Tractor tyres pressure automatic or manual
Ciśnienie w oponach do ciągników: czy warto wybrać system regulacji automatycznej CTIS?
Często wspominamy o ciśnieniu w oponach do ciągników, ponieważ ma ono ogromne znaczenie dla Twojej pracy. Kiedy jest odpowiednie, pozwala oszczędzić paliwo, ograniczyć ugniatanie gleby i zapobiegać nadmiernemu uślizgowi kół. Obecnie istnieją systemy umożliwiające automatyczną regulację ciśnienia. Kiedy warto zainwestować w taki system? Odpowiedzi udzielą Ci nasi eksperci.
PODSUMOWANIE:
Znaczenie ciśnienia w oponach do ciągników
Montaż CTIS (centralnego systemu pompowania opon) oznacza, że ciśnienie w oponach można regulować automatycznie z kabiny ciągnika. Wybór takiego systemu może być dobrym pomysłem, ponieważ dzięki niemu regulacja ciśnienia jest znacznie wygodniejsza. Należy jednak pamiętać o tym, jak duże znaczenie ma odpowiednia wartość ciśnienia w oponach ciągnika.
Jeśli wyposażysz swój ciągnik w CTIS, ale nie ustawisz odpowiedniego ciśnienia, dokonasz inwestycji w narzędzie, lecz nie odniesiesz korzyści, jakie może ono przynosić. Jeżeli jednak podczas prac polowych będziesz mieć gwłaściwe ciśnienie w oponach ciągnika to będziesz mógł pracować, ciesząc się odpowiednią trakcją i jednocześnie chronić glebę.
Jak wiesz, są to istotne kryteria, mające wpływ na Twoje plony. Prowadzenie prac polowych na oponach niskociśnieniowych, w szczególności z technologią MICHELIN UltraFlex, może przynieść plon większy o 2-6%.*
Kolejną zaletą odpowiedniego ciśnienia w oponach do ciągników jest ich wolniejsze i bardziej równomierne zużywanie się, co wydłuża ich żywotność. Powinno to również pozytywnie wpływać na zużycie paliwa na drodze. Oszczędność paliwa może nie być widoczna na co dzień, ale w skali roku na pewno zauważysz różnicę.
Czy warto wybrać CTIS do regulacji ciśnienia w oponach do ciągników ?
Główną zaletą CTIS (centralnego systemu pompowania opon) jest komfort zdalnej regulacji ciśnienia w oponach.
Dzięki temu narzędziu możesz je dostosować do prac polowych czy przejazdu drogą bez konieczności wychodzenia z kabiny, co może okazać się bardzo praktyczne, zwłaszcza gdy musisz zmieniać ciśnienie kilka razy dziennie.
Jednak nie zawsze system CTIS będzie najrozsądniejszym wyborem. W szczególności w poniższych przypadkach:
Automatic change of tyre pressure for the field.
Jeśli prowadzisz niewielkie gospodarstwo rolne
Bardzo ważne jest, aby najpierw oszacować ewentualny zwrot z inwestycji w CTIS (centralny system pompowania opon) , W przypadku dużego gospodarstwa opłaci się ona bardziej niż w przypadku niewielkiego pola.
Nie jeździsz po drogach
Nie wszyscy rolnicy muszą wyjeżdżać na drogę, aby dojechać na swoje pole. Jazda po podłożu nieutwardzonym z niską prędkością nie będzie wymagała regulacji ciśnienia w oponach ciągnika tak często, jak w przypadku jazdy po drodze. W takiej sytuacji montaż CTIS, może nie mieć większego sensu.
Jeśli sądzisz, że inwestycja w system będzie dla Ciebie nieopłacalna, możesz zawsze regulować ciśnienie w oponach ręcznie. Aby uniknąć ryzyka przeciążenia ogumienia, należy pamiętać, że ciśnienie musi zawsze być.
Manual tractor tyre pressure adjustment
Czy zdalne pompowanie opon jest w pełni automatyczne?
Bardziej odpowiednim określeniem byłoby „półautomatyczne”, gdyż system CTIS nie określa optymalnego ciśnienia w oponach w oparciu o obciążenie osi ani nie ustawia go bez naszej ingerencji.
Ale być może któregoś dnia to się zmieni! Jednak póki co jego rolą jest ułatwienie zmian ciśnienia w oponach poprzez umożliwienie regulacji z kabiny w momencie zmiany warunków użytkowania (rodzaju terenu, narzędzia itp.).
Po zamontowaniu systemu CTIS technik może go skonfigurować odpowiednio do sposobu użytkowania pojazdu, obliczając optymalne ciśnienie w oponach w oparciu o wykorzystywane narzędzia, przyczepy i teren, po którym się poruszamy, a następnie wprowadzić dane do panelu sterowania.
Później wystarczy tylko wybrać odpowiedni tryb w zależności od zastosowania w danym momencie i włączyć go. Przypomina to trochę programowanie przycisków w radiu, dzięki którym możemy szybko przełączać stacje.
Przykładowo, przełączając na konfigurację pracy z pługiem w polu, wybieramy odpowiadające jej ciśnienie w oponach naszego ciągnika, a CTIS automatycznie ustawi odpowiednią wartość.
Czy system CTIS jest również kompatybilny z oponami do przyczep ?
Istnieją systemy CTIS umożliwiające regulację ciśnienia zarówno w oponach ciągnika, jak i w oponach przyczepy z kabiny pojazdu. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której podczas prac polowych opony w przyczepie będą zbyt mocno napompowane w stosunku do opon ciągnika, powodując większe ugniatanie gleby.
Trailer and tractor tyre pressure management with a CTIS
Dowiedz się więcej o systemie CTIS
Potrzebujesz więcej porad? Skorzystaj z naszego poradnika na temat ciśnienia w oponach
* Badanie przeprowadzone przez uniwersytet Harper Adams University w Wielkiej Brytanii w latach 2013-2017 wykazało, że technologia MICHELIN ULTRAFLEX zwiększa plony o 2-6%. Wyniki zostały potwierdzone w podobnych badaniach przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych (Illinois) w 2015 roku i Brazylii (Mato Grosso) w latach 2018-2021.