MICHELIN X® TWEEL™ w pojeździe Kubota
MICHELIN TWEEL: OPONA BEZPOWIETRZNA
Przez lata tradycyjne opony pneumatyczne były jedyną opcją dla kierowców poszukujących niezawodnej i wydajnej mobilności. Jednak wraz z wprowadzeniem opon bezpowietrznych sytuacja uległa zmianie. Bezpowietrzne opony Tweel to znaczący postęp technologiczny w całej branży oponiarskiej. W porównaniu z tradycyjnymi oponami oferują one nie tylko szereg korzyści, ale są także kompatybilne z szeroką gamą pojazdów i maszyn, takich jak kosiarki profesjonalne, ładowarki o sterowaniu burtowym (SSL) i lekkie maszyny budowlane, wózki widłowe podwieszane na ciężarówkach (TMF), pojazdy ATV i UTV, wózki golfowe czy też pojazdy wojskowe.
CZYM SĄ OPONY BEZPOWIETRZNE?
Inaczej niż w oponach tradycyjnych, wykonanych z gumy i wypełnionych sprężonym powietrzem, pod bieżnikiem opony bezpowietrznej znajduje się specjalna półsztywna
obręcz nośna połączona z piastą koła za pomocą elastycznych szprych utrzymujących ciężar pojazdu. Taka odporna na przebicia opona zachowuje się jak opona pneumatyczna, a nie jak opona pełna. Opona bezpowietrzna Michelin nosi nazwę „TWEEL”.
CO KRYJE SIĘ W NAZWIE „TWEEL”?
„TWEEL” to nazwa gamy opon bezpowietrznych Michelin. Słowo powstało z połączenia angielskich słów „TYRE” (opona) i „WHEEL” (koło), a cała koncepcja rozwiązania narodziła się w ośrodku badawczym Michelin w Greenville w Południowej Karolinie.
Technologia X Tweel - Pomoc i porady
JAK DZIAŁAJĄ OPONY MICHELIN TWEEL I Z CZEGO SĄ WYKONANE?
Aby obejrzeć film, należy zaakceptować niektóre pliki cookie z platformy YouTube. Aby otworzyć moduł plików cookie, kliknij przycisk poniżej.
Zaakceptuj pliki cookie YouTubeMICHELIN TWEEL to kompletne, jednoczęściowe i gotowe do montażu koło składające się z piasty zespolonej z bezpowietrzną oponą radialną.
Kluczowe elementy tego innowacyjnego rozwiązania:
- Półsztywna obręcz nośna z bieżnikiem zoptymalizowanym pod kątem długiej żywotności w trudnych warunkach użytkowania. Wytrzymałe, wykonane z żywic polimerowych szprychy, które utrzymują wagę pojazdu i obciążenie, pochłaniają uderzenia, zapewniają płynną jazdę i przenoszą energię w sposób, który ogranicza podskakiwanie typowe dla opon pneumatycznych.
- Wzmocniona stalowa piasta umożliwiająca montaż TWEEL w pojeździe.
Zastosowane w kole technologie amortyzują wstrząsy i wibracje. Półsztywna obręcz z bieżnikiem i elastyczne szprychy pozwalają oponie dopasowywać się do nierówności podłoża, gwarantując tym samym znakomitą trakcję, przyczepność i stabilność maszyny.
Montaż koła w pojeździe nie wymaga stosowania specjalistycznego sprzętu, a całe rozwiązanie eliminuje konieczność pompowania opon i monitorowania ciśnienia.
ZALETY OPON BEZPOWIETRZNYCH MICHELIN
Opony bezpowietrzne, zwane również oponami niepneumatycznymi (NPT), wyróżniają się kilkoma zaletami w porównaniu z tradycyjnymi oponami pneumatycznymi i pełnymi. Oto niektóre z nich:
Bez serwisowania
BRAK KONIECZNOŚCI SERWISOWANIA
MICHELIN X® TWEEL™ to gotowe do montażu koło zastępujące osobno montowaną obręcz i oponę. Rozwiązanie nie wymaga stosowania specjalistycznego sprzętu do montażu i eliminuje konieczność pompowania opon i monitorowania ciśnienia.
