Obręcze, dętki i zawory do ciągnika – co jest czym?
Obręcze, dętki i zawory – co jest czym?
Obręcze
Dopasowanie opony do obręczy to podstawa, bez której ciągnik nie będzie dysponował oczekiwanymi osiągami. Dlatego tak ważne jest dopasowanie do siebie tych dwóch elementów. W tym celu wystarczy wykonać kilka prostych kroków.
Określ średnicę opony
Aby upewnić się, czy obręcz będzie pasowała do opony, w pierwszej kolejności należy sprawdzić jej średnicę, mierzoną w calach.
Obręcz i opona muszą mieć taką samą średnicę. To podobnie jak przy dobieraniu butów: jeśli nosisz rozmiar 42, trudno będzie wcisnąć stopę do buta w rozmiarze 38.
Za przykład niech posłuży opona w rozmiarze 540/65 R30 z gamy MICHELIN AXIOBIB 2:
Liczba umieszczona po literze R określa średnicę obręczy. W tym wypadku R30 oznacza, że wewnętrzna średnica opony wynosi 30 cali.
Sprawdź szerokość i profil obręczy
Jest to wartość, jaką otrzymasz po dopasowaniu średnicy opony.
Na wszystkich stronach produktowych opon znajdziesz tabelę „Charakterystyka techniczna”, w której zamieszczone są informacje o rozmiarze i odpowiedniej średnicy obręczy zalecanych i zatwierdzonych dla danego modelu opony.
Za przykład niech posłuży nam specyfikacja dla opony w rozmiarze 540/65 R30 z serii MICHELIN AXIOBIB 2.
Charakterystyka techniczna: Sprawdzanie szerokości i profilu felgi
Jak widać, zalecana obręcz dla opony o średnicy 30” nosi oznaczenie W18L.
Oznaczenie to wskazuje, jaki profil i szerokość są dopuszczalne.
Sprawdź charakterystykę techniczną tego rozmiaru: tutaj
Czy nowe opony będą pasować do obecnie używanych obręczy?
Przy zakupie ogumienia dowiesz się z oznaczeń na obręczach kół, czy nowe opony będą do nich pasować. Rozmiar obręczy jest na niej zaznaczony.
Jeśli okaże się, że opony, które zamierzasz kupić, nie pasują do obręczy, konieczna będzie wymiana ich na właściwe. W razie wątpliwości należy się skontaktować z autoryzowanym punktem sprzedaży.
Kod felgi: umiejscowienie na obręczy
The rim reference appears on the seat or on the disc of the rim
Aby dowiedzieć się więcej o obręczach
Na kod obręczy składają się wymiary F (szerokość wewnętrzna), H (wysokość kołnierza) oraz P (szerokość zewnętrzna), wszystkie podane w mm. W przykładowym oznaczeniu W18L wymiar F wynosi 457,2 mm, H to 25,4 mm, a P jest równe 33 mm.
Szczegółowe informacje dotyczące szerokości i profilu obręczy można znaleźć w naszej dokumentacji technicznej.
Czym jest o-ring?
Niektóre obręcze składają się z kilku elementów (zwykle trzech) i wymagają dodatkowego uszczelnienia. Tym uszczelnieniem jest właśnie o-ring. Montaż o-ringu nie jest konieczny w przypadku obręczy jednoczęściowych.
Dętki
Handlowe oznaczenie opony wskazuje, czy dana opona jest konstrukcją dętkową (TT), czy bezdętkową (TL). W asortymencie opon rolniczych Michelin znajduje się wyłącznie ogumienie bezdętkowe (tj. pozbawione wewnętrznej dętki).
Przykładowo, oznaczenie handlowe opony VF 540/65 R39 158D/155E TL kończy się literami TL, co oznacza możliwość montażu opony bez dętki na bezdętkowej obręczy.
Jeżeli z jakiegoś powodu chcesz umieścić w oponie dętkę, o ile jest ona dostępna, jej kod referencyjny znajdziesz w tabeli z danymi technicznymi (w dokumentacji technicznej lub na stronie produktowej danego modelu opony). Oznaczenie to jest umieszczone w kolumnie „Dętka (kod)”.
Odczytywanie danych technicznych: kod dętki
Warto pamiętać, że takie oznaczenie może być poprzedzone literą M (np. M754). Dla przykładowej opony w rozmiarze 540/65 R30 kod referencyjny dętki to 754.
Zawory
Jeśli dysponujesz już kodem dętki, zajrzyj do tabeli „Kody dętek i zaworów”, by znaleźć pasujący do niej zawór.
Po określeniu średnicy opony (w naszym przykładzie jest to 30”), można przejść bezpośrednio do części tabeli, która odpowiada tej średnicy. Następnie odszukaj kod referencyjny dętki.
Szukanie kodu dętki
Jak można zobaczyć powyżej, dętka o wynotowanym przez nas numerze referencyjnym (754) odpowiada zaworowi TR218A.
Teraz wiesz już, jaki rodzaj dętki i zaworu pasuje do Twojego modelu opony.
Różne rodzaje zaworów
Na kolejnych stronach dokumentu przedstawione są poszczególne rodzaje zaworów. Różnią się kształtem, długością i średnicą.
Zawory dętkowe
Zawór: 10 SC29
10 SC29
A = 15 mm
B = 29 mm
∝ = 90°
∅ = valve hole = 10 mm
Zawór: 10 SCH40
10 SCH40
A = 13 mm
B = 27 mm
∝ = 150°
∅ = valve hole = 10,2 mm
Zawór: TR13 i TR15
TR13 & TR15
TR13 (ETRTO = V2-01-1): L = 35 mm ; ∅ = valve hole = 11,5 mm
TR15 (ETRTO = V2-01-2): L = 35 mm; ∅ = valve hole = 16 mm
Zawór: TR218A
TR218A (ETRTO = V7-01-1)
Air/Water valve
L = 47,5 mm
∅ = valve hole = 15,7 mm
Zawór: 1964
1964
L = 40 mm
∅ = valve hole = 9,7 mm
Zawór: 1837
1837 (ETRTO = V5-04-1)
A = 27 mm
B = 79 mm
∝ = 80°
∅ = valve hole = 20,5 mm
Zawór: 582
582 (ETRTO = V3.06.5)
A = 20,5 mm / B = 131 mm
C = 49 mm / D = 62,5 mm
h = 17 mm
∝ = 90°
Zawór: 1123
1123 (ETRTO = V3.06.8)
A = 24,5 mm / B = 126,5 mm
C = 50,5 mm / D = 61,5 mm
h = 17 mm
∝ = 94°
Zawory do opon bezdętkowych i zawory powietrzno-wodne
Zawory do opon bezdętkowych
Zawór do opony bezdętkowej
TR618A (ETRTO = V5-01-1)
Air/water valve
L = 47,5 mm
∅ = valve hole = 15,7 mm
Zawór powietrzno-wodny
Zawór powietrzno-wodny
Zawór powietrzno-wodny
W niektórych przypadkach możliwy jest wybór konkretnego rodzaju zaworu, jednak nie wszystkie typy zaworów są dostępne dla każdej dętki.
Dołącz do społeczności Michelin!
Dołącz do naszej społeczności i zawsze bądź na bieżąco. Nowości, artykuły, wskazówki i same przydatne informacje, by praca w polu była bardziej efektywna i komfortowa.
Dołącz do społeczności Michelin!
Witamy w społeczności Michelin!
Szukasz więcej porad? Zajrzyj do naszego poradnika wyboru opon.