Czy warto stosować hybrydowe opony rolnicze do jazdy po drogach i prac polowych

Czy warto stosować hybrydowe opony rolnicze do jazdy po drogach i prac polowych

Czy warto stosować hybrydowe opony rolnicze do jazdy po drogach i prac polowych?



Czy użytkujesz ciągnik zarówno w polu, jak i na drogach? Właściwości użytkowe, jakich oczekuje się od ogumienia w jednym i drugim przypadku, nie są takie same. Czy warto założyć do ciągnika opony hybrydowe, sprawdzające się w obu tych sytuacjach? A może lepiej wybrać standardowe ogumienie, zaprojektowane z myślą o konkretnym podłożu, ryzykując pogorszeniem sprawności w innych warunkach?
Nasi eksperci odpowiedzą na Twoje pytania w tym artykule.

Rolnictwo: zmieniające się potrzeby

Aż do początku XXI wieku, ciągniki wyposażano w standardowe ogumienie, nie różnicując go w zależności od tego, czy dany pojazd będzie użytkowany częściej w polu, czy na drodze.

Rolnik transportował pług na pole ciągnikiem, co wymagało dopompowania opon. Ale gdy dotarł już do celu i zjechał z utwardzonej nawierzchni, ciśnienie w oponach okazywało się zbyt wysokie.

Ciągnik gorzej radził sobie w grząskim gruncie, a jego koła nadmiernie ugniatały ziemię, co przekładało się na słabsze plony. Z drugiej strony jazda po drodze na niedopompowanych oponach, za to ze znacznym obciążeniem (jak choćby ze wspomnianym pługiem), przyspieszała ścieranie się bieżnika i podnosiła zużycie paliwa.

Tracteur montés en pneus MICHELIN EVOBIB quitte le champ

evobib at work

Tracteur montés en pneus MICHELIN EVOBIB quitte le champ

Pierwszy krok Michelin w stronę eksploatacji hybrydowej

W Michelin postanowiliśmy zatem opracować rozwiązanie, które pozwoliłoby poruszać się ciągnikiem po drogach na oponach o obniżonym ciśnieniu dostosowanym do prac polowych. Tak powstała technologia MICHELIN UltraFlex.

Zgodnie z założeniami tak skonstruowana opona może być użytkowana z ciśnieniem niższym o 40% od ciśnienia w standardowych oponach rolniczych bez pogarszania jej nośności. Jest też zdolna do utrzymania o 40% większego ciężaru niż konwencjonalna opona napompowana do takiego samego ciśnienia.*

Krótko mówiąc, opona do ciągnika z technologią MICHELIN UltraFlex pozwala pracować w polu na niższym ciśnieniu niż w przypadku standardowego ogumienia. To oznacza większą powierzchnię przylegania opony do podłoża, a w rezultacie lepszą trakcję i znaczące ograniczenie ugniatania ziemi, co przekłada się na wyższe plony. Ciągnikiem na takich oponach można również bez obaw wyjechać na drogę bez dopompowywania kół, w dodatku z obciążeniem większym, niż gdyby poruszał się na oponach standardowych.

Jak już wiemy, w zależności od planowanych prac możliwe jest założenie różnych opon do jednego ciągnika. Istnieją jednak pewne ograniczenia, które omawiamy poniżej.

CTIS: drugi krok w stronę eksploatacji hybrydowej

Doskonale zdajemy sobie sprawę, że regulacja ciśnienia w oponach po wyjeździe na drogę czy zjechaniu na pole jest dla rolników problematyczna. Kłopot udało się jednak rozwiązać za sprawą nowoczesnej technologii –  centralnego systemu pompowania opon CTIS**.

System ten umożliwił łatwe i wygodne regulowanie ciśnienia w oponach bez wysiadania z kabiny ciągnika.

