Jakie są zagrożenia związane z przeciążeniem opon
Jakie są zagrożenia związane z przeciążeniem opon i jak ich uniknąć?
W swojej działalności rolniczej musisz myśleć o wielu rzeczach, a opony pewnie nie są Twoim największym zmartwieniem. Tym niemniej są one wyjątkowo ważne w kontekście produktywności. Nieuwzględnienie ich nośności i ograniczeń może prowadzić do przeciążenia, przedwczesnego zużycia ogumienia i w konsekwencji do konieczności poniesienia nieprzewidzianych wydatków. O czym należy pamiętać, aby tego uniknąć? Nasi eksperci wyjaśniają.
PODSUMOWANIE:
Czym jest przeciążenie opony?
Każda opona posiada indeks nośności, który odpowiada maksymalnemu obciążeniu, jakie może przenosić. Wysoka nośność opony nie oznacza jednak, że może ona przenosić takie samo obciążenie w każdych warunkach. Jeśli jedziesz ze zbyt dużą prędkością lub nie napompujesz opony wystarczająco, możesz doprowadzić do jej przeciążenia.
Stosunek obciążenia/prędkości/ciśnienia
Te trzy parametry są ze sobą ściśle powiązane i należy brać je pod uwagę, aby uniknąć przeciążenia opon. Dla lepszego zobrazowania przedstawiamy dwa przykłady z oponą MICHELIN MACHXBIB w rozmiarze 710/70R42 173D.
Przykład 1: W tej tabeli widzimy, że aby przewieźć ładunek ważący 6355 kg, nie należy przekraczać prędkości 50 km/h, a ciśnienie w oponach powinno wynosić 2 bary.
MICHELIN MACHXBIB: współczynnik prędkości/ciśnienia/obciążenia
Jednak przy ciśnieniu 1,6 bara przy tej samej prędkości można przewieźć tylko 5880 kg. Większe obciążenie przeciążyłoby oponę.
Przykład 2: Przyjrzyjmy się teraz temu samemu przykładowi, ale tym razem z perspektywy prędkości.Tabela pokazuje, że przy ciśnieniu 1,6 bara opona może przenosić obciążenie do 7380 kg przy maksymalnej prędkości 10 km/h.
MICHELIN MACHXBIB: przykład 2. współczynnika prędkości/ciśnienia/obciążenia
Jednak gdyby maszyna rolnicza jechała z prędkością 40 km/h zamiast 10 km/h, opona nie mogłaby udźwignąć 7380 kg. Przy tej prędkości, bez zmiany ciśnienia, maksymalne możliwe obciążenie jest zredukowane do 6130 kg
.Do orki i innych prac rolniczych wymagających wysokiego momentu obrotowego należy odnosić się do wiersza dla 30 km/h. Prędkość 10 km/h jest przeznaczona wyłącznie do pracy z niskim momentem obrotowym.
Więcej o obciążeniach i prędkościach dowiesz się z naszego artykułu.
Jak oszacować obciążenie?
Obciążenie maszyn rolniczych może zależeć od ich zastosowania. Na przykład ciągnik może być wyposażony różny osprzęt.Oszacowanie obciążenia, jakie maszyna musi przenieść w każdym przypadku nie jest łatwe.
Aby Ci w tym pomóc, Michelin opracował narzędzie o nazwie MICHELIN AGROPRESSURE , które oblicza obciążenie i ciśnienie pod kątem zastosowania.
Znaczenie ciśnienia
Opony muszą być napompowane do odpowiedniego ciśnienia zależnego od obciążenia holowanego narzędzia z uwzględnieniem odpowiedniej prędkości maksymalnej.
A co, jeśli masa obciążenia wzrośnie?
Jeśli narzędzie jest cięższe, potrzeba więcej powietrza, aby je utrzymać , ponieważ to właśnie powietrze w oponie przenosi obciążenie.
Ilość powietrza można zwiększyć na kilka sposobów:
- zwiększając ciśnienie w oponach (nasz pierwszy przykład pokazał, że przy ciśnieniu 2 barów opona może przenosić większe obciążenie niż przy 1,6 bara);
- montując szersze opony;
- montując szersze i wyższe opony (o większej średnicy).Zatem decydując się na opony, najlepiej wybrać takie, które mogą przenosić obciążenie, jakie będą musiały przenosić maszyny rolnicze, lub takie, w których można stosować niższe ciśnienie dla danego obciążenia.
