Podstawowe informacje o oponach ciężarowych i autobusowych

Wstępne informacje na temat użytkowania opon

Opony należy dobierać zgodnie z obowiązującymi przepisami, zaleceniami producenta pojazdu lub opon lub właściwego organu urzędowego (m.in. rozmiar, indeks nośności i prędkości, konstrukcja).

  • Należy wziąć pod uwagę warunki użytkowania opon, tak aby ich osiągi spełniły oczekiwania użytkownika.
  • W przypadku modyfikacji oryginalnego wyposażenia pojazdu należy sprawdzić, czy proponowane rozwiązanie jest zgodne z obowiązującymi przepisami oraz wymogami i zaleceniami producenta pojazdu (patrz przepisy obowiązujące w kraju). W niektórych krajach zmodyfikowany pojazd wymaga homologacji.
  • Opony zdemontowane z innego pojazdu, używane lub pochodzące z pojazdu, który brał udział w wypadku muszą być przed montażem poddane dokładnej inspekcji przeprowadzonej przez specjalistę, tak aby gwarantowały bezpieczeństwo użytkownika i zgodność z obowiązującymi przepisami (patrz Najlepsze praktyki w zakresie montażu i pompowania opon).
  • Niewłaściwe użytkowanie opon lub ich nieodpowiedni dobór mogą również przyczyniać się do przedwczesnego zużycia niektórych części mechanicznych w pojeździe.

Jak dobierać opony?

Aby mieć pewność bezpiecznej jazdy z zapewnieniem jak najlepszych osiągów, należy dobrać właściwe opony, kierując się pewnymi zasadami. Oto, jak dobrać odpowiednią oponę w 4 krokach!

KROK 1: Określenie właściwego rozmiaru opon

  • Rozmiar musi być homologowany przez producenta pojazdu i odpowiadać co najmniej maksymalnej nośności osi.
  • Maksymalny dopuszczalny nacisk na oś jest określany przez producenta pojazdu oraz uregulowany przepisami. Wyposażenie osi w opony o większej nośności nie upoważnia do przekroczenia maksymalnego obciążenia osi, określanego przez producenta pojazdu.
  • Ponieważ opona o danym rozmiarze może pasować do różnego typu obręczy (o różnej szerokości), należy zawsze stosować się do normy ETRTO „Standards Manual” i/lub zaleceń producenta.
  • Montaż opon na niestandardowych obręczach może prowadzić m.in. do zniszczenia koła i/lub opony, nieregularnego obszaru kontaktu opony z podłożem, a w konsekwencji do obniżenia bezpieczeństwa, przebiegu i trwałości opon oraz pozbawienia precyzji kierowania pojazdem.
wybierz właściwą oponę ciężarową

wybierz właściwą oponę ciężarową

KROK 2: Określenie warunków użytkowania opon

  • Gamy opon ciężarowych MICHELIN obejmują 6 segmentów lub gam opon, z których każdy spełnia inne oczekiwania i wymogi użytkowników.
  • Przy wyborze odpowiedniej opony należy uwzględnić warunki użytkowania oraz korzyści z każdej gamy.


KROK 3: Określenie korzyści z użytkowania danej gamy opon

Specyficzne właściwości, które mają opony MICHELIN, opierają się na konkretnych potrzebach poszczególnych przewoźników.

KROK 4: Wybór odpowiedniej rzeźby bieżnika

Podczas wyboru rzeźby bieżnika obowiązują zasady, których należy BEZWZGLĘDNIE przestrzegać.

wybierz właściwy bieżnik opon ciężarowych

wybierz właściwy bieżnik opon ciężarowych

DODATKOWE ZALECENIA

  • Na oś prowadzącą należy wybrać rzeźbę F lub Z.

Tę rzeźbę bieżnika opracowano i wykonano tak, by spełniała specyficzne wymagania przednich osi pojazdów: dynamiczne obciążenie, duże kąty skrętu, wysoki przebieg itp. Odradzamy montaż opon MICHELIN Remix, w tym opon z rzeźbą bieżnika Z, na pierwszej osi prowadzącej pojazdów silnikowych.

  • Na oś napędową należy wybrać rzeźbę D lub Z.

Rzeźba bieżnika D została opracowana z uwzględnieniem sił działających na opony na osi napędowej takich jak przeniesienie momentu obrotowego silnika i hamowania, montaż opon bliźniaczych czy największy nacisk osi w całym pojeździe.
Opony z rzeźbą bieżnika Z można montować na osi napędowej, ale biorąc pod uwagę siły działające na tę oś, najbardziej zrównoważone osiągi zapewni opona z rzeźbą bieżnika D. Bieżnik Z będzie zapewniać znakomite osiągi na osi napędowej w niektórych zastosowaniach, na przykład w użytkowaniu miejskim.

  • Na oś wleczoną należy wybrać rzeźbę T lub Z.

Te rzeźby bieżnika zostały zaprojektowane z uwzględnieniem sił działających na opony na osi wleczonej takie jak obciążenia statyczne i dynamiczne, poślizg boczny, wysokie przebiegi na osiach środkowych itp.
Opony z rzeźbą bieżnika T mają indeksy nośności i prędkości odpowiednie dla pojazdów ciągnionych (przyczep lub naczep). Montując opony z rzeźbą bieżnika Z, należy sprawdzić, czy ich indeksy nośności i prędkości spełniają wymogi użytkowania na danej osi.
Opony MICHELIN z rzeźbą bieżnika T przeznaczone na rynek europejski posiadają oznaczenie FRT (Free Rolling Tyre), standaryzowanym przez ETRTO. Obecne normy ETRTO zakazują stosowania rzeźby bieżnika T na osiach prowadzących i napędowych.

  • Oznaczenie FRT

Definicja oznaczenia FRT jest również zawarta w punkcie 3.1.15 Regulaminu nr 54 EKG ONZ.
Zgodnie z regulaminem napis „FRT” (Free Rolling Tyre – opona na oś wleczoną) posiadają opony przeznaczone do stosowania na kołach osi przyczepy/naczepy oraz na kołach osi pojazdów silnikowych innych niż przednia oś prowadząca i osie napędowe.
MICHELIN podaje oznaczenie FRT również w oponach bieżnikowanych w technologii MICHELIN Remix.
Opony oznaczone FRT są homologowane tylko na osie wleczone i nie mogą być montowane na innych typach osi. Firma Michelin nie ponosi odpowiedzialności za skutki uszkodzeń lub obrażeń spowodowanych użytkowaniem opon w sposób niezgody z zaleceniami producenta. Montaż opon w rozmiarze 385/65 R 22.5 z oznaczeniem FRT jest dopuszczalny na ostatniej, nienapędzanej osi pojazdu silnikowego.

oznaczenia na oponach ciężarowych

oznaczenia na oponach ciężarowych

oznaczenia na oponach ciężarowych 2

oznaczenia na oponach ciężarowych 2

informacja prawna o zaleceniach

informacja prawna o zaleceniach

Korzystasz z nieaktualnej wersji przeglądarki.

Nie wspieramy już tej wersji przeglądarki. Oznacza to, że niektóre funkcjonalności strony mogą nie działać poprawnie.

Zaktualizuj swoją przeglądarkę do nowszej wersji lub otwórz stronę korzystając z innej przeglądarki.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+