** System CTIS jest dostępny tylko w wybranych krajach. Więcej informacji uzyskasz w autoryzowanym punkcie sprzedaży.

Trzy opony rolnicze do użytku hybrydowego

Skoro wiesz już co nieco o stosowanych przez nas rozwiązaniach technologicznych, pomożemy Ci wybrać oponę, która będzie najlepiej odpowiadać Twoim potrzebom. Nasze rozwiązania mają charakter wielofunkcyjny, jednak Twoja decyzja powinna zależeć od tego, do jakich zastosowań najczęściej wykorzystujesz swój ciągnik. Poniżej prezentujemy 3 opony hybrydowe i wyjaśniamy, jak wybrać odpowiednią do Twoich potrzeb.

1. Opony hybrydowe zoptymalizowane pod kątem jazdy po drogach i pracy w polu

Jako że część rolników użytkuje swoje ciągniki w równym stopniu na drogach, co w polu, potrzebne jest im ogumienie, które poradzi sobie w obu tych sytuacjach.
Opracowanie centralnego systemu pompowania opon CTIS** pozwoliło Michelin zaprojektować oponę MICHELIN EVOBIB, prawdziwe rozwiązanie 2 w 1, które świetnie sprawdza się tak w polu, jak na utwardzonej nawierzchni.

Czy opona MICHELIN EVOBIB będzie dla Ciebie dobrym wyborem?

MICHELIN Evobib to opony hybrydowe do użytku na drodze i w polu

MICHELIN Evobib to opony hybrydowe do użytku na drodze i w polu

Jeśli potrzebujesz ogumienia hybrydowego, które stanowi udany kompromis między jazdą po drodze a pracą w polu, opona MICHELIN EVOBIB to bez wątpienia strzał w dziesiątkę.

Na drodze opona ta obniża zużycie paliwa i wydłuża okres eksploatacji ogumienia tak samo jak opona MICHELIN ROADBIB przystosowana typowo do jazdy po drogach, którą prezentujemy poniżej.

W polu, w normalnych warunkach pracy, opona MICHELIN EVOBIB wykazuje się takimi samymi właściwościami trakcyjnymi jak MICHELIN AXIOBIB 2, opona rolnicza przeznaczona do prac polowych, która została opisana poniżej.

Opona MICHELIN EVOBIB wymaga systemu CTIS**

Aby możliwy był montaż opon MICHELIN EVOBIB, ciągnik musi być wyposażony w centralny system pompowania opon (CTIS**). Jeśli taki system nie został zainstalowany fabrycznie, możesz doposażyć ciągnik z zestawem marki Michelin*.

2. Opony hybrydowe zaprojektowane z myślą o twardej nawierzchni

Część rolników i podwykonawców świadczących usługi rolnicze dużo czasu spędza na drogach, przemieszczając się między polami (np. podczas obsiewu czy zbiorów). Jednak bieżnik konwencjonalnych opon rolniczych sprawia, że taka jazda jest hałaśliwa i uciążliwa.

W tej sytuacji w Michelin postanowiono skorzystać z bogatego doświadczenia w konstruowaniu opon drogowych i opracować oponę rolniczą, która lepiej poradzi sobie na twardej nawierzchni, a jednocześnie umożliwi sprawne wykonywanie prac polowych. Tak powstała opona MICHELIN ROADBIB, przeznaczona do jazdy ciągnikiem po drogach, która poradzi sobie także w polu.

Czy opona MICHELIN ROADBIB będzie dla Ciebie dobrym wyborem?

MICHELIN Roadbib to opony rolnicze przeznaczone do eksploatacji na drogach

MICHELIN Roadbib to opony rolnicze przeznaczone do eksploatacji na drogach

Jeśli przez 80% czasu poruszasz się ciągnikiem z przyczepą po utwardzonych drogach i dbasz o ekonomię jazdy, a pozostałe 20% przypada na prace polowe w niezbyt wymagającym terenie, opona MICHELIN ROADBIB powinna spełnić Twoje oczekiwania.

