Tractor tyres pressure automatic or manual

Tractor tyres pressure automatic or manual

Ciśnienie w oponach do ciągników: czy warto wybrać system regulacji automatycznej CTIS?


Często wspominamy o ciśnieniu w oponach do ciągników, ponieważ ma ono ogromne znaczenie dla Twojej pracy. Kiedy jest odpowiednie, pozwala oszczędzić paliwo, ograniczyć ugniatanie gleby i zapobiegać nadmiernemu uślizgowi kół. Obecnie istnieją systemy umożliwiające automatyczną regulację ciśnienia. Kiedy warto zainwestować w taki system? Odpowiedzi udzielą Ci nasi eksperci.

PODSUMOWANIE:

Znaczenie ciśnienia w oponach do ciągników

Montaż CTIS (centralnego systemu pompowania opon) oznacza, że ciśnienie w oponach można regulować automatycznie z kabiny ciągnika. Wybór takiego systemu może być dobrym pomysłem, ponieważ dzięki niemu regulacja ciśnienia jest znacznie wygodniejsza. Należy jednak pamiętać o tym, jak duże znaczenie ma odpowiednia wartość ciśnienia w oponach ciągnika. 

Jeśli wyposażysz swój ciągnik w CTIS, ale nie ustawisz odpowiedniego ciśnienia, dokonasz inwestycji w narzędzie, lecz nie odniesiesz korzyści, jakie może ono przynosić. Jeżeli jednak podczas prac polowych będziesz mieć gwłaściwe ciśnienie w oponach ciągnika  to będziesz mógł pracować, ciesząc się odpowiednią trakcją i jednocześnie chronić glebę.  

Jak wiesz, są to istotne kryteria, mające wpływ na Twoje plony. Prowadzenie prac polowych na oponach niskociśnieniowych, w szczególności z technologią MICHELIN UltraFlex, może przynieść plon większy o 2-6%.* 

Kolejną zaletą odpowiedniego ciśnienia w oponach do ciągników jest ich wolniejsze i bardziej równomierne zużywanie się, co wydłuża ich żywotność. Powinno to również pozytywnie wpływać na zużycie paliwa na drodze. Oszczędność paliwa może nie być widoczna na co dzień, ale w skali roku na pewno zauważysz różnicę. 

Czy warto wybrać CTIS do regulacji ciśnienia w oponach do ciągników ?

Główną zaletą CTIS (centralnego systemu pompowania opon)  jest komfort zdalnej regulacji ciśnienia w oponach.

Dzięki temu narzędziu możesz je dostosować do prac polowych czy przejazdu drogą bez konieczności wychodzenia z kabiny, co może okazać się bardzo praktyczne, zwłaszcza gdy musisz zmieniać ciśnienie kilka razy dziennie. 

Jednak nie zawsze system CTIS będzie najrozsądniejszym wyborem. W szczególności w poniższych przypadkach: 

Automatic change of tyre pressure for the field.

Automatic change of tyre pressure for the field.

Jeśli prowadzisz niewielkie gospodarstwo rolne

Bardzo ważne jest, aby najpierw oszacować ewentualny zwrot z inwestycji w CTIS (centralny system pompowania opon) , W przypadku dużego gospodarstwa opłaci się ona bardziej niż w przypadku niewielkiego pola.

Nie jeździsz po drogach

Nie wszyscy rolnicy muszą wyjeżdżać na drogę, aby dojechać na swoje pole. Jazda po podłożu nieutwardzonym z niską prędkością nie będzie wymagała regulacji ciśnienia w oponach ciągnika tak często, jak w przypadku jazdy po drodze. W takiej sytuacji montaż CTIS, może nie mieć większego sensu. 

Jeśli sądzisz, że inwestycja w system będzie dla Ciebie nieopłacalna, możesz zawsze regulować ciśnienie w oponach ręcznie. Aby uniknąć ryzyka przeciążenia ogumienia, należy pamiętać, że ciśnienie musi zawsze być. 

Manual tractor tyre pressure adjustment

Manual tractor tyre pressure adjustment

Czy zdalne pompowanie opon jest w pełni automatyczne?

Bardziej odpowiednim określeniem byłoby „półautomatyczne”, gdyż system CTIS  nie określa optymalnego ciśnienia w oponach w oparciu o obciążenie osi ani nie ustawia go bez naszej ingerencji.  

Ale być może któregoś dnia to się zmieni! Jednak póki co jego rolą jest ułatwienie zmian ciśnienia w oponach poprzez umożliwienie regulacji z kabiny w momencie zmiany warunków użytkowania (rodzaju terenu, narzędzia itp.). 

Po zamontowaniu systemu CTIS  technik może go skonfigurować odpowiednio do sposobu użytkowania pojazdu, obliczając optymalne ciśnienie w oponach w oparciu o wykorzystywane narzędzia, przyczepy i teren, po którym się poruszamy, a następnie wprowadzić dane do panelu sterowania. 

Później wystarczy tylko wybrać odpowiedni tryb w zależności od zastosowania w danym momencie i włączyć go. Przypomina to trochę programowanie przycisków w radiu, dzięki którym możemy szybko przełączać stacje. 

Przykładowo, przełączając na konfigurację pracy z pługiem w polu, wybieramy odpowiadające jej ciśnienie w oponach naszego ciągnika, a CTIS automatycznie ustawi odpowiednią wartość. 

Czy system CTIS jest również kompatybilny z oponami do przyczep ?

Istnieją systemy CTIS umożliwiające regulację ciśnienia zarówno w oponach ciągnika, jak i w oponach przyczepy z kabiny pojazdu. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której podczas prac polowych opony w przyczepie będą zbyt mocno napompowane w stosunku do opon ciągnika, powodując większe ugniatanie gleby.

Trailer and tractor tyre pressure management with a CTIS

Trailer and tractor tyre pressure management with a CTIS

Dowiedz się więcej o systemie CTIS

WSKAZÓWKI PRAWNE

* Badanie przeprowadzone przez uniwersytet Harper Adams University w Wielkiej Brytanii w latach 2013-2017 wykazało, że technologia MICHELIN ULTRAFLEX zwiększa plony o 2-6%. Wyniki zostały potwierdzone w podobnych badaniach przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych (Illinois) w 2015 roku i Brazylii (Mato Grosso) w latach 2018-2021.

Korzystasz z nieaktualnej wersji przeglądarki.

Nie wspieramy już tej wersji przeglądarki. Oznacza to, że niektóre funkcjonalności strony mogą nie działać poprawnie.

Zaktualizuj swoją przeglądarkę do nowszej wersji lub otwórz stronę korzystając z innej przeglądarki.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+