Inspection des pneus sur un camion

Background inspection of truck tyres Help and Advice

Inspection des pneus sur un camion

Prawidłowe ciśnienie w oponach ciężarowych i autobusowych

Dobór i utrzymanie prawidłowego ciśnienia w oponach ma kluczowe znaczenie w zapewnieniu ich optymalnych osiągów.

Ciśnienie w oponach

Dobór i utrzymanie prawidłowego ciśnienia w oponach odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu optymalnych osiągów opon.

Opona to jedyny element pojazdu mający kontakt z podłożem.

Ogumienie ma zatem kluczowe znaczenie pod względem bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów, jak i przewożonych towarów. Dla każdej opony istnieje jedna właściwa wartość ciśnienia dla konkretnego obciążenia i użytkowania w warunkach, do jakich opona została zaprojektowana.

Właściwe ciśnienie w oponie jest istotnym elementem zapewniającym bezpieczeństwo oraz prawidłowe osiągi ogumienia. To właśnie ciśnienie umożliwia utrzymanie ciężaru pojazdu i transport ładunków lub ludzi, zapewniając:

  • Bezpieczeństwo
  • Trwałość ogumienia
  • Ekonomiczną eksploatację
  • Komfort

Mimo to badania i analizy firmy Michelin jednoznacznie dowodzą, że utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach należy do najczęściej pomijanych obszarów konserwacji pojazdu.

Ciśnienie w oponach a bezpieczeństwo

Nieprawidłowe ciśnienie w oponach ma negatywny wpływ na pewne podstawowe aspekty związane z bezpieczeństwem, takie jak:

  • Wytrzymałość karkasu
  • Stabilność i właściwości jezdne pojazdu
  • Przyczepność
  • Podatność na uszkodzenia na skutek najechania na krawężnik

Zmiany ciśnienia w oponie

Istnieje kilka przyczyn utraty ciśnienia w oponach podczas eksploatacji:

  • Nieszczelność obręczy (np. na skutek pęknięcia)
  • Przebicie wszystkich warstw opony
  • Naturalne samoistne uchodzenia powietrza

Poza zastosowaniem systemów kontrolnych pojazdu najlepszym sposobem na wykrycie nieszczelności w oponach jest regularna kontrola wartości ciśnienia za pomocą ciśnieniomierza.

potencjalne problemy z ciśnieniem w oponach ciężarowych

DLACZEGO WARTO SPRAWDZAĆ CIŚNIENIE OPON

■ Ciśnienie należy kontrolować we wszystkich oponach:

  • Zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje nadmierny wzrost temperatury gumy, który może prowadzić do uszkodzenia elementów wewnętrznych opony. Tego typu uszkodzenia są nieodwracalne i mogą spowodować zniszczenie opony i nagłą utratę ciśnienia.
  • Skutki jazdy z zaniżonym ciśnieniem w oponach mogą być niewidoczne, a ujawnić się dopiero po skorygowaniu ciśnienia.
  • Ciśnienie należy sprawdzać także w kole zapasowym.
  • Ciśnienie należy sprawdzać regularnie na zimnych oponach lub podczas serwisowania pojazdu za pomocą skalibrowanego manometru.
  • Zaniżone ciśnienie w oponach znacznie zwiększa ryzyko aquaplaningu.
  • Zawyżone ciśnienie może spowodować szybkie i nierównomierne zużycie oraz obniżenie odporności na uderzenia (uszkodzenia bieżnika, karkasu).
  • Pompowanie azotem nie zwalnia kierowcy z obowiązku regularnego sprawdzania ciśnienia w oponach.

