Co powoduje nierównomierne zużycie opon?
Opony rolnicze: co powoduje nierównomierne zużycie opon?
PODSUMOWANIE:
Jak rozpoznać nierównomierne zużycie opon?
Choć na oponach rolniczych nie ma wskaźników zużycia, nierównomierne zużycie opon można sprawdzić. Robi się to, patrząc na opony od czoła bieżnika z pewnej odległości. W ten sposób można sprawdzić, czy jakieś części opon nie ulegają wyraźnie większemu zużyciu.
Zużycie opony można również sprawdzić, mierząc głębokościomierzem wysokość dwóch sąsiednich klocków bieżnika znajdujących się na jednej krawędzi . Pomiar powtarzamy na drugiej krawędzi opony. Różnica w głębokości lewej i prawej strony bieżnika oznacza, że opona zużywa się nierównomiernie.
jak rozpoznać nierównomierne zużycie opon
Dlaczego moje opony rolnicze mocno się zużywają?
Istnieje kilka rodzajów nierównomiernego zużycia opon. Poznaj tego cztery główne przyczyny, klikając na nie:
1. Nieprawidłowe ciśnienie
Nierównomierne zużycie opon może być spowodowane zbyt wysokim lub zbyt niskim ciśnieniem. Dbaj o prawidłowe ciśnienie w oponach, aby uniknąć tych problemów.
Zbyt duże ciśnienie powietrza w oponie
Jeśli opona jest przepompowana, środkowa część jej bieżnika może ulec przedwczesnemu zużyciu z powodu jej wybrzuszenia.
Przepompowanie opon rolniczych
Under-inflation
Jeśli jednak jest niedopompowana, będzie się zapadać i mieć tendencję do przedwczesnego zużycia na barkach.
Niedopompowane opony rolnicze
Stopień zużycia
Użytkowanie intensywne
2. Efekt skraju drogi
Drogi nie są całkowicie płaskie, ale zwykle nieco pochylone. Ciągnik porusza się tylko po jej jednej stronie, jeśli droga jest dwukierunkowa.
W rezultacie w krajach o ruchu lewostronnym zużycie będzie bardziej widoczne po lewej stronie bieżnika. I odwrotnie – w krajach o ruchu prawostronnym zużycie będzie bardziej widoczne po prawej stronie bieżnika.
Prostym rozwiązaniem tego problemu jest zamiana lewej i prawej opony po dostrzeżeniu pierwszych oznak zużycia na barkach.
3. Niewspółosiowość osi przyczepy
Jeśli ciągnik holuje przyczepę, której osie są ustawione nieprawidłowo, może to spowodować zużycie jego przednich i tylnych opon w wyniku znoszenia.
Jeśli zużycie w wyniku znoszenia wystąpi na prawej połowie przedniej prawej opony, wpłynie to również na prawą połowę przedniej lewej opony. Oznacza to, że obie opony zużyją się przedwcześnie po tej samej stronie.
Zużycie w wyniku znoszenia po tej samej stronie
Stopień zużycia
Użytkowanie intensywne
4. Problem z geometrią
Geometria dotyczy równoległości i kąta pochylenia kół maszyny rolniczej. Każde z tych ustawień może być nieprawidłowe. Przyjrzyjmy się bliżej, dlaczego może to prowadzić do nierównomiernego zużycia.
-
Równoległość
Przednia oś ciągnika jest skrętna i często podlega różnym obciążeniom. Na przykład podczas orki na polu opona w bruździe jest poddawana większemym naprężeniom, co może spowodować rozregulowanie przedniej osi.
Należy również zauważyć, że niewspółosiowość nie występuje tylko w starych ciągnikach. Fabryczne ustawienie zbieżności może nie być odpowiednie do sposobu użytkowania pojazdu.
Przesunięcie o zaledwie kilka milimetrów może spowodować nierównomierne zużycie opon. Istnieją dwa główne rodzaje niewspółosiowości związanej z równoległością:
Zbieżność dodatnia (koła zbieżne)
Dwie przednie opony są lekko zwrócone do siebie, co powoduje zużycie zewnętrznej części ich bieżników.Patrząc z góry, wyglądają one następująco:
TYŁ
\—/
PRZÓD
Jeśli dodamy do tego wspomniany efekt skraju drogi, zużycie będzie jeszcze bardziej widoczne na oponie toczącej się blisko krawędzi drogi.
zbieżność dodatnia (koła zbieżne)
Stopień zużycia
Użytkowanie intensywne
Zbieżność ujemna (koła rozbieżne)
W przypadku rozbieżności dwie przednie opony są lekko zwrócone na zewnątrz.Patrząc z góry, wyglądają one następująco:
TYŁ
/—\
PRZÓD
W rezultacie bardziej zużywać się będzie wewnętrzna strona bieżnika obu opon.
Zbieżność ujemna (koła rozbieżne)
Stopień zużycia
Użytkowanie intensywne
-
Kąt pochylenia koła
Dodatni kąt pochylenia koła
Dodatni kąt pochylenia koła oznacza, że górna część przednich opon jest bardziej oddalona od dolnej. W tym przypadku zużycie opon będzie większe na zewnętrznych klockach bieżnika.
Patrząc od przodu, opony wyglądają następująco:
GÓRA
\—/
DÓŁ
Ujemny kąt pochylenia koła
W przypadku ujemnego kąta pochylenia koła jest odwrotnie. Części opon dotykające podłoża są bardziej oddalone od siebie niż ich wierzchołki.
Tu zużycie opon będzie bardziej widoczne na wewnętrznych klockach bieżnika.Patrząc od przodu, opony wyglądają następująco:
GÓRA
/—\
DÓŁ
Other agricultural machinery concerned
Należy zauważyć, że zużycie opon spowodowane niewspółosiowością mechaniczną może dotyczyć maszyn rolniczych innych niż ciągniki:
- Nierównomierne zużycie opon związane z równoległością lub niewspółosiowością jest również możliwe w przypadku przyczep.
- W kombajnach zużycie związane z równoległością lub pochyleniem może mieć wpływ na tylne opony.
- Przegubowe maszyny żniwne mogą być narażone na niewspółosiowość, a tym samym na nierównomierne zużycie opon.
- Opony opryskiwaczy mogą wykazywać nierównomierne zużycie z powodu braku równoległości, niewspółosiowości lub pochylenia kół.W razie wątpliwości zalecamy kontakt ze specjalistą, który sprawdzi równoległość i pochylenie kół za pomocą specjalistycznych narzędzi pomiarowych.
A jeśli nadszedł czas na wymianę opon, zapoznaj się z naszą ofertą opon opracowanych z myślą o użytkownikach maszyn rolniczych:
Dołącz do społeczności Michelin!
Dołącz do naszej społeczności i zawsze bądź na bieżąco. Nowości, artykuły, wskazówki i same przydatne informacje, by praca w polu była bardziej efektywna i komfortowa.
Dołącz do społeczności Michelin!
Witamy w społeczności Michelin!
Powiązane artykuły, które mogą Cię zainteresować: Jak uniknąć uszkodzenia opon?
Szukasz więcej porad? Odkryj nasz przewodnik po uszkodzeniach i zużyciu opon