Ograniczanie zagęszczania gleby

Opony są jedynym punktem kontaktu maszyny z podłożem, wobec czego mają decydujący wpływ na zagęszczanie gleby i tworzenie kolein.

Czym jest zagęszczanie gleby?

Zagęszczanie, czyli ugniatanie gruntu jest jedną z największych przyczyn niszczenia gleby zachodzącym na skutek poruszania się po niej ciężkich maszyn rolniczych często w trudnych warunkach pogodowych. Zagęszczenie gleby jest mocno związane z jej charakterystyką, wilgotnością, typem upraw i masą poruszającego się po niej sprzętu. Wielokrotne przejazdy maszyn rolniczych zagęszczają glebę i powodują jej ścinanie, tym samym ograniczając jej napowietrzenie, infiltrację i możliwość penetracji przez korzenie roślin. Zagęszczenie gleby ma również znaczne konsekwencje ekonomiczne i należą do nich mniejsze plony, ryzyko rozwoju chorób roślin czy konieczność przeprowadzenia czasochłonnych prac regeneracyjnych, takich jak orka i/lub spulchnienie, które wiążą się również z zużyciem dużej ilości paliwa.

Edito photo soilcompaction Help and Advice

soil with tire tracks

Edito photo rut formation Help and Advice

picture of a rut in a field

Jako powstają koleiny?

Koleiny to podłużne zagłębienia w glebie pozostawiane przez koła maszyn rolniczych. Tworzenie się kolein jest poważnym problemem zwłaszcza na błotnistym podłożu.

Koleiny mają katastrofalny wpływ na wzrost roślin uprawnych, ponieważ uniemożliwiają ich wzrost, co przekłada się na utratę części plonów.

Koleiny sprzyjają zatrzymywaniu się wody w glebie, ograniczają jej aerację i sprzyjają rozwojowi chorób upraw.

Koleiny powodują również większe zużycie paliwa przez maszyny rolniczego, które muszą pokonywać te nierówności terenu. Kolejne litry paliwa i pójdą na naprawę szkód związanych z koleinami, co jest również czasochłonne.
 

Jeżeli problem z zagęszczaniem gleby i powstawaniem kolein dotyczy obszaru kontaktu maszyny z podłożem, to właśnie tam należy szukać jego rozwiązania. Są nim niskociśnieniowe opony rolnicze o dużym indeksie nośności pozwalające na stosowanie ciężkich maszyn rolniczych. Wartość ciśnienia w oponie jest zbliżona do uśrednionej wartości nacisku maszyny na glebę. Zatem, jeśli ciśnienie w oponie wynosi 1 bar (14,5 psi), to ciśnienie wywierane przez oponę na glebę wyniesie około 1 funta/cal2 lub 1 kg/cm2. Im wyższe ciśnienie w oponach, tym większe ciśnienie wywierane na glebę i tym mocniejsze zagęszczenie gleby i tworzenie kolein. Dodatkowym czynnikiem zwiększającym zagęszczenie gleby jest poślizg opon. A skoro tak, to warto zadbać o odpowiednią trakcję opon!

 

Rada Michelin 

Michelin opracowuje opony rolnicze, które pomagają w znacznym stopniu ograniczyć ugniatanie gleby i zwiększyć przyczepność pojazdów rolniczych.

Rekomendacja nr 1: Wybieraj opony z technologią MICHELIN Ultraflex

Dzięki technologii MICHELIN UltraFlex zwiększanie plonów zaczyna się od opon. Na czym opiera się technologia?

Na innowacyjnym, elastycznym karkasie o wyjątkowej wytrzymałości.

W rezultacie opony MICHELIN UltraFlex mają większą nośność nawet przy bardzo niskim ciśnieniu, niezależnie od prędkości jazdy.

To jeszcze nie koniec! Elastyczny karkas zwiększa pole powierzchni obszaru kontaktu opony z podłożem, w efekcie czego podnosi przyczepność opony.

Rezultat:

  • oszczędność czasu i paliwa
  • większa ochrona gleby
  • większe plony
     

MICHELIN ULTRAFLEX - Protects the soil and reduces your operating costs (EN)

Logo ultraflex Tyre

Rekomendacja nr 2: Wybieraj szerokie opony o dużej pojemności wewnętrznej

Szerokość opon wpływa na zagęszczenie gleby! W szerokich oponach o dużej pojemności wewnętrznej można obniżyć ciśnienie, zachowując nośność i poprawiając jednocześnie jej właściwości trakcyjne. Warto zaznaczyć, że szersze opony mają tę samą średnicę zewnętrzną i obwód toczenia co opony standardowe. Oznacza to, że standardową oponę o określonych rozmiarach można zastąpić oponą szerszą w tym samym rozmiarze. Oferta szerokich opon o większej pojemności wewnętrznej Michelin:

  • MICHELIN OMNIBIB 620/70 R42 160D TL i 480/70 R30 141D TL
  • MICHELIN MULTIBIB 650/65 R42 158D TL i 540/65 R30 143D TL
  • MICHELIN MACHXBIB 650/75 R38 169 A8 /169B TL i 600/65 R28 154A8/154B TL
     

cknqaqhj200em01nnm1k025lm ckawcdwt602aq01l404po0457 edito 5 picture axiobib2 0081 at work 6 help and advice

Korzystasz z nieaktualnej wersji przeglądarki.

Nie wspieramy już tej wersji przeglądarki. Oznacza to, że niektóre funkcjonalności strony mogą nie działać poprawnie.

Zaktualizuj swoją przeglądarkę do nowszej wersji lub otwórz stronę korzystając z innej przeglądarki.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+