Oznaczenia opon na ciągniku
Jak odczytać oznaczenia opon na ciągniku?
PODSUMOWANIE:
Rozmiary opon rolniczych wyjaśnione w mniej niż 5 minut
Oto film przedstawiający główne informacje dotyczące oznaczeń na oponach. Więcej szczegółów przedstawimy w dalszej części artykułu.
Przykładowy rozmiar opony rolniczej
Aby obejrzeć film, należy zaakceptować niektóre pliki cookie z platformy YouTube. Aby otworzyć moduł plików cookie, kliknij przycisk poniżej.
Zaakceptuj pliki cookie YouTubePrzyjrzyjmy się przykładowi opony MICHELIN Xeobib i oznaczeniom opony na jej ścianie bocznej:
MICHELIN: na ścianie bocznej opony zawsze znajduje się marka producenta
XeoBib: obok marki wskazana jest nazwa gamy opony (tutaj „Xeobib”). Gama jest zaprojektowana tak, aby pasowała do danego typu pojazdu i spełniała określone wymagania.
VF = akronim „Very High Flexion”: przedrostek oznaczający znormalizowaną kategorię opon – opony zaprojektowane do przenoszenia 40% większego obciążenia przy takim samym ciśnieniu (2). W oponach Michelin standard VF lub IF odpowiada technologii „MICHELIN Ultraflex”, która pozwala na uzyskanie większego obszaru kontaktu opony z glebą, aby ograniczyć jej zagęszczanie i tworzenie kolein.
Wśród oznaczeń opon rolniczych znajduje się ich rozmiar
Następnie znajdujemy oznaczenie opony oznaczające rozmiar:
650: nominalna szerokość przekroju w mm. Ta liczba oznacza odległość między lewym i prawym bokiem opony.
60: profil opony, czyli wyrażony w % stosunek wysokości boku opony do nominalnej szerokości jej przekroju). W praktyce oznacza to, że w naszym przykładzie współczynnik ten wynosi 60% z 650.
R: oznaczenie struktury opony: „R” oznacza strukturę radialną. Opony o strukturze nieradialnej, czyli diagonalne mają w tym miejscu kreskę „-”.
38: średnica nominalna obręczy w calach.
155: znormalizowany indeks nośności. Jest to indeks odpowiadający nominalnemu obciążeniu, jakie może wytrzymać opona. Maksymalne obciążenie w kilogramach odpowiadające indeksowi nośności opony znajdziesz w naszej tabeli indeksów nośności.
D: znormalizowany indeks prędkości. Jest to indeks oznaczający maksymalną prędkość. Jest to indeks oznaczający maksymalną prędkość jazdy dla opony. Zobacz nasz indeks prędkości opon.
Radial (radialna): rodzaj konstrukcji.
RC = „Rolling circumference”, tj. obwód toczny w mm
E = szerokość przekroju opony w mm
Tubeless: opona bez dętkiMichelin®
Michelin® X®: znak towarowy
Inne oznaczenia opon mogące pojawić się na bokach opony
Przejrzyjmy listę oznaczeń opon, które można znaleźć na ich bokach i odczytajmy ich znaczenie.
IF = "Improved Flexion": przedrostek oznaczający znormalizowaną kategorię opon zaprojektowanych do przenoszenia 20% większego obciążenia przy takim samym ciśnieniu (1).
VF = "Very High Flexion": jak widać na powyższym przykładzie, przedrostek oznaczający znormalizowaną kategorię opon zaprojektowanych do przenoszenia 40% większego obciążenia przy takim samym ciśnieniu (2).
PFO = "Pressure Field Operation": Pressure Field Operation: to oznaczenie opon jest normą ETRTO*, która umożliwia oponom IF/VF ciągnika przenoszenie większego obciążenia przy niższej prędkości (1)(2). * ETRTO = European Tyre and Rim Technical Organisation (Europejska Organizacja Techniczna ds. Opon i Obręczy)
Other AG tyre markings
CFO = "Cyclic Field Operation": oznacza ulepszoną cykliczną pracę na polu. CFO oznacza, że opony są zaprojektowane tak, aby zapewnić dodatkową nośność na polu na dystansie maksymalnie 1,5 km (3)
TL = "Tubeless": oznaczenie opony bezdętkowej. Michelin produkuje wyłącznie bezdętkowe opony rolnicze.
