Opona rolnicza w pracach polowych
Jak poprawić trakcję i jakie opony rolnicze wybrać?
Czym jest trakcja ciągnika?
Trakcja określa skuteczność przekazania mocy silnika na koła i ma szczególne znaczenie, gdy tylna oś ciągnika jest mocno obciążona przez podczepiony do niego osprzęt. Niesprzyjające warunki (np. miękka, podmokła gleba) utrudniają maszynie to zadanie, w efekcie czego dochodzi do uślizgu kół.
Uślizg kół ciągnika
Niewielki uślizg kół ciągnika podczas prac polowych to rzecz całkiem normalna. Gdyby w ogóle nie występował, można by odnieść wrażenie, że ciągnik nie wykorzystuje w pełni swojej mocy, a co za tym idzie, marnowany jest jego potencjał.
Zatem odrobina uślizgu to nic złego, jednak im go więcej, tym gorzej osie napędowe radzą sobie z przekazywaniem mocy silnika na podłoże i konieczne staje się poprawienie trakcji ciągnika.
pewne rodzaje osprzętu podczepianego do ciągnika w znacznym stopniu obciążają jego napęd
Jaki poziom uślizgu jest akceptowalny?
Zasadniczo akceptowalny poziom uślizgu kół ciągnika wynosi od 8% do 15%.
Jeśli wartość ta przekracza 15%, zalecane jest podjęcie działań, które zmniejszą uślizg kół.
Powyżej 20% uślizg staje się dużą uciążliwością, która w znacznym stopniu ogranicza sprawność ciągnika. Dlatego konieczne jest natychmiastowe rozwiązanie problemu.
Co powoduje zbyt duży uślizg?
Pewne rodzaje sprzętu podczepianego do ciągnika w znacznym stopniu obciążają jego napęd. Ciągnięcie ciężkiego sprzętu rolniczego, np. pługu, czy też sprzętu o znacznej szerokości, jak kultywator ścierniskowy, to niełatwe zadanie dla ciągnika. Kultywatory ścierniskowe wyposażone w zęby wnikają w glebę głębiej niż agregaty talerzowe, co wymaga większej siły uciągu.
Jak poprawić trakcję odpowiednio do swoich potrzeb?
1 – Obciąż ciągnik
Niedostateczna trakcja, a w rezultacie nadmierny uślizg, oznaczają, że ciągnik jest zbyt lekki, by uciągnąć podczepiony do niego sprzęt. W tej sytuacji, o ile nie jest możliwe zastąpienie sprzętu innym, lepiej dopasowanym do ciągnika odpowiednikiem, konieczne może się okazać dociążenie ciągnika, np. poprzez montaż obciążników na kołach lub napełnienie opon wodą.
2 – Dobierz właściwe ciśnienie w oponach
Ciśnienie w oponach to decydujący czynnik w optymalizowaniu trakcji. Im niższe ciśnienie w oponie, tym większa powierzchnia przylegania jej czoła do podłoża. Dzięki temu bieżnik lepiej chwyta ziemię, a koła mniej buksują.
Ciśnienie musi być dobrane odpowiednio do obciążenia i prędkości ciągnika. Jeśli nie masz pewności, skorzystaj z narzędzia MICHELIN AGROPRESSURE, które w kilka sekund pomoże Ci dobrać właściwe ciśnienie w ogumieniu.
Załóżmy, że obciążenie tylnej osi ciągnika wynosi 7900 kg, a więc po 3950 kg na koło. Do jazdy z prędkością 65 km/h standardową oponę (np. MICHELIN MULTIBIB 650/65R42 158D TL) należy napompować do 1,4 bara, natomiast dzięki technologii MICHELIN UltraFlex w oponie w takim samym rozmiarze (np. MICHELIN AXIOBIB 2 VF 650/65R42 174D/171E TL) wystarczy ciśnienie na poziomie 0,9 bara.
Opona z certyfikatem Very High Flexion, w porównaniu do standardowego ogumienia w takim samym rozmiarze, pozwala obniżyć ciśnienie o 40%, a tym samym zwiększyć przyczepność i poprawić trakcję.*
Jak dowiedziono w kilku badaniach* (przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych, Brazylii i Wielkiej Brytanii), wykorzystanie opon z technologią MICHELIN UltraFlex w pełnym cyklu uprawy zwiększa plon w ujęciu rocznym o od 2% do 6%.