Mobilność i stabilność
KOMFORT I STABILNOŚĆ
Wykonane z żywic polimerowych szprychy przenoszą energię w sposób, który ogranicza podskakiwanie charakterystyczne dla opon pneumatycznych i sztywność typową dla opon pełnych, zapewniając tym samym wyjątkowy komfort i właściwości jezdne.
ZERO PRZEBIĆ, ZERO PRZESTOJÓW
ZERO PRZEBIĆ, ZERO PRZESTOJÓW
Bezpowietrzna opona radialna TWEEL została zaprojektowana tak, by zachować wszystkie korzyści opon pneumatycznych, ale bez niedogodności i przestojów związanych z przebiciami.
Opona przyjazna dla środowiska
OPONA PRZYJAZNA DLA ŚRODOWISKA
Opony bezpowietrzne pozwalają ograniczyć przedwczesne zużycie opon spowodowane na przykład nienaprawialnym przebiciem, oferując przy tym dwu-, a w niektórych przypadkach nawet trzykrotnie większą żywotność bieżnika w porównaniu z oponami pneumatycznymi*.
POJAZDY I MASZYNY KOMPATYBILNE Z OPONĄ TWEEL
Opony MICHELIN X® TWEEL™ można montować w maszynach użytkowanych w pięciu kluczowych segmentach.
Co więcej, ze względu na efektywność opony bezpowietrzne są szczególnie zalecane do użytku w trudnym terenie, gdzie przyczepność i kontrola nad pojazdem mają kluczowe znaczenie, a operator nie musi martwić się o przebicie opony.
Bezpowietrzna opona radialna do murawy
MICHELIN X® TWEEL™ TURF
Bezpowietrzne opony radialne do kosiarek profesjonalnych i maszyn do pielęgnacji murawy
Bezpowietrzne opony do pojazdów UTV
MICHELIN X® TWEEL™ UTV
Bezpowietrzne opony radialne do pojazdów typu side-by-side, quadów i pojazdów wojskowych
MICHELIN Tweel do małych maszyn budowlanych
MICHELIN X® TWEEL™ SSL
Bezpowietrzne opony radialne do ładowarek o sterowaniu burtowym i małych maszyn budowlanych
MICHELIN X® TWEEL™: opony do wózków golfowych i użytkowych
MICHELIN X® TWEEL™ TURF
Opony do wózków golfowych i użytkowych
Tweel do wózków widłowych podwieszanych na ciężarówkach
MICHELIN X® TWEEL™ TMF
opony do wózków widłowych podwieszanych na ciężarówkach
POZNAJ KILKA MODELI OPON Z GAMY MICHELIN TWEEL
Poszczególne gamy opon MICHELIN Tweel zostały zaprojektowane tak, by trafiać w różne potrzeby użytkowników maszyn takich jak m.in. ładowarki o sterowaniu burtowym, pojazdy do transportu materiałów czy pojazdy użytkowe.
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA NA TEMAT OPON BEZPOWIETRZNYCH (FAQ)
Opony Tweel stanowią znaczący postęp technologiczny w branży oponiarskiej i od 2012 roku z powodzeniem funkcjonują na rynku opon. Dzięki tej alternatywie dla tradycyjnych opon możemy dysponować bardziej ekologiczną mobilnością, większą wydajnością paliwową, bardziej trwałym ogumieniem i przede wszystkim wyeliminować przebicia.
Koncepcja opon bezpowietrznych, znanych również jako opony niepneumatyczne, zasadza się na całkowitym wyeliminowaniu konieczności monitorowania ciśnienia w oponach. Ale tak jak z każdą inną oponą, również w oponach bezpowietrznych będziemy musieli zadbać o kilka obszarów zapewniających jej osiągi i trwałość, takich jak kontrolowanie zużycia i czystości bieżnika, monitorowanie geometrii układu jezdnego pojazdów, sprawdzanie indeksów nośności opon i dbanie o odpowiednie warunki przechowywania opon bezpowietrznych.
