How to determine the tyre load rating on your tractor
Jak określić indeks nośności opon w ciągniku
Opony ciągnika mogą utrzymywać duże obciążenie... ale jak duże? Indeks nośności opon wskazuje ich maksymalne dopuszczalne obciążenie. Jak jednak zrozumieć ten wskaźnik i określić maksymalne obciążenie ciągnika? Czy w maksymalnym obciążeniu rolę odgrywa również prędkość? Jakie ciśnienie zastosować w zależności od obciążenia? Nasi eksperci pomogą Ci to zrozumieć.
PODSUMOWANIE:
Czym jest indeks nośności opon?
Indeks nośności opon odpowiada maksymalnemu obciążeniu, jakie opona może wytrzymać przy maksymalnej prędkości.Indeks nośności wyrażony jest 3-cyfrową liczbą. Jest on ściśle powiązany z indeksem prędkości oznaczonym literą. Przykład: 155 D.
Gdzie znajdziemy indeks nośności opon?
Indeks nośności opon, podobnie jak indeks prędkości, jest oznaczony na oponie.
Na przykładowym zdjęciu boku opony jej indeks nośności jest widoczny tuż pod jej rozmiarem.
Aby dowiedzieć się więcej o oznaczeniach opon, kliknij tutaj.
Indeks nośności opony na ilustracji wynosi 155. Litera D oznacza indeks prędkości. Aby poznać nośność maksymalną, patrz tabela indeksów nośności.
Tyre load rating marking
Tabela indeksów nośności
Tabela indeksów nośności wskazuje, że dla opony z indeksem 155 maksymalny ciężar wynosi 3875 kg. Aby poznać maksymalną prędkość jazdy, zapoznaj się z poniższą tabelą prędkości.
Tabela indeksów obciążenia
Tabela indeksów prędkości
Tabela indeksów prędkości
Indeks prędkości D odpowiada prędkości 65 km/h.
Priorytet mają przepisy ruchu drogowego lub nacisk na oś
Zwykle wartość nominalnej nośności opony jest określana mniej restrykcyjnie niż limity określone w przepisach ruchu drogowego lub maksymalne obciążenie osi ciągnika. Należy zatem uważać, aby obciążenie nigdy nie przekroczyło tych limitów. Aby poznać maksymalne obciążenie na oś ciągnika, zapoznaj się z jego dokumentacją techniczną.
Co jeśli obciążenie jest zmienne?
W przypadku maszyn rolniczych, np. opryskiwacza lub kombajnu zbożowego, obciążenie zmienia się w miarę postępu prac. Zbiornik opryskiwacza na początku jest pełny, stanowiąc znaczne obciążenie, które zmniejsza się wraz z opryskiem.
Opony zaprojektowane dla tych maszyn oraz ich obciążenia i prędkości uwzględniają te obciążenia cykliczne.
tyre load rating takes account of cyclical loads
Obciążenie i ciśnienie
Wyższe ciśnienie oznacza możliwość przenoszenia większego obciążenia, ale nie zawsze jest to najlepszy wybór. Warto zauważyć, że w rolnictwie wysokie ciśnienie na polu może być szkodliwe dla gleby. Mądrym wyborem byłoby zamontowanie opon niskociśnieniowych z technologią MICHELIN Ultraflex zaprojektowanych do przenoszenia dużych obciążeń przy mniejszym zagęszczaniu gleby.
W przypadku użytkowania pojazdu na przemian w polu i na drodze, system CTIS (Central Tyre Inflation System) jest interesującym rozwiązaniem pozwalającym łatwo i bez wychodzenia z kabiny dostosowywać ciśnienie do obciążenia i prędkości.
Mniejsza prędkość, większe obciążenie
Ponieważ indeks nośności opon jest ściśle powiązany z prędkością, obciążenie można zwiększyć, jeśli zmniejszona zostanie prędkość. Przykłady zilustrowane poniżej pokazują, jak opona o danym rozmiarze może być wykorzystywana zgodnie z jej indeksami nośności i prędkości. Zobaczymy również, że ciśnienie ma wpływ na maksymalne obciążenie.
Kilka przykładów
Weźmy oponę MICHELIN MACHXBIB w rozmiarze 710/70R42 173D.
Jak widać z tabeli, indeks nośności i prędkości 173 D oznacza, że opona może przenosić maksymalne obciążenie 6500 kg przy prędkości 65 km/h i ciśnieniu 2,4 bara (patrz wartości zaznaczone na niebiesko).
Związek między najwyższym ciśnieniem, najwyższą prędkością i nośnością
Utrzymując ciśnienie na poziomie 2,4 bara, można jechać wolniej, z prędkością 30 km/h, i uzyskać większą nośność, która pozwoli oponie przenosić 7475 kg zamiast 6500 kg.
Związek między najwyższym ciśnieniem, ograniczoną prędkością i nośnością
A jeśli zmniejszymy ciśnienie do 1,4 bara, opona będzie w stanie udźwignąć 6795 kg przy prędkości 10 km/h.
Związek między niższą prędkością i niższym ciśnieniem w oponach a nośnością.
Uwaga na przeciążenie!
Jak widzieliśmy, indeks nośności opon określa limit, którego nie należy przekraczać. Odnosząc się do naszych tabel można łatwo określić, jak nie przeciążyć danej opony w określonym rozmiarze. Aby dowiedzieć się, jakie są zagrożenia związane z przeciążeniem i jak ich uniknąć, przeczytaj ten artykuł.
Indeks nośności opon w zależności od zastosowania
Dla tej samej maszyny (na przykład ciągnika) dwie różne opony niekoniecznie mają taki sam indeks nośności opon. Wybór jednej z nich zależy od zastosowania. Jeśli na przykład potrzebujesz większej nośności, możesz wybrać oponę MICHELIN Ultraflex VF, która może przenosić większe obciążenie przy danym ciśnieniu*.
Szukasz więcej porad? Odkryj nasz podstawowy przewodnik po oponach
* W porównaniu z oponą niewykonaną w standardzie VF (Very High Flexion)
Dołącz do społeczności Michelin!
Dołącz do naszej społeczności i zawsze bądź na bieżąco. Nowości, artykuły, wskazówki i same przydatne informacje, by praca w polu była bardziej efektywna i komfortowa.
Dołącz do społeczności Michelin!
Witamy w społeczności Michelin!