opona Michelin Evobib podczas pracy
6 kryteriów wyboru opon do ciągnika lub innych maszyn rolniczych
Zakup właściwych opon do ciągnika to nie taka prosta sprawa. Dlatego opracowaliśmy zestawienie 6 najważniejszych kryteriów wyboru, które pomogą Ci podjąć dobrą decyzję. Analizując jedno kryterium po drugim, zawęzisz wybór dostępnego ogumienia i łatwiej znajdziesz model idealny do swoich potrzeb.
W drugiej części poradnika pomożemy Ci wybrać odpowiednie opony do innych maszyn rolniczych.
Jak dobrać opony do ciągnika: 6 najważniejszych kryteriów
1 – Jaka jest maksymalna dopuszczalna średnica opon na tylnej osi Twojego ciągnika?
To pierwsze pytanie, na jakie trzeba sobie odpowiedzieć. Aby podnieść efektywność ciągnika, zaleca się wybór największych opon, jakie do montażu na tylnej osi przewidział producent pojazdu. To pozwoli wykluczyć opony o średnicy przekraczającej możliwości techniczne ciągnika.
Maksymalna dopuszczalna średnica jest zależna od modelu ciągnika. A ponieważ oryginalne ogumienie, w jakie ciągniki są wyposażane fabrycznie, rzadko ma maksymalną dopuszczalną średnicę, dobrze jest zajrzeć do danych technicznych pojazdu lub skontaktować się z autoryzowanym punktem sprzedaży.
Warto pamiętać, że z maksymalną dopuszczalną średnicą wiążą się ograniczenia w zakresie rozmiaru opony.
Przykładowo, jeśli na tylnej osi ciągnika można zamontować koła o średnicy nie większej niż 1,95 m, oznacza to, że pasować będą do niego opony m.in. w rozmiarach 650/65 R42, 710/60 R42 lub 710/70 R38. Rozmiary te różnią się szerokością czoła opony i wysokością boku, ale wszystkie mają wewnętrzną średnicę wynoszącą 1,95 m.
Więcej informacji znajdziesz w dostępnej do pobrania dokumentacji technicznej.
2 – Jak szerokiej opony potrzebujesz?
Większa średnica koła niekoniecznie oznacza szerszą oponę. Szerokość opony musi być dobrana odpowiednio do potrzeb eksploatacyjnych.
Na przykład do prowadzenia oprysku lub przejazdu z ciągniętym sprzętem rolniczym po polu lepiej sprawdzi się możliwie najwęższe ogumienie, które nie zniszczy upraw. Gdyby więc trzymać się ustalonej przed chwilą maksymalnej średnicy koła, czyli 1,95 m, jak wąskie opony można założyć do takiego ciągnika? W tym przypadku ogumienie nie może być węższe niż 270 mm.
Dobierz szerokość opony rolniczej do swoich potrzeb
Kolejny przykład: potrzebujesz uniwersalnej opony, która dobrze poradzi sobie podczas orania pola. Opony, która nie będzie ani za szeroka, ani za wąska, tak by mieściła się w bruździe podczas orki. Na felgę o średnicy 1,95 m można założyć oponę o szerokości 620 mm lub 650 mm.
Jeśli nie będziesz orał i nie musisz wyjeżdżać nim na drogi publiczne, bo uprawiane pola znajdują się tuż przy Twoim gospodarstwie, możesz zdecydować się na szersze ogumienie, np. o szerokości 800 lub 900 mm, również dla takiej średnicy kół.
Wybór szerokości opony zależy od potrzeb, ale pod uwagę trzeba też wziąć następstwa decyzji w tym zakresie. Co prowadzi nas do następnego kryterium.
3 – Jakie są obciążenie i prędkość ciągnika?
Objętość powietrza w oponie w rozmiarze 270/95 R54 nie jest taka sama jak w oponie 900/60 R32. A inna objętość powietrza w ogumieniu przekłada się na mniejsze lub większe dopuszczalne obciążenie. Wobec tego konieczne jest określenie wymaganego obciążenia odpowiednio do wielkości i masy ciągnika oraz podczepionego do niego sprzętu. Ta sama zasada dotyczy prędkości jazdy.
Przykładowo, do napełnienia opony MICHELIN CEREXBIB 2 VF900/60R32 CFO+ w 75% potrzeba 1033 litrów powietrza, natomiast w przypadku opony MICHELIN AGRIBIB ROW CROP 320/90R54 151A8/151B TL wystarczy 240 litrów.
4 – Czy potrzebujesz konkretnych rozwiązań technologicznych?
W zależności od sposobu użytkowania ciągnika wykorzystanie określonych technologii może znacząco zwiększyć plony. (Warto pamiętać, że „technologia” nie jest tożsama ze „standardem”. Technologia MICHELIN UltraFlex została opracowana przez inżynierów Michelin zgodnie ze standardami VF (Very Improved Flexion) oraz IF (Improved Flexion).