IMP = "Implement": to oznaczenie informuje, że opona jest przeznaczona głównie do maszyn rolniczych lub przyczep. Można ją także montować na przednich kołach oraz kołach napędowych ciągników rolniczych i leśnych, ale taka opona nie nadaje się do długotrwałej pracy z wysokim momentem obrotowym.
IND = "Industrial": oznaczenie stosowane na oponach do zastosowań budowlanych o nośności i ciśnieniu, które różnią się od opon o tym samym oznaczeniu i tym samym rozmiarze do zastosowań rolniczych.
NRO = "Narrow Rim Option": Narrow Rim Option: eksperymentalna norma ETRTO, która wymaga homologacji. Pozwala na użycie znacznie węższej obręczy niż dozwolona przez ETRTO dla opon IF i VF.
CAI = "International article code": międzynarodowy kod produktu: identyfikuje produkt za pomocą określonego unikalnego 6-cyfrowego kodu.
SRI = "Speed Radius Index": parametr używany do obliczania teoretycznej prędkości pojazdów podczas procedur normalizacyjnych w Unii Europejskiej oraz wymiany opon o różnych rozmiarach.
Piktogramy
Piktogramy stanowią dodatkowe oznaczenia opon, które można znaleźć na oponach MICHELIN. Oto, co oznaczają.
Piktogram technologii MICHELIN Ultraflex
MICHELIN Ultraflex
Opracowana przez Michelin w 2004 roku technologia MICHELIN Ultraflex to przełomowa innowacja, która umożliwia stosowanie znacznie niższego ciśnienia w oponach pojazdów rolniczych, a tym samym ochronę gleby i uzyskanie wyższych plonów. Symbol ten oznacza, że opona jest wyposażona w tę technologię.
Piktogram wysokiej przyczepności
Wysoka przyczepność
Ten piktogram oznacza, że opona została zaprojektowana w celu zapewnienia dużej przyczepności i lepszej trakcji w polu.Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj nasz artykuł pt. „Jak zwiększyć przyczepność”.
piktogram zgodności z systemem pompowania
Air system ready
Jeśli opona posiada oznaczenie „Air Systems Ready”, oznacza to, że jest kompatybilna z systemem CTIS (Central Tyre Inflation System), który pozwala regulować ciśnienie w oponach z kabiny pojazdu.
stubble shield pictogram
Stubble shield
Piktogram ten oznacza, że opona jest wyposażona w specjalną ochronę przed uszkodzeniami związanymi z jazdą po ściernisku.Patrz nasz artykuł na temat uszkodzeń opon.
Piktogram maksymalnego ciśnienia po założeniu na obręcz
Maksymalne ciśnienie po założeniu na obręcz
Ten symbol nie oznacza maksymalnego ciśnienia podczas jazdy, ale maksymalne ciśnienie po założeniu na obręcz.Nie zapomnij ustawić prawidłowego ciśnienia po założeniu opony.Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj nasz artykuł na ten temat.
Wymiary karkasu i obręczy
Przydatna może być również wiedza na temat wymiarów karkasu i obręczy. Nasze wyjaśnienia wraz ze schematem:
Wymiary karkasu i obręczy
Karkas
S: szerokość przekroju opony
R': promień pod obciążeniem statycznym wyrażony w mm – „R" dla opony radialnej. „-” dla diagonalnej
R: promień bez obciążenia
D: średnica zewnętrzna równa 2xR
Obręcz
Ø: średnica obręczy w calach
F: szerokość wewnętrzna
H: wysokość boku
Aby dowiedzieć się więcej o obręczach, zapoznaj się z naszym artykułem „Zrozumieć obręcze, dętki i zawory”.
Szukasz więcej porad? Odkryj nasz podstawowy przewodnik po oponach
(1) W porównaniu z oponą niewykonaną w standardzie IF (High Flexion)
(2) W porównaniu z oponą niewykonaną w standardzie VF (Very High Flexion)
(3) W porównaniu z oponą niewykonaną w standardzie CFO
Dołącz do społeczności Michelin!
Dołącz do naszej społeczności i zawsze bądź na bieżąco. Nowości, artykuły, wskazówki i same przydatne informacje, by praca w polu była bardziej efektywna i komfortowa.
Dołącz do społeczności Michelin!
Witamy w społeczności Michelin!