Opona ta może być używana w pracach polowych, ale może nie zapewnić wystarczającej trakcji w trudnych warunkach. Jest przeznaczona głównie do użytku drogowego, pozwala obniżyć zużycie paliwa, zapewnia dobry komfort jazdy i wykazuje się większą trwałością niż standardowe ogumienie.

Opona MICHELIN ROADBIB jest kompatybilna z systemem CTIS**

W celu ułatwienia przejazdu między polem i drogą i odwrotnie zadbaliśmy, by opona współpracowała z systemem CTIS*, choć jego obecność w ciągniku nie jest obowiązkowa.

3. Opony rolnicze opracowane z myślą o pracach w polu

Do ciągników, które są użytkowana przede wszystkim w polu, Michelin skonstruował oponę MICHELIN AXIOBIB 2. Opona ta zapewnia świetną trakcję w ciężkich pracach ciągnikami o mocy od 160 KM do 550 KM, ale dzięki zastosowaniu technologii MICHELIN Ultraflex może też być użytkowana na drogach.

Czy opona MICHELIN AXIOBIB 2 będzie dla Ciebie dobrym wyborem?

MICHELIN AXIOBIB 2 to opony rolnicze przeznaczone do prac polowych

MICHELIN AXIOBIB 2 to opony rolnicze przeznaczone do prac polowych

Jeśli większość prac wykonujesz w polu, czasem w trudnych warunkach, i oczekujesz dobrej trakcji, opona MICHELIN AXIOBIB 2 powinna Cię zadowolić.

Dzięki zastosowaniu technologii MICHELIN UltraFlex może pełnić rolę opony niskociśnieniowej, a więc oferującej lepszą trakcję i nie ugniatającej nadmiernie gleby, co ma przełożenie na lepsze plony.

Opona MICHELIN AXIOBIB 2 jest kompatybilna z systemem CTIS**

W celu ułatwienia regulacji ciśnienia w ogumieniu po wyjeździe na drogę dopilnowaliśmy, by opona współpracowała z systemem CTIS*, choć jego obecność w ciągniku nie jest obowiązkowa.

Alternatywa dla ciągników o niedużej mocy

Jeżeli użytkujesz ciągnik o niedużej mocy w gospodarstwie, przedsiębiorstwie albo do pracy zimowych, mamy dla Ciebie wszechstronną alternatywę: hybrydową oponę MICHELIN CrossGrip przeznaczoną do jazdy po drogach, po trawie i w śniegu.

Model ten świetnie sprawdza się w mniejszych ciągnikach, koparko-ładowarkach i ładowarkach teleskopowych, zapewniając im lepszą trakcję i właściwości jezdne.

W zależności od przeznaczenia możesz wybrać wariant z odpowiednim oznaczeniem kolorystycznym:

  • Kolor CZARNY dobrze radzi sobie na utwardzonej nawierzchni
  • Kolor ZIELONY zapewnia dobrą przyczepność na trawach i łąkach
  • Kolor BIAŁY zapewnia dobrą przyczepność na śniegu
Informacje prawne

* Różnica normatywna między standardową oponą rolniczą a oponą wykonaną w standardzie VF (Very High Flexion). VF to oznaczenie ogumienia certyfikowane przez Europejską Organizację Techniczną ds. Opon i Obręczy (ETRTO) oraz amerykańskie Stowarzyszenie ds. Opon i Obręczy (TRA).

** System CTIS jest dostępny tylko w wybranych krajach. Więcej informacji uzyskasz w autoryzowanym punkcie sprzedaży.

Korzystasz z nieaktualnej wersji przeglądarki.

Nie wspieramy już tej wersji przeglądarki. Oznacza to, że niektóre funkcjonalności strony mogą nie działać poprawnie.

Zaktualizuj swoją przeglądarkę do nowszej wersji lub otwórz stronę korzystając z innej przeglądarki.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+