What are the risks of overloading tyres

Jakie są zagrożenia związane z przeciążeniem opon

Jakie są zagrożenia związane z przeciążeniem opon i jak ich uniknąć?


W swojej działalności rolniczej musisz myśleć o wielu rzeczach, a opony pewnie nie są Twoim największym zmartwieniem. Tym niemniej są one wyjątkowo ważne w kontekście produktywności. Nieuwzględnienie ich nośności i ograniczeń może prowadzić do przeciążenia, przedwczesnego zużycia ogumienia i w konsekwencji do konieczności poniesienia nieprzewidzianych wydatków. O czym należy pamiętać, aby tego uniknąć? Nasi eksperci wyjaśniają.

PODSUMOWANIE:

Czym jest przeciążenie opony?

Każda opona posiada indeks nośności, który odpowiada maksymalnemu obciążeniu, jakie może przenosić. Wysoka nośność opony nie oznacza jednak, że może ona przenosić takie samo obciążenie w każdych warunkach. Jeśli jedziesz ze zbyt dużą prędkością lub nie napompujesz opony wystarczająco, możesz doprowadzić do jej przeciążenia.

Stosunek obciążenia/prędkości/ciśnienia

Te trzy parametry są ze sobą ściśle powiązane i należy brać je pod uwagę, aby uniknąć przeciążenia opon. Dla lepszego zobrazowania przedstawiamy dwa przykłady z oponą MICHELIN MACHXBIB w rozmiarze 710/70R42 173D.

Przykład 1: W tej tabeli widzimy, że aby przewieźć ładunek ważący 6355 kg, nie należy przekraczać prędkości 50 km/h, a ciśnienie w oponach powinno wynosić 2 bary.

MICHELIN MACHXBIB: load / pressure / speed ratio

MICHELIN MACHXBIB: współczynnik prędkości/ciśnienia/obciążenia

Jednak przy ciśnieniu 1,6 bara przy tej samej prędkości można przewieźć tylko 5880 kg. Większe obciążenie przeciążyłoby oponę.

Przykład 2: Przyjrzyjmy się teraz temu samemu przykładowi, ale tym razem z perspektywy prędkości.Tabela pokazuje, że przy ciśnieniu 1,6 bara opona może przenosić obciążenie do 7380 kg przy maksymalnej prędkości 10 km/h.

MICHELIN MACHXBIB: load pressure speed ratio example 2

MICHELIN MACHXBIB: przykład 2. współczynnika prędkości/ciśnienia/obciążenia

Jednak gdyby maszyna rolnicza jechała z prędkością 40 km/h zamiast 10 km/h, opona nie mogłaby udźwignąć 7380 kg. Przy tej prędkości, bez zmiany ciśnienia, maksymalne możliwe obciążenie jest zredukowane do 6130 kg

.Do orki i innych prac rolniczych wymagających wysokiego momentu obrotowego należy odnosić się do wiersza dla 30 km/h. Prędkość 10 km/h jest przeznaczona wyłącznie do pracy z niskim momentem obrotowym.

Więcej o obciążeniach i prędkościach dowiesz się z naszego artykułu.

Jak oszacować obciążenie?

Obciążenie maszyn rolniczych może zależeć od ich zastosowania. Na przykład ciągnik może być wyposażony różny osprzęt.Oszacowanie obciążenia, jakie maszyna musi przenieść w każdym przypadku nie jest łatwe.

Aby Ci w tym pomóc, Michelin opracował narzędzie o nazwie MICHELIN AGROPRESSURE , które oblicza obciążenie i ciśnienie pod kątem zastosowania.

Znaczenie ciśnienia

Opony muszą być napompowane do odpowiedniego ciśnienia zależnego od obciążenia holowanego narzędzia z uwzględnieniem odpowiedniej prędkości maksymalnej.

A co, jeśli masa obciążenia wzrośnie?

Jeśli narzędzie jest cięższe, potrzeba więcej powietrza, aby je utrzymać , ponieważ to właśnie powietrze w oponie przenosi obciążenie.

Ilość powietrza można zwiększyć na kilka sposobów:

  • zwiększając ciśnienie w oponach (nasz pierwszy przykład pokazał, że przy ciśnieniu 2 barów opona może przenosić większe obciążenie niż przy 1,6 bara);
  • montując szersze opony;
  • montując szersze i wyższe opony (o większej średnicy).Zatem decydując się na opony, najlepiej wybrać takie, które mogą przenosić obciążenie, jakie będą musiały przenosić maszyny rolnicze, lub takie, w których można stosować niższe ciśnienie dla danego obciążenia.

Wartym uwagi sposobem zwiększenia nośności jest zamontowanie opon IF (High Flexion)/VF (Very High Flexion).

Dzięki technologii MICHELIN Ultraflex nasze opony VF (Very High Flexion) zapewniają od 20% do 40% większą nośność w porównaniu ze standardową oponą konwencjonalną*.

