Background Michelin truck tyre mounted Help and Advice
pneu michelin monté sur camion
Podstawowe informacje o oponach ciężarowych i autobusowych
Wstępne informacje na temat użytkowania opon
Opony należy dobierać zgodnie z obowiązującymi przepisami, zaleceniami producenta pojazdu lub opon lub właściwego organu urzędowego (m.in. rozmiar, indeks nośności i prędkości, konstrukcja).
- Należy wziąć pod uwagę warunki użytkowania opon, tak aby ich osiągi spełniły oczekiwania użytkownika.
- W przypadku modyfikacji oryginalnego wyposażenia pojazdu należy sprawdzić, czy proponowane rozwiązanie jest zgodne z obowiązującymi przepisami oraz wymogami i zaleceniami producenta pojazdu (patrz przepisy obowiązujące w kraju). W niektórych krajach zmodyfikowany pojazd wymaga homologacji.
- Opony zdemontowane z innego pojazdu, używane lub pochodzące z pojazdu, który brał udział w wypadku muszą być przed montażem poddane dokładnej inspekcji przeprowadzonej przez specjalistę, tak aby gwarantowały bezpieczeństwo użytkownika i zgodność z obowiązującymi przepisami (patrz Najlepsze praktyki w zakresie montażu i pompowania opon).
- Niewłaściwe użytkowanie opon lub ich nieodpowiedni dobór mogą również przyczyniać się do przedwczesnego zużycia niektórych części mechanicznych w pojeździe.
Jak dobierać opony?
Aby mieć pewność bezpiecznej jazdy z zapewnieniem jak najlepszych osiągów, należy dobrać właściwe opony, kierując się pewnymi zasadami. Oto, jak dobrać odpowiednią oponę w 4 krokach!
KROK 1: Określenie właściwego rozmiaru opon
- Rozmiar musi być homologowany przez producenta pojazdu i odpowiadać co najmniej maksymalnej nośności osi.
- Maksymalny dopuszczalny nacisk na oś jest określany przez producenta pojazdu oraz uregulowany przepisami. Wyposażenie osi w opony o większej nośności nie upoważnia do przekroczenia maksymalnego obciążenia osi, określanego przez producenta pojazdu.
- Ponieważ opona o danym rozmiarze może pasować do różnego typu obręczy (o różnej szerokości), należy zawsze stosować się do normy ETRTO „Standards Manual” i/lub zaleceń producenta.
- Montaż opon na niestandardowych obręczach może prowadzić m.in. do zniszczenia koła i/lub opony, nieregularnego obszaru kontaktu opony z podłożem, a w konsekwencji do obniżenia bezpieczeństwa, przebiegu i trwałości opon oraz pozbawienia precyzji kierowania pojazdem.
wybierz właściwą oponę ciężarową
KROK 2: Określenie warunków użytkowania opon
- Gamy opon ciężarowych MICHELIN obejmują 6 segmentów lub gam opon, z których każdy spełnia inne oczekiwania i wymogi użytkowników.
- Przy wyborze odpowiedniej opony należy uwzględnić warunki użytkowania oraz korzyści z każdej gamy.
KROK 3: Określenie korzyści z użytkowania danej gamy opon
Specyficzne właściwości, które mają opony MICHELIN, opierają się na konkretnych potrzebach poszczególnych przewoźników.
KROK 4: Wybór odpowiedniej rzeźby bieżnika
Podczas wyboru rzeźby bieżnika obowiązują zasady, których należy BEZWZGLĘDNIE przestrzegać.
wybierz właściwy bieżnik opon ciężarowych
DODATKOWE ZALECENIA
- Na oś prowadzącą należy wybrać rzeźbę F lub Z.
Tę rzeźbę bieżnika opracowano i wykonano tak, by spełniała specyficzne wymagania przednich osi pojazdów: dynamiczne obciążenie, duże kąty skrętu, wysoki przebieg itp. Odradzamy montaż opon MICHELIN Remix, w tym opon z rzeźbą bieżnika Z, na pierwszej osi prowadzącej pojazdów silnikowych.
- Na oś napędową należy wybrać rzeźbę D lub Z.
Rzeźba bieżnika D została opracowana z uwzględnieniem sił działających na opony na osi napędowej takich jak przeniesienie momentu obrotowego silnika i hamowania, montaż opon bliźniaczych czy największy nacisk osi w całym pojeździe.
Opony z rzeźbą bieżnika Z można montować na osi napędowej, ale biorąc pod uwagę siły działające na tę oś, najbardziej zrównoważone osiągi zapewni opona z rzeźbą bieżnika D. Bieżnik Z będzie zapewniać znakomite osiągi na osi napędowej w niektórych zastosowaniach, na przykład w użytkowaniu miejskim.
- Na oś wleczoną należy wybrać rzeźbę T lub Z.
Te rzeźby bieżnika zostały zaprojektowane z uwzględnieniem sił działających na opony na osi wleczonej takie jak obciążenia statyczne i dynamiczne, poślizg boczny, wysokie przebiegi na osiach środkowych itp.
Opony z rzeźbą bieżnika T mają indeksy nośności i prędkości odpowiednie dla pojazdów ciągnionych (przyczep lub naczep). Montując opony z rzeźbą bieżnika Z, należy sprawdzić, czy ich indeksy nośności i prędkości spełniają wymogi użytkowania na danej osi.
Opony MICHELIN z rzeźbą bieżnika T przeznaczone na rynek europejski posiadają oznaczenie FRT (Free Rolling Tyre), standaryzowanym przez ETRTO. Obecne normy ETRTO zakazują stosowania rzeźby bieżnika T na osiach prowadzących i napędowych.
- Oznaczenie FRT
Definicja oznaczenia FRT jest również zawarta w punkcie 3.1.15 Regulaminu nr 54 EKG ONZ.
Zgodnie z regulaminem napis „FRT” (Free Rolling Tyre – opona na oś wleczoną) posiadają opony przeznaczone do stosowania na kołach osi przyczepy/naczepy oraz na kołach osi pojazdów silnikowych innych niż przednia oś prowadząca i osie napędowe.
MICHELIN podaje oznaczenie FRT również w oponach bieżnikowanych w technologii MICHELIN Remix.
Opony oznaczone FRT są homologowane tylko na osie wleczone i nie mogą być montowane na innych typach osi. Firma Michelin nie ponosi odpowiedzialności za skutki uszkodzeń lub obrażeń spowodowanych użytkowaniem opon w sposób niezgody z zaleceniami producenta. Montaż opon w rozmiarze 385/65 R 22.5 z oznaczeniem FRT jest dopuszczalny na ostatniej, nienapędzanej osi pojazdu silnikowego.
oznaczenia na oponach ciężarowych
oznaczenia na oponach ciężarowych 2
informacja prawna o zaleceniach
Potrzebujesz dalszej pomocy i porad?
• Budowa i cechy opon
• Prawidłowe ciśnienie
• Porady eksploatacyjne
• Przepisy obowiązujące w Polsce
• Przepisy europejskie
• Oznakowanie europejskie