Testowanie opon może być subiektywnym zadaniem!

#BIGSTORY

 

W TRASIE N°3 • 17 paź. 2021 • Do przeczytania w 4 min.

Wyobraźcie sobie pracę, która opiera się wyłącznie na uczuciach i doznaniach… Cédric Amplement ma do wykonania niezwykle rzadką misję: jest subiektywnym kierowcą testowym w Michelin. To wyjątkowa i bardzo wszechstronna praca. Słuchacie Big Story.

Strona główna / W Trasie N°3

Posłuchaj podcastu:

mag3 bigstory portrait

mag3 bigstory portrait

Cédric Amplement, subiektywny kierowca testowy w Michelin

Przeczytaj transkrypcję

W Michelin jest tylko dwóch subiektywnych kierowców testowych, którzy specjalizują się w samochodach ciężarowych! Cédric mówi, że jego praca jest jak święty Graal dla kierowców. Ale pierwsza kwestia, która wymaga wyjaśnienia, to co tak naprawdę oznacza bycie subiektywnym kierowcą testowym? „To oznacza, że testując nowe opony, polegamy na naszych odczuciach i wrażeniach, a nie na narzędziach pomiarowych”.

Cédric pracuje głównie w Centrum Technologicznym Michelin w Ladoux, niedaleko Clermont-Ferrand we Francji. To tutaj znajduje się historyczna siedziba Michelin. Znajduje się tam centrum testowe o powierzchni 500 hektarów, a na nim ok. 50 km torów. Ale Cédric w pracy również podróżuje, na przykład do północnej Finlandii, gdzie przeprowadza testy na lodzie i śniegu, lub do centrum Michelin w Almerii w Hiszpanii. Jeździ również do zakładów producentów, gdy firma wynajmuje jego usługi.

Jak zostać subiektywnym kierowcą testowym?

Jak zostać subiektywnym kierowcą testowym? Po zakończeniu kariery w wojsku Cédric dołączył w 2005 roku do Michelin. Pracował na różnych stanowiskach technicznych i testowych, ale zawsze specjalizował się w samochodach ciężarowych. „Dwa lata temu, ponieważ miałem wszystkie niezbędne umiejętności, zaproponowano mi pracę jako subiektywny kierowca testowy. Miałem zastąpić kogoś, kto odszedł. Naszym zadaniem jest uczestniczenie w rozwoju nowych produktów: każdy nowy typ opony musi przejść wewnętrzne testy.”

Do tego potrzeba obiektywnych i subiektywnych kierowców testowych. Testerzy obiektywni wielokrotnie wykonują określone manewry ze sprzętem pomiarowym na pokładzie. To krok niezbędny, aby każdy model opony mógł zostać zatwierdzony pod kątem zgodności z przepisami. „Jeśli chodzi o nas, kierowców subiektywnych, naszym zadaniem jest postawić się w roli użytkownika. Sprawdzamy kwestie takie, jak przyczepność i wyważenie, na przykład jeżdżąc w kółko po mokrym torze. Ale oceniamy również bardzo subiektywne cechy, jak np. komfort akustyczny.”

Subiektywni kierowcy testowi wskazują w raportach, co czuli – czy zauważyli coś niezwykłego – nawet wrażenia z ucha wewnętrznego. Obserwacje te są następnie przekazywane zespołowi inżynierów, który pracuje nad ulepszeniami lub modyfikacjami.

Bardzo wszechstronne stanowisko

Ponieważ subiektywne testy są tak specyficzne, Cédric i jego kolega ustalają własne protokoły testowe. Proponują odpowiednie manewry oraz listę kryteriów do sprawdzenia i celów do osiągnięcia. „Pracujemy nad ulepszeniem istniejących opon, ale testujemy też prototypy, np. opracowywane dla pojazdów wodorowych i elektrycznych. A to oznacza, że zawsze musimy korzystać z wielu różnych pojazdów.”

Mówi, że to jeden z najfajniejszych aspektów jego pracy. Jeździł na przykład wojskowymi prototypami wartymi miliony, ale także dźwigami, pojazdami z napędem na cztery koła, cysternami i ciężarówkami wszelkich rozmiarów. „Wszystkie pojazdy powyżej 3,5 tony podlegają naszej jurysdykcji. Jesteśmy jak szwajcarskie scyzoryki wśród kierowców testowych. Sami musimy zajmować się wszystkim: metodologiami projektowymi, przeprowadzaniem testów, wynajmowaniem lub kupowaniem nowych pojazdów tak często, jak to możliwe, itd…”

Towarzyszenie ewolucji opon

Testowanie opon może wydawać się monotonnym zajęciem. Ale w rzeczywistości jest bardzo urozmaicone, ponieważ opony szybko ewoluują, zwłaszcza wraz z rozwojem alternatywnych napędów energetycznych. W przypadku pojazdów elektrycznych i wodorowych zmniejszony opór toczenia oznacza dłuższą żywotność akumulatorów. Wydajność opon jest więc ważniejsza niż kiedykolwiek! Duży ciężar akumulatorów to kolejny czynnik, który wpływa na kwestie ciśnienia w oponach oraz ich zużycia.

Podsumowując to, na czym polega jego praca, Cédric mówi, że bycie kierowcą testowym bardzo różni się od bycia kierowcą wyścigowym. „Nie ścigamy się ze sobą – dzielimy się wiedzą. Bywamy porównywani do enologów, bo jesteśmy ekspertami od specyfiki opon!”

Źródła

*Wywiad z Cédrikiem Amplementem, przeprowadzony 8 czerwca 2021 r.

michelin site section newsletter titre

michelin site section newsletter titre

Podając swój adres e-mail i klikając poniższy przycisk, wyrażam zgodę na Warunki użytkowania i Politykę prywatności. Przedstawiciel Michelin może skontaktować się z Tobą, jeśli wyrazisz zainteresowanie kontaktem w sprawie oferty produktu lub usługi. Możesz w dowolnym momencie zrezygnować. 

_ *
Jesteś
  • Użytkownikiem opon
  • Dilerem opon
  • Inne
0

Popularne w społeczności

spotlight mag3 thumbnail white

#SPOTLIGHT

Przejście na paliwa alternatywne: argument dla samochodów dostawczych


knowyourlegends mag3 thumbnail white

#POZNAJLEGENDY

Jak producenci przekształcają


hotnews mag3 thumbnail white

#NAJNOWSZEWIADOMOŚCI

Lista kontrolna bezpiecznej jazdy zimą

Korzystasz z nieaktualnej wersji przeglądarki.

Nie wspieramy już tej wersji przeglądarki. Oznacza to, że niektóre funkcjonalności strony mogą nie działać poprawnie.

Zaktualizuj swoją przeglądarkę do nowszej wersji lub otwórz stronę korzystając z innej przeglądarki.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+