Background inspection of truck tyres Help and Advice
Inspection des pneus sur un camion
Prawidłowe ciśnienie w oponach ciężarowych i autobusowych
Dobór i utrzymanie prawidłowego ciśnienia w oponach ma kluczowe znaczenie w zapewnieniu ich optymalnych osiągów.
Ciśnienie w oponach
Dobór i utrzymanie prawidłowego ciśnienia w oponach odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu optymalnych osiągów opon.
Opona to jedyny element pojazdu mający kontakt z podłożem.
Ogumienie ma zatem kluczowe znaczenie pod względem bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów, jak i przewożonych towarów. Dla każdej opony istnieje jedna właściwa wartość ciśnienia dla konkretnego obciążenia i użytkowania w warunkach, do jakich opona została zaprojektowana.
Właściwe ciśnienie w oponie jest istotnym elementem zapewniającym bezpieczeństwo oraz prawidłowe osiągi ogumienia. To właśnie ciśnienie umożliwia utrzymanie ciężaru pojazdu i transport ładunków lub ludzi, zapewniając:
- Bezpieczeństwo
- Trwałość ogumienia
- Ekonomiczną eksploatację
- Komfort
Mimo to badania i analizy firmy Michelin jednoznacznie dowodzą, że utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach należy do najczęściej pomijanych obszarów konserwacji pojazdu.
Ciśnienie w oponach a bezpieczeństwo
Nieprawidłowe ciśnienie w oponach ma negatywny wpływ na pewne podstawowe aspekty związane z bezpieczeństwem, takie jak:
- Wytrzymałość karkasu
- Stabilność i właściwości jezdne pojazdu
- Przyczepność
- Podatność na uszkodzenia na skutek najechania na krawężnik
Zmiany ciśnienia w oponie
Istnieje kilka przyczyn utraty ciśnienia w oponach podczas eksploatacji:
- Nieszczelność obręczy (np. na skutek pęknięcia)
- Przebicie wszystkich warstw opony
- Naturalne samoistne uchodzenia powietrza
Poza zastosowaniem systemów kontrolnych pojazdu najlepszym sposobem na wykrycie nieszczelności w oponach jest regularna kontrola wartości ciśnienia za pomocą ciśnieniomierza.
potencjalne problemy z ciśnieniem w oponach ciężarowych
DLACZEGO WARTO SPRAWDZAĆ CIŚNIENIE OPON
■ Ciśnienie należy kontrolować we wszystkich oponach:
- Zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje nadmierny wzrost temperatury gumy, który może prowadzić do uszkodzenia elementów wewnętrznych opony. Tego typu uszkodzenia są nieodwracalne i mogą spowodować zniszczenie opony i nagłą utratę ciśnienia.
- Skutki jazdy z zaniżonym ciśnieniem w oponach mogą być niewidoczne, a ujawnić się dopiero po skorygowaniu ciśnienia.
- Ciśnienie należy sprawdzać także w kole zapasowym.
- Ciśnienie należy sprawdzać regularnie na zimnych oponach lub podczas serwisowania pojazdu za pomocą skalibrowanego manometru.
- Zaniżone ciśnienie w oponach znacznie zwiększa ryzyko aquaplaningu.
- Zawyżone ciśnienie może spowodować szybkie i nierównomierne zużycie oraz obniżenie odporności na uderzenia (uszkodzenia bieżnika, karkasu).
- Pompowanie azotem nie zwalnia kierowcy z obowiązku regularnego sprawdzania ciśnienia w oponach.
ciśnienie nominalne w oponach ciężarowych
Ważne wskazówki
- Ciśnienie należy sprawdzać w zimnych oponach, w temperaturze otoczenia. Z uwagi na fakt, że ciśnienie w oponie rośnie podczas jazdy, nie należy zmniejszać ciśnienia w rozgrzanej oponie.