MICHELIN opracował już prototypową oponę bezpowietrzną do samochodów osobowych i dostawczych: MICHELIN UPTIS.
MICHELIN UPTIS (Unique Puncture-proof TIre System) i MICHELIN Tweel to innowacyjne, ale różniące się konstrukcją i obszarami użytkowania opony opracowane przez Michelin.
MICHELIN UPTIS to opona bezpowietrzna do poruszających się po drogach samochodów osobowych i dostawczych, podczas gdy MICHELIN Tweel jest oponą do szerokiej gamy pojazdów do użytku pozadrogowego.
Nasza innowacyjna opona Michelin Tweel jest dostępna w sprzedaży od 2012 roku.
Pełne portfolio produktów Tweel jest dostępne u dealerów produktów Michelin.
Są to żywice poliuretanowe, z których powstają produkty poliuretanowe jednak nieco inne niż spotykane w masowej produkcji. Żywica polimerowa to poliuretan strukturalny opracowany specjalnie do tego zastosowań.
Michelin produkuje bezpowietrzne opony radialne TWEEL®, korzystając z procesów wulkanizacji stosowanych w produkcji opon o wysokich osiągach. Ponadto Michelin opracował własne procesy odlewania, wtryskiwania i łączenia materiałów wykorzystywanych do produkcji opon TWEEL®.
Od 2012 roku bezpowietrzna opona radialna TWEEL® i jej współwynalazcy otrzymali ponad 15 nagród.
- 26 kwietnia 2013 r.: MICHELIN® X®TWEEL® SSL otrzymuje nagrodę Silver Award w konkursie 2013 Edison Awards w kategorii transportu. Spośród 7156 nadesłanych zgłoszeń jury Edison Awards wybrało 131 finalistów. MICHELIN® X® TWEEL® jest jednym z 42 zwycięzców, którzy w 12 kategoriach uosabiali wytrwałość i doskonałość godną Thomasa Alvy Edisona.
- Opona MICHELIN® X®TWEEL® SSL wybrana przez czytelników Equipment Today jako jeden z 50 najbardziej innowacyjnych produktów roku 2013.
- Styczeń 2014 r.: Equipment World wyróżnia MICHELIN® X® TWEEL SSL jako jeden z „pięciu przełomowych” produktów w branży budowlanej w 2013 roku w konkursie 2014 Innovation Awards.
- Dr Tim Rhyne, starszy pracownik naukowy Michelin Americas Research and Development Corporation, plasuje się wśród 25 najważniejszych innowatorów 2014 roku wybranych przez redakcję Engineering News-Record (ENR) w uznaniu prac nad rewolucyjną technologią bezpowietrznych opon radialnych MICHELIN® TWEEL®. Nagroda jest przyznawana osobom, które „z pasją, zapałem i odwagą stawiają czoła najtrudniejszym wyzwaniom i czynią świat lepszym”.
- Czerwiec 2014 r.: Nagroda w konkursie Manufacturing Leadership Award 2014 dla Michelin North America, Inc. za oponę MICHELIN® X® TWEEL® SSL w kategorii Product Leadership w konkursie Manufacturing Leadership Awards 2014. Nagrody fundowane przez Frost & Sullivan’s Manufacturing Leadership Council przyznawane są w 11 kategoriach. Nagrody są wyrazem uznania dla firm i osób kształtujących przyszłość globalnej produkcji za wybitne projekty podejmowane i realizowane przez producentów. Według organizacji Manufacturing Leadership Community, zdobywcy nagród wyróżniają się „wprowadzaniem przełomowych innowacji i reagowaniem z niezrównaną elastycznością na potrzeby klientów”. Nagroda w Product Leadership, jednej z najbardziej konkurencyjnych kategorii, jest przyznawana firmom, które wprowadzają przełomowe produkty rozszerzające lub otwierające nowe rynki. Zdobywca nagrody musi wykazywać się także zdolnością do generowania nowych pomysłów prowadzących do opracowania pionierskich produktów tworzących i zmieniających rynki.