Kolejną zaletą stosowania opon niskociśnieniowych jest ograniczenie ugniatania gleby. Ziemia nie jest tak mocno zagęszczana przez koła ciągnika i mogą się w niej rozwijać dżdżownice, których obecność jest niezbędna do sprawnego napowietrzania ziemi. Im bardziej porowata jest ziemia, tym swobodniej może „oddychać”, a woda przedostaje się głębiej, co poprawia warunki uprawy roślin.
3 – Zamontuj centralny system pompowania opon CTIS
Największą trudnością we właściwym dobieraniu ciśnienia w oponach jest fakt, że jest to w pełni uzależnione od prac wykonywanych ciągnikiem oraz tego, w jakim terenie te prace są prowadzone. Obciążenie i prędkość ciągnika nie są takie same na drodze i w polu. Istotne jest również, czy do ciągnika podczepiono sprzęt rolniczy. Dobierając opony rolnicze, trzeba wziąć to pod uwagę. Powinno się więc regulować ciśnienie w oponach za każdym razem, gdy wykorzystuje się ciągnik do innych celów?
Tak, ale dzięki systemowi CTIS możesz to robić bez wysiadania z kabiny.
Dostosowanie ciśnienia w oponach odpowiednio do danego zastosowania pozwala między innymi obniżyć zużycie paliwa i zwiększyć żywotność ogumienia.
Jak działa zdalne pompowanie opon? Wszystko wyjaśniamy w tym filmie
Aby obejrzeć film, należy zaakceptować niektóre pliki cookie z platformy YouTube. Aby otworzyć moduł plików cookie, kliknij przycisk poniżej.
Zaakceptuj pliki cookie YouTube4 – Zamontuj koła bliźniacze
Wyposażenie ciągnika w koła bliźniacze (montaż podwójnych kół po obu stronach osi) to ciekawe rozwiązanie skutecznie poprawiające trakcję poprzez podwojenie powierzchni styku opon z podłożem. Ma to dwie istotne zalety:
- Lepsze wykorzystanie mocy ciągnika
- Możliwość obniżenia ciśnienia w oponach bez zmniejszania obciążenia, co pozwala ograniczyć ugniatanie gleby i zwiększyć wydajność produkcji rolnej
Ważne, aby na koła bliźniacze założyć identyczne opony, napompowane do takiego samego ciśnienia i z bieżnikiem zużytym w podobnym stopniu.
5 – Zamontuj odpowiednie opony w ciągniku
W celu osiągnięcia optymalnej trakcji zalecamy stosowanie opon rolniczych z technologią MICHELIN UltraFlex. Są to opony niskociśnieniowe, wykonane w standardzie VF (Very High Flexion) lub IF (Improved Flexion), które pozwalają na obniżenie ciśnienia o 40%* (lub 20% w przypadku standardu IF***) w porównaniu do zwykłego ogumienia.
Główną zaletą technologii MICHELIN UltraFlex jest możliwość wielokrotnego zwiększania i zmniejszania ciśnienia bez szkody dla ogumienia, na co nie zawsze pozwalają opony niektórych konkurencyjnych marek.
Za sprawą opcjonalnego systemu CTIS możesz regulować ciśnienie w oponach odpowiednio do jazdy po drodze i pracy w polu, co przekłada się na obniżone zużycie paliwa, a tym samym niższe koszty prowadzenia działalności.
Warto też podkreślić, że rozwiązanie MICHELIN UltraFlex obejmuje pełen cykl uprawy. W naszym asortymencie znajdziesz więc niskociśnieniowe opony rolnicze do ciągników o dużej i średniej mocy, kombajnów, opryskiwaczy samojezdnych i zaczepianych oraz przyczep rolniczych.
Potrzebujesz pomocy w wyborze odpowiednich opon do ciągnika? Kliknij ten link:
* W porównaniu z oponą inną niż VF (Very High Flexion).
** Badanie przeprowadzone przez Harper Adams University w Wielkiej Brytanii w latach 2013–2017 wykazało, że wykorzystanie w maszynach rolniczych opon z technologią MICHELIN UltraFlex zwiększa plon w ujęciu rocznym od 2% do 6%. Wyniki te zostały potwierdzone w podobnych badaniach przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych (w stanie Illinois) i Brazylii (w stanie Mato Grosso) w latach 2018–2021.
*** Różnica normatywna między standardową oponą rolniczą a oponą w standardzie VF (Very High Flexion).
Dołącz do społeczności Michelin!
Dołącz do naszej społeczności i zawsze bądź na bieżąco. Nowości, artykuły, wskazówki i same przydatne informacje, by praca w polu była bardziej efektywna i komfortowa.
Dołącz do społeczności Michelin!
Witamy w społeczności Michelin!
Szukasz więcej porad? Zajrzyj do naszego poradnika wyboru opon.