Ballast tractor tyres to support motor skills
Dociążanie opon ciągnika w celu zwiększenia wydajności silnika
PODSUMOWANIE :
Dlaczego dociążanie jest przydatne?
Korzyść jest prosta i jasna: odpowiednie dociążenie, podnosi wydajność ciągnika podczas prac polowych.
Poprawia się przyczepność opon ciągnika, dzięki czemu maszyna zyskuje lepszą trakcję. Z kolei lepsza trakcja oznacza mniejszy współczynnik poślizgu, co nie tylko pozwala oszczędzić paliwo, ale także sprawia, że możemy pracować bardziej wydajnie i wydłużyć żywotność opon.
With right ballasting, you could gain in efficiency in the field
Jak dociążyć opony ciągnika ?
Dociążanie kół polega na zamontowaniu na nich obciążników. Można to zrobić samodzielnie, ale można także zamówić taką usługę sprzedawcy ciągnika lub opon. Aby uzyskać dobrą trakcję, zalecamy dodanie około 50 kg na 1 KM mocy ciągnika. Wartość dociążenia uzyskamy, mnożąc 50 kg przez moc naszego ciągnika.
Dociążanie ma na celu wyrównanie obciążenia na przedniej i tylnej osi ciągnika. Przykładowo, jeśli narzędzie zamontowane z tyłu ciągnika doprowadza do zachwiania równowagi poprzez odciążenie przodu pojazdu, może być konieczne dodanie obciążnika z przodu, aby utrzymać równowagę.
W przypadku ciągników z ładowaczem czołowym niezbędne może okazać się dodanie obciążników z tyłu.
Dociążanie jest niezwykle istotne, jeśli chodzi o utrzymanie odpowiedniego stosunku mocy do masy ciągnika, w szczególności tam, gdzie wymagana jest duża moc, np. przy głęboszowaniu czy głębokiej orce. W takich warunkach zbyt lekki ciągnik będzie miał problem z osiągnięciem efektywnej trakcji, stąd konieczność montażu obciążników.
W poszukiwaniu równowagi
Należy dążyć do równowagi pomiędzy obciążeniem przodu i tyłu ciągnika, aby zapewnić jego wydajność.
W niektórych modelach ciągników, z uwagi na rozmiar i układ przekładni, zaleca się rozkład obciążenia wynoszący 40% z przodu i 60% z tyłu.
ballasting helps to restore balance between the front and rear of the tractor
Zalecenia mogą się jednak różnić w zależności od producenta i rodzaju ciągnika. Niektórzy producenci udzielają dość szczegółowych zaleceń, inni natomiast pozostawiają decyzję dealerowi, który może dostosować rozkład obciążenia do potrzeb i ograniczeń klienta.
Jak wspomnieliśmy powyżej, jeżeli do tylnej części ciągnika doczepione jest ciężkie narzędzie dla wyrównania obciążenia konieczne jest dodanie obciążników z przodu pojazdu. Jednakże częstym błędem jest dociążanie ciągnika z przodu, kiedy sam w sobie jest już ciężki. Powoduje to odciążenie tyłu, a co za tym idzie, utratę trakcji i przeciążenie przedniej osi. Często skutkuje to także większym uślizgiem, co zazwyczaj stanowi pierwszy objaw braku równowagi w obciążeniu. Oprócz obciążenia elementów mechanicznych ciągnika i jego opon, uślizg ma również wpływ wzrost zużycia paliwa oraz na jakość uprawianej gleby.
Jeśli zauważysz spadek trakcji lub niewłaściwe prowadzenie swojej maszyny rolniczej, zalecamy zgłoszenie się po poradę do dealera. Będzie on w stanie przekazać Ci informacje, których potrzebujesz, aby zoptymalizować dociążenie w celu uzyskania bardziej odpowiedniego stosunku mocy do masy pojazdu.
Jak montuje się obciążniki ?
Obciążniki można przymocować do kół.
Można je również zamocować w różnych miejscach na maszynach rolniczych, np. na przednim lub tylnym zawiesiu, czy nawet od dołu ciągnika, aby obniżyć jego środek ciężkości, jednocześnie utrzymując równowagę pomiędzy obciążeniem przodu i tyłu.
How are ballast weights fixed
Jak dociążyć opony ciągnika wodą ?
Dociążanie opon wodą/płynem
W niektórych przypadkach, w celu zwiększenia masy maszyny lub obniżenia jej środka ciężkości, opony można dociążyć płynem.
Zawory do opon rolniczych to zazwyczaj zawory typu „powietrze i woda”. To oznacza, że opony można wypełnić płynem (wodą z płynem przeciw zamarzaniu) maksymalnie do 75% jej pojemności wewnętrznej (rys. 1).
Ballasting tyres with liquids
W zimie temperatury mogą spadać poniżej zera, a przy temperaturze 0°C wymagane jest użycie środka zapobiegającego zamarzaniu na bazie glikolu*.
Aby maksymalnie dociążyć oponę wodą, napełnij dętkę lub oponę bezdętkową płynem do poziomu zaworu (zawór w pozycji na godz. 12:00), spuszczając jednocześnie powietrze (rys. 2).
Ponieważ powietrze zajmuje ok. 25% całkowitej objętości wewnętrznej opony, należy regularnie monitorować ciśnienie w dociążanych oponach. Zalecamy kontrolę ciśnienia co miesiąc.
inflation and pressure are adjusted using air
A: Water B: air
Dociążanie opon bezdętkowych wodą/płynem
Załóż i ustaw oponę :
- Zmniejsz ciśnienie w oponie (do ok. 0,5 bara)
- Ustaw zawór w położeniu na godzinie 12:00,
- Rozpocznij napełnianie opony płynem (woda + środek przeciw zamarzaniu) do maksymalnego poziomu 75%, jednocześnie spuszczając powietrze (rys. 2),
- Napompuj oponę powietrzem do właściwego ciśnienia.
Dociążanie innych maszyn rolniczych
Dociążanie można stosować nie tylko w ciągnikach; może być przydatne także w innych maszynach rolniczych.
Przykładowo w przypadku silosokombajnów lub kombajnów zbożowych niektórzy producenci oferują możliwość dociążenia tyłu pojazdu, aby zrównoważyć obciążenie, jakie spowodują zawieszone z przodu narzędzia.
Opryskiwacze samojezdne mogą także wymagać dociążenia, szczególnie podczas użytkowania na pochyłym terenie.
W uprawie winorośli dociążanie jest powszechnie stosowane, ponieważ tereny winnic są często bardzo strome. Dociążanie wykorzystywane jest ponadto w ciągnikach i kombajnach o dużym prześwicie, w szczególności w kombajnach do zbioru winogron. Ciągniki z dużym prześwitem mają stosunkowo wysoko położony środek ciężkości, co sprawia, że na stromym terenie istnieje większe ryzyko ich przewrócenia. Aby zwiększyć bezpieczeństwo w takich warunkach, powszechną praktyką jest dociążanie maszyny obciążnikami lub płynem, aby obniżyć środek ciężkości.
Inne artykuły, które mogą Cię zainteresować :
Potrzebujesz więcej porad? Skorystaj z naszego poradnika na temat konserwacji opon
* Z uwagi na to, że firma Michelin nie produkuje płynów przeciw zamarzaniu, w gwarancji opon MICHELIN wyraźnie zaznaczono, że firma nie ponosi żadnej odpowiedzialności za ewentualne uszkodzenia opon spowodowane stosowaniem tego typu produktów.