- Nie wolno ponownie pompować opony użytkowanej z zaniżonym ciśnieniem bez uprzedniego dokładnego sprawdzenia jej stanu wewnątrz i na zewnątrz.
- Użytkowanie opon z zaniżonym ciśnieniem może prowadzić do przegrzania się gumy, a w rezultacie do termicznej degradacji komponentów opony. Takie uszkodzenie jest nieodwracalne i może skutkować nagłą utratą powietrza w oponie.
- Użytkowanie opony z zaniżonym ciśnieniem prowadzi do:
- Wzrostu oporu toczenia skutkującego wzrostem zużycia paliwa
- Skrócenia żywotności (przebiegu) opony
- Pogorszenia właściwości jezdnych pojazdu i obniżenia bezpieczeństwa
- Osłabienia karkasu wpływającego na możliwość bieżnikowania
- Użytkowanie opony z zawyżonym ciśnieniem ma negatywny wpływ na:
- Bezpieczeństwo i komfort jazdy
- Przyczepność
- Żywotność (przebieg) opon, szczególnie opon na osi napędowej
- W oponach pojazdów poruszających się najczęściej po autostradach nie zaleca się ciśnienia powyżej 10 barów.
- Ciśnienie powietrza w zimnych oponach niższe o więcej niż 0,6 bara (8 PSI) od wartości zalecanej należy niezwłocznie skorygować.
- Należy zawsze przestrzegać przepisów obowiązujących w kraju użytkowania pojazdu.
- Ciśnienie w oponach należy mierzyć za pomocą dokładnego, regularnie kalibrowanego manometru, obchodząc się ostrożnie z urządzeniem.
- Jeśli ciśnienie w oponie rozgrzanej jest niższe niż zalecane, to oponę należy zdjąć i sprawdzić stan, przestrzegając zasad bezpieczeństwa.
- Jeżeli któraś z opon jest znacznie cieplejsza od pozostałych, należy ją zdjąć i sprawdzić stan, przestrzegając zasad bezpieczeństwa.
- Ciśnienie w oponach na jednej osi powinno być takie samo.
- Ciśnienie należy sprawdzić po 24 godzinach od zamontowania opony.
- Opony do pojazdów użytkowych powinny być pompowane do wartości ciśnienia adekwatnej do obciążenia, prędkości i warunków eksploatacji.
- Wytyczne dotyczące wartości ciśnienia podano w tabelach obciążeń/ciśnień.
- Prawidłowa wartość ciśnienia ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznej eksploatacji opony.
- Kapturki na zawory gwarantują ich szczelność i należy je zawsze nakręcać na zawór.
(UWAGA: Wkładka zaworu działa jako zawór jednokierunkowy umożliwiający napompowanie opony. Nie należy traktować jej jako uszczelnienia).
Wpływ ciśnienia na przebieg opony
Ciśnienie zaniżone o 1,5 bara (21,7 psi) = obniżenie trwałości opony o 10%
wpływ ciśnienia na przebiegi opon ciężarowych
Wpływ ciśnienia na zużycie paliwa
Udowodniono zależność między ciśnieniem w oponie a zużyciem paliwa. Niewłaściwe ciśnienie w oponach zwiększa ich opory toczenia, zwiększając tym samym zużycie paliwa przez pojazd.
Ciśnienie niższe o 1,5 bara (21,7 psi) od zalecanego = wzrost zużycia paliwa o 1%
Zwiększenie zużycia paliwa na oponach z ciśnieniem 7,5 bara w stosunku do zalecanych 9 barów, czyli z zaniżeniem ciśnienia o 17%
wpływ ciśnienia w oponach ciężarowych na zużycie paliwa
zalecenia odnośnie ciśnienia w oponach ciężarowych
Strony z pomocą i poradami, które mogą Cię zainteresować:
• Oznaczenia na oponach i podstawowe informacje
• Budowa i cechy opon
• Porady eksploatacyjne
• Przepisy obowiązujące w Polsce
• Przepisy europejskie
• Oznakowanie europejskie