Jakie zagrożenia może powodować nieprawidłowe ciśnienie?

Jeśli po zmianie narzędzia ciśnienie nie zostanie dostosowane, może wystąpić nieprawidłowy stosunek obciążenia/ciśnienia/prędkości opisany w naszych przykładach powyżej. Może to odbijać się na efektywności prac i trwałości opon.

W polu

W polu zbyt niskie i zbyt wysokie ciśnienie powodują różne zagrożenia.

Niedopompowane oponyW polu jedną z konsekwencji

niewystarczającego ciśnienia jest utrata wydajności maszyn rolniczych.Inny skutek dotyczy wytrzymałości opony:

karkas niedopompowanej opony ulega zużyciu, co prowadzi do skrócenia jej żywotności, a tym samym konieczności poniesienia kosztów przedwczesnej wymiany.

Under-inflated tyre in the field

niskie ciśnienie w polu

Przepompowane opony

Przepompowana opona na polu jest narażona na różne zagrożenia.

Będzie ona bardziej podatna na przecięcia i przebicia, co może mieć wspomniane powyżej skutki (koszty przedwczesnej wymiany).

Ponadto przepompowane opony zostawiają mniejszy ślad na podłożu.Przepompowanie prowadzi także do utraty przyczepności i nadmiernego poślizgu, co zwiększa ugniatanie gleby, zużycie paliwa oraz zmniejsza wydajność ciągnika.

Over-inflated tyre in the field

wysokie ciśnienie w polu

Na drodze

Również na drodze jazda ze zbyt wysokim lub niskim ciśnieniem w oponach wiąże się z różnymi niebezpieczeństwami.

Niedopompowane opony

Jeśli opony są niedopompowane w stosunku do obciążenia, jakie muszą utrzymywać przy maksymalnej prędkości jazdy, to może w nich wystąpić szybsze zużycie barków, degradacja karkasu i obniżająca bezpieczeństwo użytkowania niestabilność podczas jazdy.

Co więcej, niedopompowane opony na drodze przynoszą  wyższe zużycie paliwa, czyli dodatkowe koszty.

Under-inflated tyre on the road

niskie ciśnienie na drodze

Przepompowane opony

Przepompowane opony stają się wybrzuszone, co powoduje zwiększone zużycie nie barków, ale środkowej  części czoła opony.Są one również bardziej podatne na przecięcia i przebicia, a jazda na nich jest mniej komfortowa.

Over-inflated tyre on the road

Przepompowana opona na drodze

Podsumowanie

Dlatego należy przestrzegać zalecanego stosunku obciążenia/prędkości/ciśnienia opony.

W polu opona dostosowana do obciążenia i napompowana do prawidłowego ciśnienia nie będzie przeciążona oraz będzie zapewniać optymalną powierzchnię styku z podłożem i prawidłową penetracją bieżnikiem. Będzie mogła zapewnić wydajność, dla której została zaprojektowana i normalną żywotność.

Na drodze opona o ciśnieniu dostosowanym do obciążenia nie będzie przeciążona i zapewni optymalny komfort oraz bezpieczeństwo. Zużycie będzie normalne i równomierne.Przydatne linki:

Useful links:

Technologia MICHELIN UltraFlex

Od 20% do 40% większa nośność niż opon standardowych*.

MICHELIN AGROPRESSURE

Nasze bezpłatne narzędzie internetowe do obliczania obciążenia i ciśnienia

Informacje prawne

* W porównaniu z oponą niewykonaną w standardzie VF (Very High Flexion)

Dołącz do społeczności Michelin!

Dołącz do naszej społeczności i zawsze bądź na bieżąco. Nowości, artykuły, wskazówki i same przydatne informacje, by praca w polu była bardziej efektywna i komfortowa.

Dołącz do społeczności Michelin!

Dołącz do społeczności Michelin!

Uprawa zbóż Hodowla zwierząt Gospodarstwo hodowlano-uprawowe Inne
common.error.invalidField:This field is invalid
10-300 ha 300-1000 ha 1001- 3000 ha > 3000 ha
common.error.invalidField:This field is invalid
common.error.invalidField:This field is invalid
0/200

Podając swój adres e-mail i klikając poniższy przycisk, wyrażam zgodę na Warunki użytkowania i Politykę prywatności. Przedstawiciel Michelin może skontaktować się z Tobą, jeśli wyrazisz zainteresowanie kontaktem w sprawie oferty produktu lub usługi. Możesz w dowolnym momencie zrezygnować.

common.error.invalidField:This field is invalid

Korzystasz z nieaktualnej wersji przeglądarki.

Nie wspieramy już tej wersji przeglądarki. Oznacza to, że niektóre funkcjonalności strony mogą nie działać poprawnie.

Zaktualizuj swoją przeglądarkę do nowszej wersji lub otwórz stronę korzystając z innej przeglądarki.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+