What can cause uneven tyre wear?

Co powoduje nierównomierne zużycie opon?

Opony rolnicze: co powoduje nierównomierne zużycie opon?

Jeśli  opony rolnicze wykazują nierównomierne zużycie, ich żywotność może zostać skrócona, a ich wymiana będzie oznaczać dodatkowe koszty.
Jak rozpoznać nierównomierne zużycie opon?
Jakie są tego przyczyny i co robić?Odpowiedzi udzielą Ci nasi eksperci.

PODSUMOWANIE:

Jak rozpoznać nierównomierne zużycie opon?

Choć na oponach rolniczych nie ma wskaźników zużycia, nierównomierne zużycie opon można sprawdzić. Robi się to, patrząc na opony od czoła bieżnika z pewnej odległości. W ten sposób można sprawdzić, czy jakieś części opon nie ulegają wyraźnie większemu zużyciu.

Zużycie opony można również sprawdzić, mierząc głębokościomierzem wysokość dwóch sąsiednich klocków bieżnika znajdujących się na jednej krawędzi . Pomiar powtarzamy na drugiej krawędzi opony. Różnica w głębokości lewej i prawej strony bieżnika oznacza, że opona zużywa się nierównomiernie.

How to check for uneven tyre wear

jak rozpoznać nierównomierne zużycie opon

Dlaczego moje opony rolnicze mocno się zużywają?

Istnieje kilka rodzajów nierównomiernego zużycia opon. Poznaj tego cztery główne przyczyny, klikając na nie:

1. Nieprawidłowe ciśnienie

Nierównomierne zużycie opon może być spowodowane zbyt wysokim lub zbyt niskim ciśnieniem. Dbaj o prawidłowe ciśnienie w oponach, aby uniknąć tych problemów.

Zbyt duże ciśnienie powietrza w oponie

Jeśli opona jest przepompowana, środkowa część jej bieżnika może ulec przedwczesnemu zużyciu z powodu jej wybrzuszenia.

Pronounced tyre wear in the centre of the tread due to over-inflation

Przepompowanie opon rolniczych

Under-inflation

Jeśli jednak jest niedopompowana, będzie się zapadać i mieć tendencję do przedwczesnego zużycia na barkach.

Wyraźne zużycie brzegów opon z powodu niedopompowania

Niedopompowane opony rolnicze

Stopień zużycia

Severity of wear

Użytkowanie intensywne

2. Efekt skraju drogi

Drogi nie są całkowicie płaskie, ale zwykle nieco pochylone. Ciągnik porusza się tylko po jej jednej stronie, jeśli droga jest dwukierunkowa.

W rezultacie w krajach o ruchu lewostronnym zużycie będzie bardziej widoczne po lewej stronie bieżnika. I odwrotnie – w krajach o ruchu prawostronnym zużycie będzie bardziej widoczne po prawej stronie bieżnika.

Prostym rozwiązaniem tego problemu jest zamiana lewej i prawej opony po dostrzeżeniu pierwszych oznak zużycia na barkach.

3. Niewspółosiowość osi przyczepy

Jeśli ciągnik holuje przyczepę, której osie ustawione nieprawidłowo, może to spowodować zużycie jego przednich i tylnych opon w wyniku znoszenia.

Jeśli zużycie w wyniku znoszenia wystąpi na prawej połowie przedniej prawej opony, wpłynie to również na prawą połowę przedniej lewej opony. Oznacza to, że obie opony zużyją się przedwcześnie po tej samej stronie.

Drift wear on the right half of both front tyres

Zużycie w wyniku znoszenia po tej samej stronie

Stopień zużycia

Severity of wear

Użytkowanie intensywne

4. Problem z geometrią

Geometria dotyczy równoległości i kąta pochylenia kół maszyny rolniczej. Każde z tych ustawień może być nieprawidłowe. Przyjrzyjmy się bliżej, dlaczego może to prowadzić do nierównomiernego zużycia.

  • Równoległość

Przednia oś ciągnika jest skrętna i często podlega różnym obciążeniom. Na przykład podczas orki na polu opona w bruździe jest poddawana większemym naprężeniom, co może spowodować rozregulowanie przedniej osi.

Należy również zauważyć, że niewspółosiowość nie występuje tylko w starych ciągnikach. Fabryczne ustawienie zbieżności może nie być odpowiednie do sposobu użytkowania pojazdu.