Wartym uwagi sposobem zwiększenia nośności jest zamontowanie opon IF (High Flexion)/VF (Very High Flexion).
Dzięki technologii MICHELIN Ultraflex nasze opony VF (Very High Flexion) zapewniają od 20% do 40% większą nośność w porównaniu ze standardową oponą konwencjonalną*.
Jakie zagrożenia może powodować nieprawidłowe ciśnienie?
Jeśli po zmianie narzędzia ciśnienie nie zostanie dostosowane, może wystąpić nieprawidłowy stosunek obciążenia/ciśnienia/prędkości opisany w naszych przykładach powyżej. Może to odbijać się na efektywności prac i trwałości opon.
W polu
W polu zbyt niskie i zbyt wysokie ciśnienie powodują różne zagrożenia.
Niedopompowane oponyW polu jedną z konsekwencji
niewystarczającego ciśnienia jest utrata wydajności maszyn rolniczych.Inny skutek dotyczy wytrzymałości opony:
karkas niedopompowanej opony ulega zużyciu, co prowadzi do skrócenia jej żywotności, a tym samym konieczności poniesienia kosztów przedwczesnej wymiany.
niskie ciśnienie w polu
Przepompowane opony
Przepompowana opona na polu jest narażona na różne zagrożenia.
Będzie ona bardziej podatna na przecięcia i przebicia, co może mieć wspomniane powyżej skutki (koszty przedwczesnej wymiany).
Ponadto przepompowane opony zostawiają mniejszy ślad na podłożu.Przepompowanie prowadzi także do utraty przyczepności i nadmiernego poślizgu, co zwiększa ugniatanie gleby, zużycie paliwa oraz zmniejsza wydajność ciągnika.
wysokie ciśnienie w polu
Na drodze
Również na drodze jazda ze zbyt wysokim lub niskim ciśnieniem w oponach wiąże się z różnymi niebezpieczeństwami.
Niedopompowane opony
Jeśli opony są niedopompowane w stosunku do obciążenia, jakie muszą utrzymywać przy maksymalnej prędkości jazdy, to może w nich wystąpić szybsze zużycie barków, degradacja karkasu i obniżająca bezpieczeństwo użytkowania niestabilność podczas jazdy.
Co więcej, niedopompowane opony na drodze przynoszą wyższe zużycie paliwa, czyli dodatkowe koszty.
niskie ciśnienie na drodze
Przepompowane opony
Przepompowane opony stają się wybrzuszone, co powoduje zwiększone zużycie nie barków, ale środkowej części czoła opony.Są one również bardziej podatne na przecięcia i przebicia, a jazda na nich jest mniej komfortowa.
Przepompowana opona na drodze
Podsumowanie
Dlatego należy przestrzegać zalecanego stosunku obciążenia/prędkości/ciśnienia opony.
W polu opona dostosowana do obciążenia i napompowana do prawidłowego ciśnienia nie będzie przeciążona oraz będzie zapewniać optymalną powierzchnię styku z podłożem i prawidłową penetracją bieżnikiem. Będzie mogła zapewnić wydajność, dla której została zaprojektowana i normalną żywotność.
Na drodze opona o ciśnieniu dostosowanym do obciążenia nie będzie przeciążona i zapewni optymalny komfort oraz bezpieczeństwo. Zużycie będzie normalne i równomierne.Przydatne linki:
Useful links:
Technologia MICHELIN UltraFlex
Od 20% do 40% większa nośność niż opon standardowych*.
Nasze bezpłatne narzędzie internetowe do obliczania obciążenia i ciśnienia
Szukasz więcej porad? Odkryj nasz przewodnik po uszkodzeniach i zużyciu opon
* W porównaniu z oponą niewykonaną w standardzie VF (Very High Flexion)
Dołącz do społeczności Michelin!
Dołącz do naszej społeczności i zawsze bądź na bieżąco. Nowości, artykuły, wskazówki i same przydatne informacje, by praca w polu była bardziej efektywna i komfortowa.
Dołącz do społeczności Michelin!
Witamy w społeczności Michelin!