Jeśli potrzebujesz ogumienia niskociśnieniowego, by zmniejszyć nacisk na glebę i ograniczyć jej ugniatanie albo by poprawić trakcję ciągnika w trudnych warunkach terenowych, zalecamy montaż opon rolniczych z technologią MICHELIN UltraFlex.
W przeciwnym wypadku możesz zdecydować się na standardową oponę rolniczą. To ważna kwestia, ponieważ opony w niektórych rozmiarach występują zarówno w wersji konwencjonalnej, jak i wykonanej w technologii MICHELIN UltraFlex.
5 – Jakiego rodzaju bieżnika potrzebujesz?
Wybór zależy od sposobu użytkowania ciągnika.
- Czy poruszasz się nim głównie po drogach? Jeżeli tak, to kluczowe jest zmniejszenie zużycia paliwa. Odpowiednie będą zatem opony MICHELIN ROADBIB lub MICHELIN CROSSGRIP. Wybór jest uzależniony od dostępnych rozmiarów.
- Używasz ciągnika tyle samo na drodze, co w polu? W takim układzie z pewnością docenisz oponę MICHELIN EVOBIB, prawdziwe ogumienie 2 w 1, które wymaga jednak wyposażenia ciągnika w centralny system pompowania opon CTIS umożliwiający zdalne regulowanie ciśnienia w oponach.
wybór rzeźby bieżnika zależy od sposobu użytkowania ciągnika
- Używasz ciągnika głównie w polu? Wobec tego najlepszym wyborem będzie jedna z naszych pozostałych gam opon rolniczych.
Na tym etapie, po określeniu wcześniejszych kryteriów, lista potencjalnych modeli opon powinna zostać zawężona do kilku opcji, które najbardziej odpowiadają Twoim potrzebom. Pozostała ostatnia kwestia do rozstrzygnięcia przed dokonaniem ostatecznego wyboru.
6 – Jakie są dopuszczalne parametry synchronizacji kół Twojego ciągnika?
Twój ciągnik ma napęd na cztery koła. A ponieważ koła na przedniej i tylnej osi różnią się rozmiarem, ich obrót musi być prawidłowo zsynchronizowany. Właściwa synchronizacja między przednimi i tylnymi kołami jest kluczowa dla zapewnienia optymalnej sprawności pojazdu. Akceptowalny stopień synchronizacji zwykle mieści się w zakresie od 0% do 5%. Zdarzają się jednak wyjątki od tej reguły, dlatego najlepiej się upewnić i skontaktować z autoryzowanym punktem sprzedaży.
Po przekroczeniu wartości granicznych synchronizacja jest nieprawidłowa, co może nieść ze sobą konsekwencje, takie jak:
większe zużycie paliwa,
szybsze zużywanie się opon na przedniej i tylnej osi,
nadmierne obciążenie części mechanicznych układu przeniesienia napędu,
pogorszenie właściwości jezdnych ciągnika przy określonych pracach (np. podczas orki).
Synchronizację kół oblicza się na podstawie wartości przełożenia osi określonej przez producenta ciągnika. Jest to zależne od rozmiaru opon na osiach przedniej i tylnej.
Jeśli zatem zdecydujesz się na założenie kół o innej średnicy niż fabryczna (patrz: kryterium nr 1), konieczne jest ponowne przeliczenie synchronizacji. Możliwe, że niezbędna okaże się wymiana opon także na osi przedniej.
Jeśli nie orientujesz się, jaką wartość ma właściwa synchronizacja kół w Twoim ciągniku, ani nie potrafisz jej obliczyć, skontaktuj się z autoryzowanym punktem sprzedaży, gdzie uzyskasz fachową pomoc.
Skoro wiesz już, jakiego ogumienia potrzebujesz do swojego ciągnika, pozostaje wybrać odpowiednie opony:
Więcej informacji znajdziesz w tych artykułach:
– Czy warto stosować hybrydowe opony rolnicze do jazdy po drogach i prac polowych?
– Postaw na solidne ogumienie, które nie ulegnie łatwo uszkodzeniu, by nie tracić cennego czasu w gospodarstwie.
Jak dobrać opony do innych maszyn rolniczych?
Gdy szukasz właściwych opon do kombajnu, przyczepy rolniczej, opryskiwacza lub rozsiewacza samojezdnego albo jakiejkolwiek innej maszyny rolniczej, kryteria wyboru ogumienia są identycznymi z tymi, które opisaliśmy powyżej, z wyjątkiem ostatniego, czyli wskaźnika synchronizacji kół, który nie ma w tym przypadku znaczenia.
Gdy określisz już wszystkie sześć kryteriów, kliknij poniżej, żeby wyszukać odpowiednie opony.
Dołącz do społeczności Michelin!
Dołącz do naszej społeczności i zawsze bądź na bieżąco. Nowości, artykuły, wskazówki i same przydatne informacje, by praca w polu była bardziej efektywna i komfortowa.
Dołącz do społeczności Michelin!
Witamy w społeczności Michelin!
Szukasz więcej porad? Zajrzyj do naszego poradnika wyboru opon.