Przesunięcie o zaledwie kilka milimetrów może spowodować nierównomierne zużycie opon. Istnieją dwa główne rodzaje niewspółosiowości związanej z równoległością: 

Zbieżność dodatnia (koła zbieżne)

Dwie przednie opony są lekko zwrócone do siebie, co powoduje zużycie zewnętrznej części ich bieżników.Patrząc z góry, wyglądają one następująco:

TYŁ
\—/
PRZÓD

Jeśli dodamy do tego wspomniany efekt skraju drogi, zużycie będzie jeszcze bardziej widoczne na oponie toczącej się blisko krawędzi drogi.

Zużycie opony spowodowane zbieżnością dodatnią zaakcentowane na prawej oponie blisko krawędzi jezdni

zbieżność dodatnia (koła zbieżne)

Stopień zużycia

Severity of wear

Użytkowanie intensywne

Zbieżność ujemna  (koła rozbieżne)

W przypadku rozbieżności dwie przednie opony są lekko zwrócone na zewnątrz.Patrząc z góry, wyglądają one następująco:

TYŁ
/—\
PRZÓD

W rezultacie bardziej zużywać się będzie wewnętrzna strona bieżnika obu opon.

Nierównomierne zużycie opon z powodu rozbieżności

Zbieżność ujemna (koła rozbieżne)

Stopień zużycia

Severity of wear

Użytkowanie intensywne

  • Kąt pochylenia koła

Dodatni kąt pochylenia koła

Dodatni kąt pochylenia koła oznacza, że górna część przednich opon jest bardziej oddalona od dolnej. W tym przypadku zużycie opon będzie większe na zewnętrznych klockach bieżnika.

Patrząc od przodu, opony wyglądają następująco:

GÓRA
\
/
DÓŁ

Ujemny kąt pochylenia koła

W przypadku ujemnego kąta pochylenia koła jest odwrotnie. Części opon dotykające podłoża są bardziej oddalone od siebie niż ich wierzchołki.

Tu zużycie opon będzie bardziej widoczne na wewnętrznych klockach bieżnika.Patrząc od przodu, opony wyglądają następująco:

GÓRA
/\
DÓŁ

Other agricultural machinery concerned

Należy zauważyć, że zużycie opon spowodowane niewspółosiowością mechaniczną może dotyczyć maszyn rolniczych innych niż ciągniki:

  • Nierównomierne zużycie opon związane z równoległością lub niewspółosiowością jest również możliwe w przypadku przyczep.
  • W kombajnach zużycie związane z równoległością lub pochyleniem może mieć wpływ na tylne opony.
  • Przegubowe maszyny żniwne mogą być narażone na niewspółosiowość, a tym samym na nierównomierne zużycie opon.
  • Opony opryskiwaczy mogą wykazywać nierównomierne zużycie z powodu braku równoległości, niewspółosiowości lub pochylenia kół.W razie wątpliwości zalecamy kontakt ze specjalistą, który sprawdzi równoległość i pochylenie kół za pomocą specjalistycznych narzędzi pomiarowych.


A jeśli nadszedł czas na wymianę opon, zapoznaj się z naszą ofertą opon opracowanych z myślą o użytkownikach maszyn rolniczych:

Dołącz do społeczności Michelin!

Dołącz do naszej społeczności i zawsze bądź na bieżąco. Nowości, artykuły, wskazówki i same przydatne informacje, by praca w polu była bardziej efektywna i komfortowa.

Dołącz do społeczności Michelin!

Dołącz do społeczności Michelin!

Uprawa zbóż Hodowla zwierząt Gospodarstwo hodowlano-uprawowe Inne
common.error.invalidField:This field is invalid
10-300 ha 300-1000 ha 1001- 3000 ha > 3000 ha
common.error.invalidField:This field is invalid
common.error.invalidField:This field is invalid
0/200

Podając swój adres e-mail i klikając poniższy przycisk, wyrażam zgodę na Warunki użytkowania i Politykę prywatności. Przedstawiciel Michelin może skontaktować się z Tobą, jeśli wyrazisz zainteresowanie kontaktem w sprawie oferty produktu lub usługi. Możesz w dowolnym momencie zrezygnować.

common.error.invalidField:This field is invalid

Powiązane artykuły, które mogą Cię zainteresować: Jak uniknąć uszkodzenia opon?

Korzystasz z nieaktualnej wersji przeglądarki.

Nie wspieramy już tej wersji przeglądarki. Oznacza to, że niektóre funkcjonalności strony mogą nie działać poprawnie.

Zaktualizuj swoją przeglądarkę do nowszej wersji lub otwórz stronę korzystając z innej przeglądarki.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+