Flat tyre: does my tractor have a punctured tyre?

Opona bez powietrza: czy mój ciągnik ma przebitą oponę?

Opona bez powietrza: czy mój ciągnik ma przebitą oponę?


Co może zirytować bardziej niż opona bez powietrza podczas uprawiania roli? Czy naprawdę problemem jest przebicie opony?
Czy można ją naprawić? Nasi eksperci Michelin służą poradą.

PODSUMOWANIE:

A co jeśli to nie było przebicie opony? 

Jeśli układ zdalnego pompowania wyświetla ostrzeżenie lub uważasz, że w oponie nie ma powietrza albo jest go mniej niż normalnie, pierwszym podejrzeniem jest przebicie opony. Jednak przyczyna może być inna. 

Skąd wiesz, czy opona jest przebita? 

Napompuj ją! 
Tak, jest to pierwsza czynność, którą zalecamy, ponieważ tylko to pozwoli Ci zweryfikować jedną z tych hipotez: 

1. Alarm systemu zdalnego pompowania (CTIS) mógł być spowodowany błędem pomiarowym. Zmiany temperatury zewnętrznej prowadzą do zmian ciśnienia. W zależności od tolerancji czujników może to wygenerować prawdziwe lub fałszywe ostrzeżenie o oponie bez powietrza.

2. Występuje niewielki, niezauważalny spadek ciśnienia, co jest normalne przy braku regulacji ciśnienia w oponach przez długi czas. Przywrócenie optymalnego ciśnienia dla danej czynności zapobiegnie uszkodzeniu opony podczas jazdy.

 3. Słyszysz ciągły wyciek powietrza, co potwierdza problem. W tym trzecim przypadku,
w którym potwierdzono nienormalną utratę powietrza, może to być spowodowane: 
problemem ze szczelnością lub przebiciem opony. 

Problem ze szczelnością 

Jeśli problemem jest szczelność, może być on spowodowany usterką zaworu. Na przykład kapturek zaworu został zgubiony, nie jest już szczelny lub w miejscu mocowania zaworu do obręczy wycieka powietrze. 

Wśród możliwych przyczyn jest również ziemia, która podczas pracy na polu mogła dostać się między krawędź obręczy a stopkę, powodując uchodzenie powietrza. 

Trzecią możliwością jest to, że wewnętrzna część z czasem sporowaciała , tracąc pierwotną szczelność. 

Przebita opona

Podczas pracy może wystąpić przebicie opony.

Może do tego doprowadzić przecięcie lub perforacja bieżnika lub boku opony bądź pęknięcie obręczy. 

A punctured tractor tyre

Przebita opona ciągnika

Co należy zrobić?

Na tym etapie możesz jeszcze nie wiedzieć, czy jest to przebicie opony, czy problem ze szczelnością. Aby spróbować znaleźć miejsce wycieku, można spryskać oponę, felgę i zawór wodą z mydłem. 
 
Jeśli np. zauważysz wyciek powietrza w zaworze, do rozwiązania problemu może wystarczyć dokręcenie go. 
W innych przypadkach lepiej skonsultować się ze specjalistą od opon rolniczych, który ją zbada okiem eksperta i oceni, czy nadaje się do naprawy.
 Oto kilka porad, jak uniknąć uszkodzenia opon.

Kiedy można naprawić przebitą oponę?  

W niektórych przypadkach naprawa opony ciągnika jest możliwa, nawet jeśli jest ona przebita. Na podstawie rodzaju uszkodzenia opony, tj. długości i głębokości przecięcia oraz jego lokalizacji, specjalista będzie w stanie stwierdzić, czy można dać oponie drugie życie. 

W innych przypadkach naprawa będzie niemożliwa i konieczna będzie wymiana opony. 

Tyre puncture: Repairable damage

Tyre puncture: Repairable damage

Uszkodzenie możliwe do naprawy

Poniżej znajduje się lista przypadków, w których przebita opona zwykle może być naprawiona.

  • Przecięcia lub uszkodzenia klocków bieżnika, np. kawałki metalu wbite w oponę.
  • Przecięcia lub wyrwania gumy bieżnika.
  • Niewielkie przebicia po wewnętrznej stronie opony.
  • Niewielkie, prostopadłe do obwodu przecięcia na boku.


Oto kilka zdjęć uszkodzeń, które można naprawić:

Repairable damage: tyre tractor example1

Repairable damage: tyre tractor example1

Repairable damage: tyre tractor example2

Repairable damage: tyre tractor example2

Repairable damage: tyre tractor example3

Repairable damage: tyre tractor example3

Tyre puncture: Non-repairable damage

Tyre puncture: Non-repairable damage

Uszkodzenie niemożliwe do naprawy

W następujących przypadkach przebicia opony nie można lub nie powinno sięnaprawiać.

  • Z przyczyn technicznych lub zbyt dużego kosztu naprawy.

  • Długie, głębokie przecięcia po wewnętrznej stronie opony.

  • Obwodowe uszkodzenia boku .

  • Uszkodzenie w obszarze stopki.

  • Radialne rozwarstwienie.

    Oto kilka zdjęć ilustrujących uszkodzenia nienadające się do naprawy:

Non repairable damage example1

Non repairable damage example1

Non repairable damage example2

Non repairable damage example2

Non repairable damage example3

Non repairable damage example3

Jak naprawia się przebitą oponę? 

W tym filmie ekspert przedstawia przykłady możliwych i niemożliwych do naprawy uszkodzeń opon i demonstruje krok po kroku przebieg naprawy. 

Is my agricultural tyre repairable? Report

Masz przebitą oponę do naprawy? Znajdź najbliższego specjalistę. 

Dołącz do społeczności Michelin!

Dołącz do naszej społeczności i zawsze bądź na bieżąco. Nowości, artykuły, wskazówki i same przydatne informacje, by praca w polu była bardziej efektywna i komfortowa.

Dołącz do społeczności Michelin!

Dołącz do społeczności Michelin!

Uprawa zbóż Hodowla zwierząt Gospodarstwo hodowlano-uprawowe Inne
common.error.invalidField:This field is invalid
10-300 ha 300-1000 ha 1001- 3000 ha > 3000 ha
common.error.invalidField:This field is invalid
common.error.invalidField:This field is invalid
0/200

Podając swój adres e-mail i klikając poniższy przycisk, wyrażam zgodę na Warunki użytkowania i Politykę prywatności. Przedstawiciel Michelin może skontaktować się z Tobą, jeśli wyrazisz zainteresowanie kontaktem w sprawie oferty produktu lub usługi. Możesz w dowolnym momencie zrezygnować.

common.error.invalidField:This field is invalid

Korzystasz z nieaktualnej wersji przeglądarki.

Nie wspieramy już tej wersji przeglądarki. Oznacza to, że niektóre funkcjonalności strony mogą nie działać poprawnie.

Zaktualizuj swoją przeglądarkę do nowszej wersji lub otwórz stronę korzystając z innej przeglądarki.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+