What are the different tractor tyre tread patterns?

What are the different tractor tyre tread patterns?

Czym różnią się bieżniki opon do ciągników?


Rodzaje rzeźby bieżnika opon do ciągników ewoluowały na przestrzeni lat w odpowiedzi na potrzeby rolników. Odkryj ich zalety i różnice pomiędzy nimi.

PODSUMOWANIE: 

Rzeźba radialna i trakcja

Tradycyjnie opony rolnicze były wyposażone w bieżnik o blokach ułożonych radialnie, czyli prostopadle do drogi, co zapewniało dobrą trakcję podczas prac polowych. Jednak taka rzeźba bieżnika była dość niepraktyczna pod względem prowadzenia i sterowności. Ciągnik na takich oponach pracujący na pochyłym terenie, miał tendencję do zbaczania z kursu z powodu braku stabilności. Jednym słowem radialna rzeźba bieżnika dawała najlepszą trakcję pod warunkiem, że ciągnik pracował w linii prostej na płaskim terenie.

Rzeźba w jodełkę dla większego komfortu

Radialna rzeźba bieżnika miała jeszcze jedną wadę: powodowała głośne dudnienie podczas jazdy po drodze. Bloki bieżnika, uderzając mocno w twarde podłoże generują hałas, który może być bardzo uciążliwy dla kierowcy ciągnika.

Właśnie dlatego producenci opon zaadoptowali nowe podejście do projektowania bieżników z myślą o klientach, którzy spędzają więcej czasu na drodze: rzeźbę bieżnika w układzie w jodełkę o różnych kształtach i kątach ułożenia klocków bieżnika. Taki bieżnik zapewnia kompromis pomiędzy doskonałą trakcją a bardziej stopniowym wchodzeniem bloków w kontakt z powierzchnią styku, dzięki czemu dudnienie jest cichsze. Innymi słowy, akceptujemy poświęcenie części trakcji, jeśli przekłada się to na większy komfort na drodze i lepsze hamowanie.

Hybrydowe bieżniki opon do ciągników

Następnie zaczęły pojawiać się opony z rzeźbą hybrydową. Kiedy bloki są całe, mówimy o jodełce, lecz kiedy blok przecięty jest na dwie części, mówimy już o rzeźbie hybrydowej. Pierwsze opony z hybrydową rzeźbą bieżnika w sektorze rolniczym zostały opracowane do użytku na drogach.

Uważano, że miejski ciągnik, który np. kosi trawniki przy drogach i kopie rowy, przemieszczając się z miejsca na miejsce będzie poruszał się głównie po drodze. Opona hybrydowa nie musi zatem zapewniać najlepszej trakcji, ponieważ pojazdy z reguły nie są używane w trudnych warunkach polowych czy na wymagającym terenie.

MICHELIN ROADBIB stworzona głównie do użytku na drogach

Hybrydowa rzeźba bieżnika, jak w przypadku opon MICHELIN ROADBIB została zaprojektowana specjalnie z myślą o rolnikach, którzy spędzają około 80% czasu na drodze.

Przykładowo, kiedy korzystają z ciągników z przyczepami z gnojowicą do rozrzutników. Miejsce pracy może znajdować się w sporej odległości, czasem nawet i 10 km, od miejsca, w którym znajduje się gnojowica. W takim przypadku rolnik spędza większość dnia w ciągniku, pokonując duże dystanse, aby zaopatrzyć rozrzutniki na polach. Kilka razy dziennie pokonuje drogę w obie strony, często z dużą prędkością, aby uniknąć przestojów w pracy rozrzutników.

MICHELIN ROADBIB - its tyre tread pattern was designed mainly for road use

MICHELIN ROADBIB - its tyre tread pattern was designed mainly for road use

Dla użytkowników tej opony doskonała trakcja nie jest priorytetem, ponieważ zazwyczaj nie mierzą się z trudnymi warunkami w terenie, np. podczas orki w twardej glebie. Tymczasem komfort i zwrotność ciągnika to istotne kryteria, biorąc pod uwagę liczbę godzin spędzanych na drodze. Ważnym czynnikiem jest także zużycie paliwa, co ma szczególne znaczenie dla użytkowników poszukujących obniżenia kosztów operacyjnych. Trzecim kryterium jest zużycie opon. Opony do ciągników zużywają się szybciej na drodze niż na polu, gdzie nie ma kamieni i dużego tarcia. Zatem jeśli ciągnik użytkowany jest głównie na drodze, zużycie opon staje się kolejnym istotnym kryterium. Hybrydowa rzeźba bieżnika opon MICHELIN ROADBIB została zaprojektowana do jazdy po polu, lecz równie dobrze radzi sobie na drodze.

