How can you support efficiency when ploughing?

How can you support efficiency when ploughing?

Jak zoptymalizować wydajność ciągnika podczas orki?

Orka to jedna z najcięższych prac polowych dla ciągnika. Jeśli nie zastosujemy wcześniej kilku środków zapobiegawczych, rośnie ryzyko uślizgu opon na miękkiej lub podmokłej glebie.  Odkryj nasze wskazówki dotyczące optymalizacji wydajności ciągnika podczas orki.

PODSUMOWANIE :

Jak uniknąć ryzyka zwiększonego uślizgu

Orka, podobnie jak spulchnianie gleby, to praca wymagająca wysokiego momentu obrotowego. Jest on niezbędny, ponieważ ciągnik musi mieć odpowiednią moc, aby ciągnąc za sobą narzędzie z elementami zagłębionymi w glebie, która może być dodatkowo glinasta lub podmokła.  

W takich warunkach, przy niewystarczającej trakcji opon, będą one miały skłonność do dużego poślizgu na podłożu. Obliczyliśmy, że aby zapewnić sprawne przenoszenie mocy na podłoże, optymalny współczynnik poślizgu dla opon powinien wynosić 10-15%. Oto kilka wskazówek, jak go uzyskać.  

Wybierz duże i szerokie opony

Aby zapewnić odpowiednią wydajność ciągnika podczas orki, zalecamy wybór opon o maksymalnej średnicy zatwierdzonej dla danego ciągnika. Dlaczego? Ponieważ większa średnica opony ułatwia przenoszenie mocy, obniża ryzyko uślizgu i zapewnia większy uciąg na podłożu. Badania porównawcze wykazały istotne różnice, sięgające nawet 15%, w zakresie osiągów opon o różnej średnicy.  

Oprócz dużej średnicy, wybieraj opony o dużej szerokości. Im szersza opona, tym większy obszar kontaktu z podłożem. Przekłada się to na większą liczbę klocków bieżnika zagłębiających się w glebę lub większą powierzchnię gumy w kontakcie z podłożem. To z kolei sprzyja lepszemu przenoszeniu mocy, a co za tym idzie zwiększa wydajność ciągnika podczas orki

Increased footprint means better power transmission and therefore greater tractor efficiency

Increased footprint means better power transmission and therefore greater tractor efficiency

Wybierz opony z właściwą technologią

Niektóre opony, np. te produkowane w standardzie VF (Very High Flexion), projektowane są tak, aby wytrzymać duże obciążenie przy niższym ciśnieniu niż opony standardowe. Obniżenie ciśnienia powoduje większe ugięcie opony, która zwiększa powierzchnię styku z podłożem, zapewniając większą trakcję.  

W naszej gamie produktów opony z technologią MICHELIN UltraFlex (w standardzie VF) mogą być dobrym wyborem, jeśli poszukujemy większej powierzchni styku i odpowiedniego przenoszenia mocy.

Tyres with MICHELIN UltraFlex Technology are designed to withstand loads at lower pressures than standard tyres

MICHELIN EVOBIB: VF tyre

Zastosuj odpowiednie ciśnienie

Aby zapewnić odpowiednią trakcję podczas orki, konieczne jest ustawienie odpowiedniego ciśnienia w oponach.

Z naszym darmowym narzędziem MICHELIN AGROPRESSURE ustalisz idealne ciśnienie do konkretnej konfiguracji Twojego ciągnika i narzędzia. Ciśnienie należy zawsze regulować uwzględniając zarówno obciążenie, jak i prędkość, z uwagi na to, że opony są projektowane tak, aby przy danym ciśnieniu wytrzymywać określone obciążenie i prędkość poruszania się pojazdu.  

Jeśli pomimo regulacji ciągnik nadal nie dysponuje wystarczająca mocą, należy sprawdzić stosunek jego mocy do masy. Lekki ciągnik z ciężkim narzędziem może mieć problem z przyczepnością i przenoszeniem mocy. Antidotum na te bolączki może być dociążenie ciągnika. 

dociazanie-ciagnika

Istnieje kilka sposobów na dociazenie ciagnika.

Najczęstszym jest dociążenie przodu pojazdu, aby zrównoważyć obciążenie względem podczepionych narzędzi. W ciągnikach o dużej mocy często stosuje się obciążniki kół. Trzeba jednak pamiętać, że wymagają one dostosowania ciśnienia w oponach. 

Alternatywnym rozwiązaniem jest dociążanie opon wodą. Jest to rozwiązanie tańsze i polega na napełnieniu wnętrza opon wodą do pewnego poziomu. Zaletą tego rozwiązania jest brak konieczności dokonywania jakichkolwiek zmian w ciśnieniu w oponach. Niemniej zaleca się regularne sprawdzanie ciśnienia, ponieważ w oponie pozostaje trochę powietrza. Zimą można dodać do wody środek przeciw zamarzaniu.

Ballasting may be a solution to balance the tractor and improve its efficiency

Ballasting tyre with water

W przypadku dociążania zaleca się ogólnie proporcję 50 kg na 1 KM mocy ciągnika, chociaż te wartości mogą się różnić w zależności od warunków trakcyjnych. Więcej informacji na temat dociążania znajdziesz tutaj.

Koła bliźniacze

Wyposażenie ciągnika w koła bliźniacze (montaż podwójnych kół po obu stronach osi) to kolejne rozwiązanie zwiększające wydajność ciągnika podczas orki. Zaletą montażu kół bliźniaczych jest podwojenie powierzchni kontaktu ciągnika z podłożem. Dzięki zwiększeniu powierzchni styku ciągnik ma więcej punktów przyczepności, dzięki czemu przenoszenie mocy jest łatwiejsze.  

Koła bliźniacze pozwalają także ograniczyć ugniatanie gleby

Korzystasz z nieaktualnej wersji przeglądarki.

Nie wspieramy już tej wersji przeglądarki. Oznacza to, że niektóre funkcjonalności strony mogą nie działać poprawnie.

Zaktualizuj swoją przeglądarkę do nowszej wersji lub otwórz stronę korzystając z innej przeglądarki.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+