Mamy już półautonomiczne systemy poziomu 2 (częściowa automatyzacja), co oznacza, że kierowca może puścić kierownicę na 30 sekund, a pojazd będzie kontynuował jazdę. Wystarczy regularnie naciskać kierownicę, aby wskazać obecność człowieka! My zdecydowaliśmy się na bezpośrednie przejście z poziomu 2 na poziom 4. Poziom 3, z warunkową automatyzacją, nie wydaje się przydatny dla pojazdów ciężarowych.
Aby przyspieszyć rozwój i wprowadzenie na rynek autonomicznych pojazdów ciężarowych poziomu 4, we wrześniu 2019 r. firma Daimler Truck przejęła amerykańską firmę Torc Robotics, która specjalizuje się w technologii autonomicznej dla pojazdów lądowych.

Daimler Truck nie wierzy w pełną automatyzację. Przynajmniej nie jest to droga, którą podążamy.

„W pojeździe ciężarowym zawsze będzie kierowca”
​​​​​​​Olivier Amelineau, kierownik ds. relacji z prasą i mediami w Mercedes-Benz Trucks France (grupa Daimler Truck)

François Combes (FC): Uważam, że autonomiczne pojazdy ciężarowe będą miały znaczący wpływ finansowy dopiero wtedy, gdy osiągniemy poziom 5 i pełną automatyzację. Oznacza to brak kierowcy, a więc i kabiny, co zwiększy ładowność.

Nie sądzę, że częściowo zautomatyzowane pojazdy ciężarowe będą bardzo opłacalne. To, co nas naprawdę interesuje – i jest to trochę cyniczne – to w pełni autonomiczny pojazd ciężarowy, który eliminuje potrzebę posiadania kierowcy.

Istnieją trzy zalety w pełni autonomicznych pojazdów ciężarowych:

- Nie trzeba płacić kierowcy
- Eliminujesz problemy związane z zarządzaniem ludźmi.
- Pojazd może być w drodze 16 godzin non-stop bez człowieka na pokładzie.

Jaki wpływ na środowisko będą miały autonomiczne pojazdy ciężarowe ?

OA: Jasno określonym celem wprowadzenia autonomicznych pojazdów ciężarowych jest generowanie jak najmniejszego wpływu na środowisko przy jak najlepszej wydajności!
W Daimler Truck nasze zautomatyzowane opcje mają na celu ułatwienie życia kierowcom, poprawę bezpieczeństwa i zmniejszenie zużycia paliwa dzięki ekojeździe. I jest to niewiarygodnie skuteczne!
Wiemy, że europejskie systemy - Predictive Powertrain Control - które zarządzają łańcuchem kinetycznym dzięki GPS, znajomości topografii trasy i stanu ciężarówki, oferują natychmiastowe oszczędności paliwa na poziomie 5-7%.

FC: W perspektywie średnioterminowej pojawienie się częściowo lub w pełni autonomicznych pojazdów prawdopodobnie głęboko zmieni obecną równowagę ekonomiczną – zarówno w zakresie podaży (przewoźnicy), jak i popytu (spedytorzy).
Pełna autonomia może głęboko przeorganizować drogowy transport towarowy i łańcuchy logistyczne włącznie z wpływem na środowisko, który zależy od silników autonomicznych pojazdów ciężarowych i (prawdopodobnie znaczących) skutków zwiększonego ruchu.
Scenariusz z całkowitą automatyzacją może spowodować, że na drogach będzie więcej pojazdów ciężarowych i będą one mniejsze.

Czy autonomiczne ciężarówki będą miały wpływ społeczny ?

OA: Daimler Truck nie uważa, że kierowcy znikną. Jednak ich rola prawdopodobnie zmieni się na bardziej technologiczną, mniej fizyczną lub bardziej skupioną na relacjach z klientami. Kierowcy będą bardziej zaangażowani w monitorowanie pojazdu i zarządzanie nim. Będą też musieli analizować dane z pojazdu. Ta zmiana w obowiązkach kierowców może sprawić, że ich praca stanie się bardziej atrakcyjna, zwłaszcza dla młodych ludzi, którzy mają smykałkę do technologii. Będzie więc miała pozytywny wpływ społeczny!

FC: W przypadku w pełni autonomicznych pojazdów ciężarowych wpływ będzie z konieczności negatywny ze względu na utratę tysięcy miejsc pracy dla kierowców.
Pozwolą zaoszczędzić pieniądze, ale nie wszystkim. Oszczędności wygenerowane przez automatyzację mogą zostać pochłonięte przez wzrost cen pojazdów autonomicznych.

„Powszechne przyjęcie autonomicznych pojazdów ciężarowych będzie miało negatywny wpływ społeczny i środowiskowy”.
François Combes, badacz i ekonomista ds. transportu i logistyki na Université Gustave Eiffel. Jest autorem badania z 2019 roku na temat autonomicznych pojazdów ciężarowych.(3)

Co zatem sądzić o autonomicznych pojazdach ciężarowych ?
Europejskie przepisy (4) będą musiały szybko się dostosować, aby zharmonizować dopuszczenie tych pojazdów do ruchu na poziomie europejskim.

Źródła

(1) Strategia i badania – PwC
(2) Międzynarodowe Forum Transportowe
(3) „Le véhicule autonome va-t-il transformer en profondeur le transport de marchandise?” – 2019 r.
(4) https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/IP_22_4312

Korzystasz z nieaktualnej wersji przeglądarki.

Nie wspieramy już tej wersji przeglądarki. Oznacza to, że niektóre funkcjonalności strony mogą nie działać poprawnie.

Zaktualizuj swoją przeglądarkę do nowszej wersji lub otwórz stronę korzystając z innej przeglądarki.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+