Innymi słowy, umożliwia prace polowe w normalnych warunkach i zapewnia doskonałą powierzchnię styku z podłożem, gwarantując komfort na drodze, efektywne hamowanie i równomierne zużycie sprzyjające długiej żywotności.

MICHELIN EVOBIB : opona stworzona głównie do jazdy po drogach oraz po polu

Opona MICHELIN EVOBIB zapewnia dobrą pracę zarówno przy wysokim, jak i niskim ciśnieniu i jest kompatybilna z systemem zdalnej regulacji ciśnienia (CTIS). Oznacza to, że ciśnienie w oponie można łatwo i szybko regulować do wartości na drogę i w pole, aby mieć pewność, że opona będzie zapewniać optymalne osiągi na obydwu typach podłoża, co sprawia, że MICHELIN EVOBIB a 2-in-1 tyre. 

Aby osiągnąć taki efekt, skupiliśmy się na trakcji na polu, stosując rzeźbę bieżnika podobną do tej stosowanej w standardowych oponach rolniczych pod względem liczby bloków i przestrzeni pomiędzy nimi. Umożliwia to skuteczne usuwanie ziemi.

MICHELIN EVOBIB- its tyre tread pattern was designed for the road and the field

MICHELIN EVOBIB- its tyre tread pattern was designed for the road and the field

Ciśnienie w oponie można również zwiększyć, aby obniżyć opory toczenia na drodze, a tym samym zmniejszyć zużycie paliwa. Ponadto rzeźba bieżnika opony została zaprojektowana tak, aby zapewniać równomierne zużycie, a jednocześnie pewien komfort pracy, choć nieco mniejszy niż w MICHELIN ROADBIB z hybrydowym, obniżającym poziom hałasu bieżnikiem.

Opona MICHELIN EVOBIB oferuje także korzyści, jakie daje wzmocniony karkas MICHELIN ULTRAFLEX w standardzie VF i PFO.

MICHELIN CROSSGRIP : wytrzymałość i zwrotność

Bieżnik opony MICHELIN CROSSGRIP został zaprojektowany specjalnie do prac na poboczach dróg, w szczególności wykonywanych ciągnikami służb miejskich. Głównym zadaniem opony jest zapewnienie dużej stabilności ciągników, często wyposażonych w kosiarki czy rozdrabniacze do drewna.

W rezultacie opona MICHELIN CrossGrip jest przystosowana do dużych obciążeń pracujących narzędzi. Oprócz wytrzymałości rzeźba bieżnika opony zapewnia dobrą przyczepność. Opona ta jest także wykorzystywana do odśnieżania w Kanadzie, gdzie ceniona jest za zwrotność, precyzję i skuteczność hamowania. W porównaniu z oponami standardowymi zapewnia bardziej precyzyjne manewrowanie pojazdem, co przyspiesza odśnieżanie.

MICHELIN CROSSGRIP- its tyre tread pattern was designed for great resistance and manoeuvrability

MICHELIN CROSSGRIP- its tyre tread pattern was designed for great resistance and manoeuvrability

Warto zauważyć, że opony rolnicze są ogólnie projektowane jako kierunkowe, co oznacza, że muszą być montowane zgodnie z kierunkiem toczenia wskazanym przez układ klocków bieżnika w jodełkę.

Projektując oponę MICHELIN CrossGrip uwzględniliśmy znacznie większe obciążenia działające na oponę po stronie z pracującym narzędziem, co oznacza większe zużycie po tej właśnie stronie.

Dlatego MICHELIN CrossGrip posiada niekierunkowy bieżnik, dzięki czemu użytkownik może wygodnie zamieniać opony, żeby wyrównać zużycie bez konieczności ściągania opon z obręczy. Wystarczy tylko odkręcić koła i zamienić je miejscami w pojeździe, co pozwala oszczędzić sporo czasu.

Opony do użytku głównie przy pracach polowych

Jeśli korzystasz z ciągnika głównie do prac polowych, to najbardziej odpowiednie będą dla Ciebie opony kilku innych naszych gam.

Odkryj nasze opony do ciągników o dużej mocy stworzone z myślą o trwałości i najlepszej trakcji.

Korzystasz z nieaktualnej wersji przeglądarki.

Nie wspieramy już tej wersji przeglądarki. Oznacza to, że niektóre funkcjonalności strony mogą nie działać poprawnie.

Zaktualizuj swoją przeglądarkę do nowszej wersji lub otwórz stronę korzystając z innej przeglądarki.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+