ciśnienie nominalne w oponach ciężarowych

Ważne wskazówki

  • Ciśnienie należy sprawdzać w zimnych oponach, w temperaturze otoczenia. Z uwagi na fakt, że ciśnienie w oponie rośnie podczas jazdy, nie należy zmniejszać ciśnienia w rozgrzanej oponie.
  • Nie wolno ponownie pompować opony użytkowanej z zaniżonym ciśnieniem bez uprzedniego dokładnego sprawdzenia jej stanu wewnątrz i na zewnątrz.
  • Użytkowanie opon z zaniżonym ciśnieniem może prowadzić do przegrzania się gumy, a w rezultacie do termicznej degradacji komponentów opony. Takie uszkodzenie jest nieodwracalne i może skutkować nagłą utratą powietrza w oponie.
  • Użytkowanie opony z zaniżonym ciśnieniem prowadzi do:
    • Wzrostu oporu toczenia skutkującego wzrostem zużycia paliwa
    • Skrócenia żywotności (przebiegu) opony
    • Pogorszenia właściwości jezdnych pojazdu i obniżenia bezpieczeństwa
    • Osłabienia karkasu wpływającego na możliwość bieżnikowania
  • Użytkowanie opony z zawyżonym ciśnieniem ma negatywny wpływ na:
    • Bezpieczeństwo i komfort jazdy
    • Przyczepność
    • Żywotność (przebieg) opon, szczególnie opon na osi napędowej
  • W oponach pojazdów poruszających się najczęściej po autostradach nie zaleca się ciśnienia powyżej 10 barów.
  • Ciśnienie powietrza w zimnych oponach niższe o więcej niż 0,6 bara (8 PSI) od wartości zalecanej należy niezwłocznie skorygować.
  • Należy zawsze przestrzegać przepisów obowiązujących w kraju użytkowania pojazdu.
  • Ciśnienie w oponach należy mierzyć za pomocą dokładnego, regularnie kalibrowanego manometru, obchodząc się ostrożnie z urządzeniem.
  • Jeśli ciśnienie w oponie rozgrzanej jest niższe niż zalecane, to oponę należy zdjąć i sprawdzić stan, przestrzegając zasad bezpieczeństwa.
  • Jeżeli któraś z opon jest znacznie cieplejsza od pozostałych, należy ją zdjąć i sprawdzić stan, przestrzegając zasad bezpieczeństwa.
  • Ciśnienie w oponach na jednej osi powinno być takie samo.
  • Ciśnienie należy sprawdzić po 24 godzinach od zamontowania opony.
  • Opony do pojazdów użytkowych powinny być pompowane do wartości ciśnienia adekwatnej do obciążenia, prędkości i warunków eksploatacji.
  • Wytyczne dotyczące wartości ciśnienia podano w tabelach obciążeń/ciśnień.
  • Prawidłowa wartość ciśnienia ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznej eksploatacji opony.
  • Kapturki na zawory gwarantują ich szczelność i należy je zawsze nakręcać na zawór.

(UWAGA: Wkładka zaworu działa jako zawór jednokierunkowy umożliwiający napompowanie opony. Nie należy traktować jej jako uszczelnienia).

Wpływ ciśnienia na przebieg opony

Ciśnienie zaniżone o 1,5 bara (21,7 psi) = obniżenie trwałości opony o 10%

wpływ ciśnienia na przebiegi opon ciężarowych

Wpływ ciśnienia na zużycie paliwa

Udowodniono zależność między ciśnieniem w oponie a zużyciem paliwa. Niewłaściwe ciśnienie w oponach zwiększa ich opory toczenia, zwiększając tym samym zużycie paliwa przez pojazd.

Ciśnienie niższe o 1,5 bara (21,7 psi) od zalecanego = wzrost zużycia paliwa o 1%

Zwiększenie zużycia paliwa na oponach z ciśnieniem 7,5 bara w stosunku do zalecanych 9 barów, czyli z zaniżeniem ciśnienia o 17%

wpływ ciśnienia w oponach ciężarowych na zużycie paliwa

zalecenia odnośnie ciśnienia w oponach ciężarowych

Korzystasz z nieaktualnej wersji przeglądarki.

Nie wspieramy już tej wersji przeglądarki. Oznacza to, że niektóre funkcjonalności strony mogą nie działać poprawnie.

Zaktualizuj swoją przeglądarkę do nowszej wersji lub otwórz stronę korzystając z innej przeglądarki.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+