- Marzec 2015 r.: Dział Michelin Tweel Technologies otrzymuje od John Deere nagrodę w kategorii innowacji roku za oponę MICHELIN® X® TWEEL® TURF. Swoje nagrody John Deere przyznaje wybranej przez kapitułę nagrody grupie dostawców, którzy wykazują się innowacyjnością w produktach lub usługach dostarczanych firmie. Nagrody przyznawane są w oparciu o cztery kryteria: kreatywności, wykonalności, jakości współpracy i wpływu na wyniki finansowe. Nagrody promujące innowacje wśród swoich dostawców i wyróżniania za kreatywne podejście firma John Deere przyznaje od 2010 roku.
- Październik 2015 r.: Opona MICHELIN® X® TWEEL® TURF™ otrzymuje wyróżnienie w kategorii motoryzacja/transport w konkursie Create the Future Design Contest. Spośród ponad 1150 kandydatur zgłoszonych z 60 krajów jury konkursu nagrodziło lub uhonorowało wyróżnieniami 22 pomysły w siedmiu kategoriach, nagradzając je pod kątem innowacyjności, możliwości produkcyjnych i rynkowych. Organizowany corocznie od 2002 roku konkurs Create the Future Design Contest został zainicjowany przez wydawców magazynu NASA Tech Briefs, aby stymulować rozwój i nagradzać innowacje technologiczne. Do konkursu zgłoszono już ponad 10 000 projektów produktów opracowanych przez naukowców, przedsiębiorców i studentów z całego świata. W jury konkursu sąsiada 55 sędziów z całego świata. Oprócz członków redakcji magazynu, są tam również jego czytelnicy oraz sponsorzy konkursu. Nagrody przyznawane są w kategoriach lotnictwo/kosmonautyka i obronność, motoryzacja/transport, produkty konsumenckie, elektronika, maszyny/automatyka/robotyka, produkty medyczne oraz zrównoważone technologie.
Pomysł, aby rzucić wyzwanie oponom pneumatycznym i zbadać nowe, rewolucyjne koncepcje tego kluczowego elementu mobilności narodził się podczas wspólnego lunchu dr Tima Rhyne’a i inżyniera, póżniejszego współtwórcy Tweel, Steve’a Crona pod koniec lat 90. w Greenville w USA. Patenty na różne aspekty tej koncepcji otrzymywali oni w latach 1999, 2000 i 2003.
W ciągu następnej dekady inżynierowie pilnie pracowali nad różnymi prototypami radialnej bezpowietrznej opony TWEEL®, a w 2005 roku produkt został ostatecznie zaprezentowany na North American International Auto Show w Detroit na wózku inwalidzkim iBOT i transporterze ludzi Segway Concept Centaur.
Dzięki mieszankom gumy o wysokich parametrach technicznych oraz zapewniającej wysokie osiągi powierzchni kontaktu bieżnika z podłożem, żywotność Tweel jest dwu-, a w niektórych przypadkach nawet trzykrotnie większa od trwałości opon pneumatycznych o takiej samej głębokości bieżnika.
Naderwanie szprychy można naprawić po wstępnym wybraniu gumy na końcu pęknięcia i wygładzeniu jego krawędzi w poliuretanowej szprysze, zatrzymując w ten sposob pękanie. Naprawiona szprycha może być nawet dwukrotnie trwalsza niż nowa.
Potrzebujesz więcej informacji o oponach bezpowietrznych? A może już przekonaliśmy Cię, żeby przejść na Tweel? Skontaktuj się z nami!
Prototyp MICHELIN UPTIS